بانک و بیمهطلا و ارز

رشد تقاضای طلا در بازارهای اروپایی/ بحران جهانی ارز به نفع طلا خواهد شد؟

برخی تحلیلگران اقتصادی بر این باورند که وقوع بحران جدید ارز در ترکیه می تواند به اروپا نیز گسترش و سرایت پیدا کند و این مساله در نهایت به نفع تقاضا و قیمت جهانی طلا خواهد بود.

به گزارش کیتکو نیوز ، تحلیلگران اقتصادی ضمن اشاره به بحران ارز در ترکیه و رشد احتمالی تقاضای طلا در بازارهای اروپایی تاکید کردند که طلا در شرایط کنونی یک رقیب جدی به نام دلار آمریکا دارد. به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از سایت طلا، بر اساس این گزارش بیل باروش تحلیلگر ارشد موسسه بلولاین فیوچرز تاکید کرد: بازار طلا احتمالا در انتهای مسیر اصلاحی خود قرار دارد و سرمایه گذاران به زودی به ارزش طلا در قیمت های کنونی پی می برند.

همچنین بخوانید

این گزارش افزود: بازار طلا طی روزهای آینده با افزایش نسبی قیمت روبرو خواهد شد . بحران ارزی در ترکیه می تواند به بازارهای اروپایی نیز گسترش پیدا کند و این مساله موجب رشد تقاضای مکان امن سرمایه گذاری برای طلا خواهد شد.

فعالان بازار طلا بر این باورند که قیمت این فلز گرانبها در شرایط کنونی کمتر از ارزش واقعی آن است. قیمت طلا نزدیک به پایین ترین سطح خود در ۱۲ ماه گذشته قرار گرفته است.

قیمت طلا در هفته گذشته نیز با کاهش ۰.۳ درصدی روبرو شده است. ارزش لیره در برابر دلار آمریکا در پایان مبادلات روز جمعه با کاهش شدید ۲۲ درصدی روبرو شده است. ارزش لیره در برابر دلار طی ماه های اخیر بیش از ۷۰ درصد کاهش داشته است.

مشخص نبودن واکنش ترکیه به بحران ارزی موجب نگرانی شدید سرمایه گذاران شده است. بانک مرکزی اروپا هشدار داده است که بحران ارزی ترکیه می تواند تاثیر منفی بر کل منطقه یورو داشته باشد.

البته قیمت طلا بر حسب یورو طی هفته گذشته ۱.۴ درصد رشد داشته است. به اعتقاد تحلیلگران اقتصادی،سیاست های انبساطی پولی و مالی از سوی مقام های ترکیه تاثیر زیادی بر بحران ارزی فعلی داشته و تنش های سیاسی در روابط با آمریکا نیز این بحران را تشدید کرده است.

گرچه اقتصاد ترکیه در شرایط کنونی یک درصد اقتصاد جهان را تشکیل می دهد ولی از نظر ارتباطات گسترده تجاری و اقتصادی با اروپا می تواند تبعات بحران ارزی این کشور بر منطقه یورو گسترده باشد.

منبع

اقتصاد.آنلاین

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا