بورسبورس کالا

مخالفت رانتخواران با بورس کالا طبیعی است

در شرایطی که نوسانات ارزی تاثیرات منفی در اقتصاد کشور گذاشته و بازارهای کالایی نیز متاثر از رشد بهای ارز ملتهب شده است، انتقاد برخی افراد از بورس کالا که از شفاف ترین نهادهای اقتصادی کشور است، امری طبیعی است و جای تعجب ندارد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، حسین نیازآذری، عضو هیات رئیسه کمیسیون عمران مجلس با بیان مطلب فوق گفت: عمده مشکلات فعلی کشور از نبود شفافیت ایجاد شده است، از این رو در حوزه بازار کالاها هرچه عرضه ها و معاملات را به سمت بورس هدایت کنیم، در راستای شفافیت قدم برداشته ایم و از سوء استفاده عده ای رانتخوار از شرایط خاص اقتصادی کشور جلوگیری می کنیم.
نیازآذری بیان کرد: بورس کالا بهترین مکان برای انجام مبادلات کالایی و آگاهی بخشی به جامعه است و می تواند دقیق ترین اطلاعات را در خصوص بازارهای مختلف و همچنین مسوولان سیاست گذار قرار دهد. چراکه در بورس اطلاعات گسترده ای شامل قیمت ها، حجم عرضه و تقاضا و میزان معاملات قابل ارایه است و وجود همین اطلاعات در بورس، شفافیت ها را در اقتصاد افزایش می دهد.

این نماینده مجلس معقتد است که ریشه التهابات و نوسانات قیمتی در اوضاع کلان اقتصادی و سیاسی خلاصه می شود و ریسک سیستماتیک ناشی از آن قابل ارزیابی و سنجش نیست. حال آنکه در همین شرایط پر ریسک نیز اگر مبادلات کالاها در فضایی غیر شفاف انجام شد، فسادهای عظیم و تشدید التهاب ها به وجود می آمد.

این عضو هیات رئیسه کمیسیون عمران مجلس معتقد است، وقتی در بورس کالا آمارها برای همگان شفاف است، یعنی مسوولان می توانند نسبت به تنظیم و اصلاح روند ها اقدام کنند براین اساس برخی گروه های خاص همواره با شفافیت و عرضه کالاها در بورس مشکل دارند.

نیازآذری افزود: لازم است مسوولان با تصمیم گیری درست در روند معاملات بورس کالا، اعتماد صنایع را جلب کنند تا در سال حمایت از کالای ایرانی شاهد توسعه تولید با وجود تحریم ها باشیم.

این نماینده مجلس در پایان اظهار داشت: با نگاهی به کارنامه چندین ساله بورس کالا مشاهده می کنیم که شفافیت و رقابت، ارمغان این بورس برای اقتصاد کشور بوده اما امروز به بهانه التهاب های ارزی که همه اقتصاد را تحت تاثیر قرار داده، عده ای سعی در تخریب بورس کالا دارند که نیت این افراد جز بهره مندی را رانت در فضای غیر شفاف اقتصادی نیست.

 

منبع
تسنیم

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا