انرژی

کمتر از ۴۰ درصد صنایع کشور پیوست سلامت دارند

طبق اعلام معاون بهداشت وزیر بهداشت، کمتر از۴۰ درصد صنایع در ایران پیوست سلامت دارند؛ این در حالیست که همه صنایع پیش از آغاز به فعالیت باید پیوست سلامت داشته باشند.

دکتر علیرضا رئیسی در گفت‌وگو با ایسنا، در تشریح چگونگی اجرای قانون مربوط به پیوست سلامت از سوی دستگاه‌های مختلف و بویژه صنایع، با بیان اینکه در خوشبینانه‌ترین حالت کمتر از ۴۰ درصد صنایع در کشور پیوست سلامت دارند، گفت: هر کارخانه یا صنعتی که قرار است ساخته شود، باید پیوست سلامت داشته باشد، اما در حال حاضر این موضوع اصلا رعایت نمی‌شود و بویژه صنایع عظیم کشور مانند پتروشیمی و نیروگاه‌ها پیوست سلامت ندارند.

وی با بیان اینکه وزارت بهداشت تعیین کننده سیاست‌ها و نه مجری آن است، افزود: فقط ۲۰ تا ۲۵ درصد عوامل موثر بر سلامت در دست وزارت بهداشت است و ۷۵ تا ۸۰ درصد دیگر آن خارج از این وزارتخانه است. به عنوان مثال، میزان آلودگی مناطقی مانند عسلویه و پارس جنوبی بر همه مسلم است. از طرفی دیگر فلزات سنگین و … وارد آب و بعد از آن وارد بدن ماهی‌ها و آبزیان می‌شوند و در نهایت نیز آنها صید می‌شوند. این در حالی است که مسمومیت فلزات سنگین تجمعی است و ممکن است ۱۰ سال بعد اثر خود را روی اعضای بدن نشان دهند.

همچنین بخوانید

معاون بهداشت وزیر بهداشت ادامه داد: پیوست سلامت در قوانین برنامه پنجم و ششم توسعه نیز آمده و پروتکل‌ها و فرآیند آن آماده است، اما باید تعهدی برای اجرای آن وجود داشته باشد. این موضوع در شورای عالی کارگروه‌های سلامت و امنیت غذایی دانشگاه‌های علوم پزشکی و وزارت بهداشت پیگیری می‌شود، اما مشکلاتی برای اجرای آن وجود دارد.

رئیسی در ادامه تصریح کرد: یکی از این مشکلات ما این است که صنایعی که در حال حاضر فعال هستند، پیوست سلامت ندارند و آنها نیز باید به این سمت حرکت کنند. بر اساس قانون هیچ صنعتی نمی‌تواند شکل بگیرد، مگر اینکه پیوست سلامت داشته باشد. هرچند این الزام قانونی وجود دارد، اما می‌توان آن را دور زد.

معاون بهداشت وزیر بهداشت با انتقاد از عملکرد صنایع به دلیل اهمیت ندادن به پیوست سلامت، افزود: به ما می‌گویند شما با طرح این مباحث، جلوی صنایع را می‌گیرید و پروژه‌ مورد نظر باید به سرعت شروع به فعالیت کند. حتی گاهی نیز گفته می‌شود چرا جلوی فعالیت  دستفروشانی که مواد غذایی می‌فروشند را می‌گیرید؟ چرا قلیان‌ها را جمع می‌کنید؟ این کارها اشتغال ایجاد می‌کند.  

وی در ادامه اظهار کرد: وقتی پای پیوست سلامت به میان می‌آید، صنایع می‌گویند پیمانکار و سرمایه‌گذار آماده کار هستند و سریع باید کار را شروع کنیم. از نظر قانون مشکلی در این زمینه نداریم، اما در اجرا معمولا دچار مشکل هستیم. باید ضمانت اجرایی برای این موضوع وجود داشته باشد.  

معاون بهداشت وزیر بهداشت افزود: پروتکل اجرا و فرآیند پیوست سلامت به همه دانشگاه‌های علوم پزشکی ابلاغ شده است و آنها منتظر هستند تا برای آغاز به کار صنایع از آنها استعلام گرفته شود، اما دانشگاه‌ها و وزارت بهداشت موظف نیستند که خودشان به دنبال صنایع بروند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا