امور زیربناییصوتكشاورزی و دامپروری

ورود ۹۰۰ هزار تن برنج به کشور

دبیر انجمن واردکنندگان برنج ایران از ورود ۹۰۰ هزار تن برنج خارجی تاکنون به کشور خبرداد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، مسیح کشاورز در گفتگو با رادیو اقتصاد افزود: علاوه بر این ۲۰۰ هزار تن برنج در بنادر موجود و ۲۰۰ هزار تن دیگر هم در راه ورود به کشور است.

وی ادامه داد: وزارت جهادکشاورزی در خردادماه سال جاری از تجار عضو انجمن مزبور خواست با توجه به تحریم‌های پیشرو برای تامین نیاز کشور در اسرع وقت اقدام به واردات برنج کنند.

همچنین بخوانید

‌ دبیر انجمن واردکنندگان برنج ایران گفت: واردکنندگان متعهد به تامین برنج مورد نیاز و همچنین بخشی از ذخیره احتیاطی در مملکت شدند.

وی افزود: متاسفانه در شرایط فعلی واردکنندگان شناسنامه دار و معتبر برنج از سوی نهادهای دولتی در معرض انواع اتهامات بی اساس مانند احتکار قرار دارند.

کشاورز تصریح کرد: هم اکنون در بازار برنج وارداتی آرامش کامل برقرار و برنج با قیمت مناسب و به اندازه کافی وارد و عرضه شده است.

وی گفت: متاسفانه در چنین شرایطی انجام بازرسی های بی دلیل و متهم کردن بی‌پایه و اساس فعالان این بازار سؤال برانگیز است.

‌ دبیر انجمن واردکنندگان برنج ایران افزود: در حال حاضر علاوه بر بازرسان سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان و تولید کنندگان و وزارت صنعت، معدن و تجارت نهادهای دیگری نسبت به بازرسی از بازار اقدام می‌کنند.

وی اظهارداشت: پلمپ انبارها و متوقف کردن محموله‌های برنج جای سؤال دارد چرا که تمامی این محموله در سامانه انبار وزارت صمت ثبت و با مدارک مستند و قانونی نگهداری و حمل می شوند.

کشاورز تصریح کرد: بطور مسلم با این رفتارها عرضه برنج در بازار دچار اختلال و در نهایت به برهم خوردن امنیت و آرامش بازار منتهی خواهد شد.

وی اضافه کرد: انجام بازرسی از سوی دستگاه‌ها و افراد غیرمتخصص و زدن برچسب محتکر به واردکنندگان قانون مدار و معتبر تبعات منفی برای اقتصاد کشور به دنبال دارد.

دبیر انجمن واردکنندگان برنج ایران گفت: رفتار برخی بازرسان به نحویست که گویی تعبیر درستی از بازرسی و نظارت بر بازار نداشته و حتی از روند تامین و توزیع کالا بویژه برنج نیز بی‌اطلاع هستند.

وی افزود: متاسفانه برخی تیم‌های بازرسی از این موضوع بی‌اطلاعند که نمی‌توان برنج مصرفی یک سال کشور را در یک روز وارد بازار کرد و به همین دلیل هنگام مراجعه به انبارها واردکنندگان را متهم به احتکار می‌کنند.

کشاورز با بیان اینکه روند بازرسی‌های غیرتخصص فقط در مورد انبارهای برنج نیست، اظهارداشت: کامیون‌های حامل محموله های برنج از گمرک به مقاصد انبارها در شهرهای مختلف به‌رغم داشتن اسناد رسمی و مورد تائید متاسفانه با اتهام قاچاق توقیف می‌شوند.

وی گفت: تشکیل پرونده تعزیراتی برای واردکنندگان رسمی و شناسنامه دار برنج جزء اخلال در مسیر تامین این کالای اساسی نتیجه دیگری به دنبال ندارد.

دبیر انجمن واردکنندگان برنج ایران در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر و با توجه به نرخ ارز در بازار آزاد قاچاق برنج مقرون به صرفه نیست، یادآورشد: تمامی برنج خارجی از مبادی رسمی و بوسیله واردکنندگان شناسنامه‌دار و تحت نظر دستگاه‌های مسؤل وارد و توزیع می‌شود.

برنامه «روی خط اقتصاد» کاری از گروه کشاورزی شبکه رادیویی اقتصاد است که از شنبه تا پنجشنبه هر روز ساعت ۱۹ به مدت ۵۵ دقیقه به تهیه کنندگی «نازنین کتابچی و حسن سعید کلاهی» با هدف تحلیل و بررسی مهم‌ترین خبرهای اقتصادی ایران و جهان به منظور اطلاع رسانی و آگاه کردن مخاطبان بر روی موج اف‌ام ردیف ۹۸ مگاهرتز قرار می‌گیرد وعلاقه مندان می‌توانند برای دریافت فایل صوتی برنامه به سایت این رادیو مراجعه کنند.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا