بورسبورس اوراق

کاهش زمان توقف نمادهای معاملاتی در بورس تهران

با اجرایی شدن اصلاحات دستورالعمل های افشا، پذیرش و نحوه انجام معاملات، زمان توقف نمادها کاهش یافته و در حال حاضر تعداد نمادهای تعلیق شده به هفت مورد رسیده است .

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی و به نقل از بورس تهران، طوبی دهقانی، مدیر ناشران شرکت بورس با بیان مطلب فوق گفت: قبل از اجرایی شدن اصلاحات دستورالعمل های افشا، پذیرش و نحوه انجام معاملات ، نمادهای معاملاتی تا زمان شفاف سازی و ارائه اطلاعات از سوی شرکتها متوقف می ماند. پس از اصلاح دستورالعمل ها و با توجه به تمهیداتی که برای کوتاه تر شدن زمان توقف نمادها اندیشیده شد، زمان توقف نمادها کاهش یافته و در حال حاضر تعداد نمادهای تعلیق شده به ۷ مورد رسیده است .

وی توقف و بازگشایی نمادها را در معاملات اوراق بهادار دارای اهمیت زیاد دانست و اظهار داشت: با توجه به تغییر برخی دستورالعمل های بازار سرمایه از جمله دستورالعمل های افشا، پذیرش و نحوه انجام معاملات در بورس تهران از دی ماه سال گذشته، نمادهای معاملاتی علاوه بر توقف به علت برگزاری مجامع و افشای اطلاعات با اهمیت، با نوسان ۲۰ درصد و ۵۰ درصد قیمت سهام نیز متوقف می شوند.

دهقانی تصریح کرد: مطابق اصلاحات انجام شده در دستورالعمل اجرایی نحوه انجام معاملات، در صورتی که قیمت پایانی سهم طی پنج روز معاملاتی متوالی بیش از ۲۰ درصد افزایش یا کاهش داشته باشد، نماد معاملاتی متوقف و ناشر ملزم به ارائه اطلاعیه شفاف سازی درخصوص علت نوسان قیمت سهم بوده و نماد معاملاتی روز معاملاتی بعد گشایش می یابد.

وی خاطرنشان کرد: در این حالت حتی اگر ناشر اطلاعیه شفاف سازی منتشر نکند، بورس تهران با انتشار اطلاعیه عدم شفاف سازی ناشر در خصوص این نوسان، نماد متوقف شده را در روز معاملاتی بعد بازگشایی خواهد کرد.

مدیر ناشران بورس به سایت تدان اشاره کرد و گفت: اگر قیمت سهام شرکتی در ۱۵ روز با نوسان قیمت ۵۰ درصد افزایش یا کاهش همراه شود، نماد معاملاتی متوقف شده و سرمایه گذاران و تحلیل گران می توانند از طریق کارگزاری ها، شرکت های مشاور سرمایه گذاری، سوالات خود را در مورد وضعیت شرکت در سایت ” تدان” ، مطرح کنند و ناشر در اطلاعیه شفاف سازی به این سوالات پاسخ می دهد. در خصوص نوسان ۵۰ درصد، نماد معاملاتی ناشر حداکثر پس از دو روز کاری با محدودیت دامنه نوسان بازگشایی می شود.

وی به دسته بندی توقف نمادها در قالب دو گروه اشاره کرد و توضیح داد: توقف نمادها به علت انتشار اطلاعات با اهمیت در قالب دو گروه “الف” و “ب” دسته بندی شده اند. در مورد گروه “الف” نماد معاملاتی در اولین جلسه معاملاتی بعد، بدون محدودیت در دامنه نوسان بازگشایی خواهد شد و اگر اطلاعات مربوط به گروه “ب” باشد؛ با توجه به ساعت انتشار این گونه اطلاعات، نماد بازگشایی خواهد شد و بازگشایی حداکثر تا روز معاملاتی بعد انجام می شود.

دهقانی ادامه داد: در خصوص توقف نماد به علت برگزاری مجمع مطابق دستورالعمل نحوه انجام معاملات در بورس تهران، توقف نماد معاملاتی یک روز کاری قبل از برگزاری مجامع عمومی صاحبان سهام براساس اطلاعیه دعوت به مجمع منتشره توسط ناشر در سایت کدال متوقف و حداکثر دو روز کاری پس از برگزاری مجمع عمومی عادی، بازگشایی می شود.

مدیر ناشران بورس تهران به تعداد روزهای معاملاتی ناشران در فصل برگزاری مجامع اشاره کرد و افزود: در سال ۹۷ تعداد روزهای معاملاتی در فصل برگزاری مجامع که برای اکثر شرکت ها تا پایان تیر ماه است، ۷۷ روز است که طی این مدت میانگین تعداد روزهای مجاز بودن نمادهای معاملاتی، ۶۶ روز بوده است. همچنین متوسط بیشترین تعداد روزهای مجاز بودن نمادها طی ۴ ماه نخست سال ۹۷ به تفکیک صنعت مربوط به صنایع بانک ها و موسسات اعتباری، سرمایه گذاری، چندرشته ای صنعتی، مسکن و انبوه سازی، لیزینگ و لاستیک و پلاستیک می باشد، بدین صورت که متوسط این روزها برای صنعت بانک ها و موسسات اعتباری، صنعت سرمایه گذاری و چندرشته ای صنعتی ۷۳ روز، صنعت مسکن و انبوه سازی، لاستیک و پلاستیک و صنعت لیزینگ ۷۲ روز است.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا