اقتصاد کلان

نابسامانی درسیاستگذاری عامل رواج سفته بازی

 

یک کارشناس اقتصادی گفت: رواج فعالیت های سوداگرایانه و سفته بازی در اقتصاد ریشه در نابسامانی سیاست های دولت و مجموعه قوانین و مقررات دارد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، مرتضی بکی حسکوئی در گفتگو با رادیو اقتصاد افزود: این سیاست گذاری ها یا درست اجرا نشده یا از اساس غلط و اشتباه بوده است.

همچنین بخوانید

وی همچنین در پاسخ به این سئوال که منابع اقتصادی را چگونه باید به سمت تولید و بخش های مولد جامعه هدایت کرد، اظهارداشت: هدایت این منابع به سیاست گذاری دولت ها ربط دارد به عبارتی دولت ها هستند که منابع اقتصادی را به سمت بخش ها تولیدی یا فعالیت های سوداگرایانه هدایت می کنند.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: دانشمندان اقتصاد را به یک «کیک» تشبیه و هرکسی در اقتصاد سهمی از این کیک دارد بنابراین هرچه این کیک بزرگتر باشد سهم افراد هم به تبع افزایش پیدا می کند.

وی با بیان اینکه تولید عامل اصلی افزایش حجم کیک اقتصاد هر کشور است، افزود: تولیدی که ضمن انتفاع تولید کننده و فعالان زنجیره تولید موجب افزایش دسترسی کالا ومنافع عمومی در جامعه شود.

بکی در بخش دیگری از سخنان خود اظهارداشت: کاهش ارزش پولی ملی یکی از دغدغه های جدی امروز کشور است حال سئوالی که در ذهن افراد خطور می کند اینکه چرا باید چنین اتفاقی در مملکت رخ دهد؟

وی به رادیو اقتصاد گفت: بخش کمی از افراد در شرایط فعلی برای حفظ پول و ارزش دارایی ها خود به دنبال خرید و نگهداری دلار هستند.

این کارشناس اقتصادی همچنین با بیان اینکه نفت مهمترین منبع درآمدهای ارزی اقتصاد ایران است، افزود: نقش دولت در هدایت و ساماندهی بازار ارز بسیار پر رنگ است.

وی تصریح کرد: دولت با سیاست های درست و نادرست می تواند این بازار را ملتهب یا ثبات بخشد.

بکی با بیان اینکه کاهش ارزش پولی ملی در برابر سایر ارزها منجر به رونق صادرات می شود، افزود: این در حالیکه اقتصاد مولد و تولید محور باشد در غیر این صورت عرضه کننده و بازیگر اصلی بازار در فضای کاهشی ارزش پول ملی منفعت می برد.

برنامه «روز از نو» کاری از گروه کشاورزی شبکه تخصصی رادیو اقتصاد است که از شنبه تا پنجشنبه هر روز ساعت ۶.۳۰ به مدت ۸۵ دقیقه به تهیه کنندگی «لیلا امیدیگانه و مهدی شیار» با هدف فراهم ساختن لحظات شاد و مفرح صبحگاهی توام با افزایش سطح آگاهی اقتصادی شنوندگان بر روی موج اف‌ام ردیف ۹۸ قرار می‌گیرد و علاقمندان جهت دریافت فایل صوتی برنامه می‌توانند به سایت این رادیو مراجعه کنند.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا