صنعت، معدن، تجارت

نامه انجمن صنایع پوشاک به لاریجانی/مانع افزایش مناطق آزاد شوید

رئیس انجمن صنایع پوشاک ایران در نامه ای به رئیس مجلس با اشاره به ضربه ای که مناطق آزاد به تولید ملی پوشاک واردکرده اند، خواستار توقف بررسی لایحه افزایش مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در مجلس شد.

به گزارش آرمان اقتصادی، رئیس انجمن صنایع پوشاک ایران در نامه ای به رئیس مجلس که رونوشت آن به وزیر اقتصاد و وزیر صنعت نیز ارائه شده، خواستار توقف بررسی لایحه افزایش تعداد مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در مجلس شورای اسلامی شد. 

متن کامل نامه به این شرح است: 

جناب آقای دکتر علی لاریحانی

ریاست محترم مجلس شورای اسلامی

با نهایت احترام، ضمن آرزوی توفیق و بهروزی برای حضرتعالی قبل از هر سخنی به استحضار می‌رسانیم که ما اعضای انجمن صنایع پوشاک ایران به خوبی از زحمات بی دریغ جنابعالی و همکاران محترمتان برای برطرف کردن مشکلات تحمیل شده بر صنعت به ویژه صنعت پوشاک کشور آگاهیم و همواره برای پیروزی و سربلندی شما تلاش کرده‌ایم. اما در این وانفسا و در اوج کوششی که برای بازسازی و بهینه سازی ساختارهای توسعه ای کشور صورت می‌گیرد، حیرت می‌کنیم که چرا باید هر از گاهی شاهد اقداماتی باشیم که می‌توانند به نوبه خود مانند گلوله ای بر پیکر اقتصاد ملی بنشینند. به طور قطع در شرایط فعلی ایران، بیش از هر زمان دیگری بر همه ما شهروندان این مرز  پر گوهر واجب است که با اندیشه ای بلند، کارآمد و کارآزموده حرکت کنیم تا زحمات و تلاش های دلسوزان کشور در ساخت توسعه ایرانی به هدر نرود.

جناب آقای دکتر لاریجانی،

حضرتعالی نیک می‌دانید که سالها قبل با دغدغه گسترده کردن جغرافیای تولید بومی در ایران و کوتاه کردن مسیر ارسال محصولات ایرانی به بازارهای جهانی مناطق آزاد و مناطق ویژه اقتصادی شکل گرفتند. این مناطق قرار بود که حلقه اتصال تجارت و تولید به یکدیگر باشند و در رقابت با مناطق آزاد موجود در منطقه زمینه سربلندی توسعه ایرانی را مهیا سازند، اما متأسفانه در سال های گذشته روند سیاست گذاری و نحوه کسب و کار در اقتصاد کشور به گونه ای جلو رفت که این مناطق به بستری برای قاچاق و تحمیل معضلات شدید اقتصادی به بخش های مولد تبدیل شدند.

عمق فاجعه ای که در مناطق آزاد جان گرفت را می‌توان در فرتوتی و خستگی صنایع با مزیت و اشتغال زایی نظیر صنعت پوشاک مشاهده کرد. امروز کارشناسان، صاحب نظران و آگاهان اقتصادی با قاطعیت بر این باور هستند که مناطق آزاد اقتصادی محور و پایگاه اصلی قاچاق محسوب می‌شوند و در چنین شرایطی دولت محترم لایحه ایجاد ۸ منطقه آزاد و ۱۲ منطقه ویژه اقتصادی را به مجلس می‌فرستد و کمیسیون های تخصصی نیز آن را برای اخذ رای به صحن علنی مجلس ارسال می کنند. آیا خدای ناکرده برخی از ما دلسوزان از سر ناآگاهی کمر به نابودی تولید ملی بسته ایم؟

جناب دکتر لاریجانی،

در همراهی و همیاری شما با تولیدکنندگان هیچ شکی وجود ندارد و همه صنعتگران نیز بر علاقه و ایمان شما به افزایش قدرت و توان تولید ایرانی تاکید می‌کنند. برای همین از حضرتعالی تقاضا می‌شود تا با ایستادن در مقابل تصویب این لایحه مانند همیشه سدی بزرگ در مقابل تخریب تولید داخلی باشید.

به طور قطع در سالی که به نام تولید ایرانی و حمایت از آن مزین شده است، تصویب لوایحی که تولید ملی را زمین گیر می‌کنند، می‌تواند یک خطا و خاطره ای تلخ برای تاریخ توسعه صنعتی کشور باشد. پیش از این ما تولیدکنندگان پوشاک از آگاهی حضرتعالی نسبت به توانمندی های این صنعت و از حمایت های بی دریغتان بهره مند شده ایم. جنابعالی واقفید که این صنعت با پیمودن مسیری تاریخی و عبور از دهلیزهای تو در تو و پرسنگلاخ  اکنون در جایی ایستاده است که به رغم مشکلات بسیار متعدد بر سر راه تولید، صاحب سرمایه های عظیم انسانی و اقتصادی است. به صلاح توسعه ملی و اقتصادی که برای نسل های آینده باقی می‌ماند نیست که این سرمایه را با افزایش تعداد قطب های قاچاق به نام مناطق آزاد و مناطق ویژه اقتصادی نابود کنیم. گره گاه و گلوگاه های پرگره بر سر راه فعالیت های مولد کم نیستند. ما از شما و نمایندگان محترم که آگاه بر ضرورت تاریخی شکل گرفتن صنعت ایرانی، مخصوصاً صنایع صاحب مزیتی چون صنعت پوشاک هستید، انتظار داریم تا در این برهه از تاریخ، با عدم تصویب طرح هایی از این دست، نگذارید تولید ایرانی از این بیشتر درگیر هیولایی به نام قاچاق شود.

پیشاپیش از همدلی و همیاری حضرتعالی برای تسریع در جلوگیری از تصویب مناطق آزاد و ویژه اقتصادی مبذول خواهید فرمود صمیمانه قدردانی و سپاسگزاری می نمایم و هرگز این اقدام شایسته جنابعالی و همکاران محترمتان را فراموش نخواهیم کرد.

                                                                                                                                    

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا