صنعت، معدن، تجارت

حمایت از تولید داخلی، اولویت اصلی/شروط شکل‌گیری روندپایدار صادرات

یک مقام مسئول با اشاره به اینکه در صنعت مبلمان، اولویت اصلی حمایت از تولید داخلی است، شروط شکل‌گیری روند پایدار صادرات در این صنعت را تشریح کرد.

به گزارش آرمان اقتصادی، حسن احمدیان گفت: یکی از مهم‌ترین مباحث امروز در تولید مبلمان، فراهم‌کردن بازار خارجی برای تولیدات داخلی است و برای این کار نیاز به دو فاکتور اساسی تکنولوژی روز و آگاهی از سلیقه و مُد روز داریم این در حالی است که نمایشگاه امسال هم با شعار حمایت از تولید داخل کار خود را آغاز می کند.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان مبلمان ایران افزود: برای رشد این صنعت و توسعه و حضور در بازارهای جهانی دغدغه‌های جدی وجود دارد که در این میان، کمک نهادهای دولتی در این موضوع بسیار مهم و حیاتی است.

وی تصریح کرد: اساسا صنعت مبلمان و دکوراسیون همواره تحت تاثیر دو متغیر تکنولوژی و فَشِن یا مُد قرار دارد. بر همین اساس، تغییر و نوآوری چه در عرصه تولید و چه در عرصه مد به عنوان پیش‌رانه‌های این صنعت عمل می‌کنند. با این وصف قطعا برگزاری نمایشگاه‌ها در صنعت مبلمان همواره فرصتی برای عرضه محصولات جدید و بهره‌گیری از آخرین دستاوردهای تکنولوژی خواهد بود.

به گفته احمدیان، در عین حال درک ذائقه مشتری، روندهای جدید بازار و ارزیابی رقبا هم از دیگر موضوع‌هایی است که اهمیت برگزاری نمایشگاه سالیانه این صنعت را دو چندان می‌کند. بدین ترتیب برگزاری نمایشگاه‌های ملی و بین‌المللی مبلمان که با حضور تولیدکنندگان – و نه واسطه‌ها و فروشندگان مبلمان – برگزار می‌شود و عرصه رقابت سازنده و سالم میان تولیدکنندگان مبلمان را فراهم می‌کند، به عنوان نقطه عطفی برای انجام برنامه‌ریزی‌های سالیانه اصحاب این صنعت برای تولید اهمیت فراوانی دارد.

وی اظهار داشت: اصولا اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان مبلمان ایران به عنوان یک نهاد غیرانتفاعی موظف است بر مبنای اساسنامه خود سود حاصل از فعالیت‌هایش را در مسیر صیانت از حقوق اصحاب صنعت مبلمان کشور به‌ویژه اعضای این اتحادیه، کمک به ارتقای دانش و مهارت و توان تولید صنعت مبلمان کشور و البته زمینه‌سازی برای ورود صنعت مبلمان به بازارهای خارجی و پیشبرد برنامه‌های این حوزه هزینه کند.

احمدیان گفت: با این توضیح طبعا سود حاصل از برگزاری نمایشگاه به عنوان منبع تامین بودجه برای انجام این گونه فعالیت‌های اتحادیه اهمیت زیادی دارد. فارغ از این موضوع، فرصت برگزاری هر نمایشگاه فی‌نفسه امکانی برای معرفی توان‌مندی‌های صنعت مبلمان به مسئولان کشور است تا در برنامه‌ریزی‌ها و تصمیم‌های‌شان از توان بالای این صنعت برای ایجاد اشتغال و ارزش افزوده غافل نشوند و ما را در مسیر کمک به ورود این صنعت به بازارهای خارجی یاری کنند.

وی ادامه داد: شکل‌گیری روند پایدار صادرات مبلمان ایران را نمی‌توان این قدر موضوع ساده‌ای دید که صرفا با تمهیدات اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان مبلمان ایران موانع آن رفع و بستر اجرایی آن مهیا شود. اساسا در تمام دنیا ورود صنایع کوچک و متوسط، مانند صنعت مبلمان، به بازارهای خارجی یک پروژه‌ ملی تلقی می‌شود که اجرایی‌شدن آن منوط و مشروط به وجود اراده در دولت‌ها و اتخاذ تصمیم‌های زیر بنایی از سوی دولت است.

احمدیان گفت: شرط لازم برای شکل گیری روند پایدار صادرات مبلمان ایران این است که دولت مانند دولت کشورهای ترکیه و مالزی، صادرات مبلمان ایران را به عنوان یک پروژه ملی در دستور کار وزارت صنعت، معدن و تجارت و صد البته سازمان توسعه تجارت قرار دهد و این سازمان‌ها با سیاست‌های اجرایی ضروری و متناسب گامی اساسی در این جهت بردارند. در این میان، از سیاست‌گذاری‌های کلان مانند تعیین نرخ ارز تا اتخاذ سیاست‌های حمایتی در چارچوب هم‌اندیشی و تعامل با اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان مبلمان ایران و البته اعطای یارانه‌های حمایتی برای اجرای برنامه‌های بازاریابی صادراتی مانند آن‌چه از سوی دولت کشورهایی نظیر ترکیه درحال اجرا است.

وی اظهار داشت: بدون اراده جدی دولت برای انجام این‌ کارها نمی‌توان به شکل‌گیری روند پایدار صادرات مبلمان ایران در کوتاه‌مدت امید داشت؛ در این میاناگر دولت نقش خود را درست ایفا کند، می‌توان نقش اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان مبلمان ایران و سایر تشکل‌های این صنعت را – به عنوان شرط کافی برای اجرایی‌شدن پروژه ملی صادرات مبلمان ایران – اثرگذار دانست. قطعا و یقینا این اتحادیه فعالیت‌ها و اقدامات خود را معطل شکل‌گیری اراده در دولت نکرده و هر چه در زمینه کمک به شکل‌گیری صادرات مبلمان در توان داشته انجام داده است.

احمدیان گفت: بزرگ‌ترین چالش صنعت مبلمان کشور کاهش تقاضا و کوچک‌شدن بازار مصرف در کشور است. سرمایه‌گذاری‌های صنعت مبلمان در طول دو دهه گذشته، براساس تقاضای فزاینده بازار به مصرف مبلمان بود که در سال‌های پایانی دهه ۱۳۸۰ به اوج رسیده بود. امروز اما حجم تقاضا کاهش چشم گیری یافته و صنعت مبلمان کشور با کمتر از سی درصد ظرفیت در حال کار است. بر همین اساس امروز ورود صنعت مبلمان به بازارهای خارجی را می‌توان مهم‌ترین چالش صنعت مبلمان دانست.

وی از برگزاری بیست و هفتمین نمایشگاه بین المللی صنعت مبلمان در تاریخ ۲۴ تا ۲۷ مردادماه خبر داد و گفت: بالغ بر ۳۰۰ شرکت داخلی و خارجی از کشور های چین، بلژیک، اسپانیا،ترکیه، تایوان(نمایندگی های داخلی)، آخرین توانمندی خود را در معرض نمایش می گذارند و علاوه بر حضور پر رنگ در نمایشگاه با یکدیگر به رقابتی سالم می پردازند.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا