بورسبورس اوراق

چشم انداز ورود ارز دیجیتال به بازار سرمایه

بهزاد گلکار، مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری سامان درباره شرایط پیش روی بازار سرمایه برای پذیرش ارزهای رمزگذاری شده در بورس گفت: ارزهای دیجیتال به دلیل نوع غیرفیزیکی و غیرملموس بودن آن، نیازمند توجیه از نظر قوانین بیع  و عرضه آن در بورس منوط به پذیرش کمیته فقهی است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری سامان در خصوص ارز دیجیتال و عرضه آن در بورس گفت: ابتدا باید دید که این ارز پس از تائید و پذیرش بانک مرکزی، مورد پذیرش کمیته فقهی بورس قرار می گیرد یا خیر؟ و آیا با توجه به عدم انتقال کالا و خدمت می تواند شرایط بیع را احراز کند؟

این فعال بازار سرمایه ضمن بیان اینکه ارزهای رمزگذاری شده یا همان کریپتو کارنسی ها (Crypto Currency) نمونه پیشرفته و به روز شده فارکس با تکیه بر تکنولوژی های جدید بلاک چین هستند، برای آنها مزایای زیادی برشمرد و افزود: می توان اولین مزیت آن ها را عدم نیاز به حمل و نقل و ویژگی دسترسی همیشگی به آنها دانست.

گلکار مزیت دیگر ارزهای رمزگذاری شده را استفاده از آن ها به عنوان یک ابزار در بازارهای مختلف عنوان کرد و گفت:این ابزار به راحتی دارای یک عرضه و تقاضای آنی و لحظه ای است و این خود یکی از بزرگترین مزایاست، چون در یک لحظه می تواند قیمت های متغیری داشته باشد.

وی درباره میزان استقبال سرمایه گذاران داخلی از این ارزها ادامه داد: این ارزها در ایران همچون سایر کشورها به سرعت مورد استقبال سرمایه گذاران قرار گرفت، به طوری که در یک سال و نیم گذشته سرمایه های زیادی به سمت خرید و ذخیره ارزهای دیجیتالی حرکت کرد و به این شکل ارز از کشور خارج شده است.

بسترسازی عرضه ارز دیجیتال به کندی پیش می رود

مدیرعامل سرمایه گذاری سامان با بیان اینکه سرعت اقدامات صورت گرفته در کشور برای ایجاد بستر عرضه این ارزها کافی نیست، افزود: می توانستیم ارز دیجیتالی را در کشور بر روی بلاک چین های زیادی تعریف کنیم اما بانک مرکزی خواستار تدوین آیین نامه ارز دیجیتال شد. از سوی دیگر زمانی که ما می توانستیم با استفاده از مزیت ارزانی برق در کشور به عنوان تنها هزینه استخراج کریپتو کارنسی ها، فضای مناسبی برای عرضه این ارز ایجاد کنیم با مخالفت وزارت صمت مجوزهای لازم صادر نشد.

این فعال بازار سرمایه عنوان کرد: با وجود از دست رفتن فرصت ها در گذشته، اکنون دوباره این مساله مورد توجه قرار گرفته است. با توجه به محدودیت منابع ارزی که به واسطه تحریم ها ایجاد شده می توانیم از طریق ارز های دیجیتال بخشی از پول های ریالی و سرگردانمان را از بازارهای غیر متشکل دلار و یورو جمع آوری و خروج ارز از طریق بازارهای غیر قانونی ارز دیجیتال را متوقف کنیم.

موانع پیش رو

بهزاد گلکار به موانع عرضه ارز دیجیتال اشاره کرد و خاطرنشان شد: ما در این راه با موانع زیادی روبرو خواهیم بود و اولین موضوع عدم اتصال بازار ارزهای دیجیتال به بازارهای بین المللی که با  محدودیت های تحریمی ایجاد شده است و باید تنها به فکر بازار داخلی باشیم. این ارزها را باید بر روی بلاک چین های بومی تعریف و رمزگذاری کنیم که در نتیجه به دلیل تحریم ها نمی تواند بر روی هیچ یک از پلت فرم های ارزهای دیجیتال بین المللی تعریف و پذیرش شود.

وی دغدغه دیگر پیش روی اجرایی شدن عرضه ارز دیجیتالی در کشور را مساله والت ها و کیف پول های نگهداری آن عنوان کرد و افزود: نگهداری از ارزهای دیجیتال مساله مهمی است،چراکه تمام این ها باید بر اساس سیستم های ضد ویروس و ضد هک دائما آپدیت شوند. ما این ضد ویروس ها و ضد هک ها را باید از کمپانی های خارجی خریداری کنیم که آن هم به دلیل تحریم ها مشکل است و باید دید چه راهی برای آن پیدا خواهیم کرد.

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری سامان امکانات سخت افزاری مورد نیاز را به دلیل تحریم ها دور از دسترس خواند و گفت:برای رمزگذاری ارزها به دیتاسنترهای بسیار بزرگ که ذخیره کننده اطلاعات هستند، نیاز داریم.این سخت افزارها توسط کمپانی های بزرگ عرضه می شود که در شرایط فعلی امکان واردات آن را به دلیل تحریم ها نداریم.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه عرضه رسمی ارزهای دیجیتال بدون بسترسازی زمینه بروز مشکلات جدید خواهد شد تاکید کرد: شکل گیری این بسترها، فرهنگ سازی،تعریف و انتشار ارز دیجیتال و سایر مسائل مربوط به این حوزه پروسه ای زمان بر دارد و اجرای عجولانه آن به مصلحت نیست و اگر بدون بسترسازی لازم به سمت کریپتو کارنسی ها برویم نتیجه ای جز بروز مشکلات جدید ندارد.

بورس می تواند قواعد بازی را وضع و بر آن نظارت کند

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری سامان درباره میزان نقش آفرینی بانک های مرکزی دیگر کشورها در عرضه ارز دیجیتال نیزاظهار کرد: به دلیل اجرای معاملات ارزهای رمز گذاری شده در بستر اینترنت و فراگیر بودن آن، معمولا به مساله “به رسمیت شناخته شدن” توسط بانک های مرکزی اهمیت چندانی داده نمی شود و به راحتی در اختیار سرمایه گذاران قرار می گیرد. عرضه ارز دیجیتال از وظایف بانک مرکزی نیست و این نهاد تنها می تواند مانند سایرین، ارز دیجیتال خود را در بازار کریپتو کارنسی ها عرضه کند.

بهزاد گلکار خاطر نشان کرد: ارزهای رمزگذاری می توانند توسط بخش های مختلف کشور تولید و در بستر بلاک چین های خود تعریف شوند. مثلا سازمان ثبت احوال می تواند پس از تائید اسناد املاک در بستر مکانیزم تائید و احراز مالکیت ملک، برای مالکیت هر فرد در بستر بلاک چین یک ارز دیجیتال تعریف کند. هر چند که این کار زمان بر است،اما این حسن را دارد که امکان  تقلب را به صفر می رساند و دیگر کسی نمی تواند منزل فرد دیگری را به نام خود کند. مثلا همین نرم افزار کارگزاری ها می تواند بستری برای بلاک چین تعریف ارز دیجیتال باشد.

وی ادامه داد: برای مثال، بانک مرکزی در کشور ما می تواند ارز رمزگذاری به نام تومان را بر روی بلاک چین خود تعریف و به رسمیت بشناسد، اما سازمان بورس و اوراق بهادار نیز می تواند به عنوان نهاد ناظر وارد شود و قواعد کار را وضع کند.

پیشنهاد در شرایط فعلی

این کارشناس بازار سرمایه در بیان راه حل پیش روی بهره گیری از مزایای ارزهای دیجیتال در شرایط فعلی خاطرنشان کرد:پیشنهاد من این است که ابتدا به جای تعریف ارز دیجیتال داخلی و رسمی، به بخش خصوصی این اجازه داده شود تا به سرمایه گذاری و استخراج ارزهای دیجیتال بین المللی که قابل ماینینگ (استخراج) هستند اقدام کند.

 

منبع
SENA

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا