بورسبورس کالا

مروری بر معاملات بورس کالا در هفته گذشته

از رقابت معاملات محصولات پالایشی گرفته تا لغو محصولات شرکت ملی مس و افزایش تقاضا (حدود ۶ برابر قبل) برای محصولات فولادی؛ تنها برخی از مهمترین اتفاقات معاملات تالار نقره‌ای در هفته گذشته است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، طی هفته گذشته مجموع تالارهای بورس کالا ارزشی حدود میزان یک هزار و ۲۶۶ میلیارد و ۵۲۱ میلیون تومان داشت که در دو هزار و ۳۴۴ قرارداد منعقد شدند. از این مبلغ حدود یک هزار و ۴۴ میلیارد تومان آن به رینگ داخلی تعلق داشت. همچنین، تالار پتروشیمی با حدود ۴۳۶ میلیارد تومان بیشترین ارزش را در تالارهای موجود به خود اختصاص داد.

در این هفته رویدادها و اتفاقات مختلفی در حوزه بورس کالا رخ داد؛ از رقابت شدید معاملات محصولات پتروشیمی و لغو محصولات شرکت ملی مس گرفته تا افزایش تقاضا (حدود ۶ برابر قبل) برای محصولات فولادی و نیز افزایش وجه تضمین اولیه قراردادهای آتی سکه به ۹ میلیون و۶۵۰ هزار تومان؛ در ادامه معاملات انجام شده در هفته گذشته را مرور می‌کنیم.

رشد قیمت ۱۸ درصدی «قیر» پالایش نفت «جیران اردکان» در روز شنبه

در نخستین روز از هفته گذشته کل معاملات بورس‌کالا حدود ۱۱۵.۷ میلیارد تومان ارزش داشت که در این میان بیشترین ارزش معاملات به «لوب کات سنگین» پالایش نفت تهران (تندگویان) به میزان حدودی ۲۷.۷ میلیارد تومان تعلق گرفت. این محصول به قیمت پایه کیلویی دو هزار و ۳۱۶ تومان معامله شد که نسبت به معامله قبلی خود شاهد تغییری نبود.

دیگر محصول پر‌معامله این تالار به «لوب کات سبک» همین شرکت اختصاص داشت. این محصول نیز با قیمت پایه دو هزار و ۳۷۶ تومان به ازای هر کیلو فروخته شد. ارزش این معامله حدود ۹.۵ میلیارد تومان بود که به طور داد و ستد شد. قیمت این محصول نیز نسبت به معامله قبلی خود ثابت بود.

اما کم ارزشترین محصول این تالار هم به «قیر ۲۵۰» پالایش نفت «جیران اردکان» به میزان حدود ۱۴۱ میلیون تومان اختصاص یافت. این محصول هم به قیمت پایه کیلویی دو هزار و۳۵۰ تومان به طور نقدی فروخته شد. نکته قابل توجه آن که، این محصول نسبت به معامله قبلی خود، حدود ۱۸ درصد افزایش قیمت داشت. شایان ذکر است، قیر شرکت پالایش نفت «جیران اردکان»، یکم مرداد ماه سال گذشته در شرکت بورس کالای ایران پذیرش شده بود.

شایان ذکر است، تالار صنعتی بورس کالا در این روز شاهد عرضه و معامله‌ای نبود.

رقابت شدید معاملات «وکیوم باتوم» پالایشگاه نفت تهران در روز یکشنبه

یکشنبه گذشته، ارزش کل معاملات بورس‎کالا حدود ۹۷ میلیارد تومان بود؛ در این میان، تالار محصولات کشاورزی بیشترین ارزش معاملات را در حدود ۳۷ میلیارد تومان به خود اختصاص داد.

گفتنی است، بیشترین ارزش معاملات بورس کالا در این روز به «وکیوم باتوم» پالایش نفت تهران (تندگویان) به میزان حدودی ۱۵ میلیارد تومان تعلق گرفت. این محصول به قیمت یک هزار و۴۹۸ تومان به ازای هر کیلو با ۱۰ درصد رقابت نسبت به قیمت پایه، فروخته شد. این محصول نسبت به معامله قبلی خود شاهد تغییری در قیمت خود نبود.

تالار محصولات صنعتی نیز در این روز شاهد معامله‌ای نبود؛ به طوریکه تمام عرضه‌های فولادی بورس کالا به طور کامل کنسل شد. کارشناسان دلیل این موضوع را تعلل بازار برای نتیجه رسیدن دستورالعمل جدید تنظیم بازار فلزات مطرح کردند.

افت قیمت ۸ درصدی تختال «فخوز» در روز دوشنبه

دوشنبه گذشته هم ارزش کل معاملات امروز بورس کالا حدود ۱۴۲.۴ میلیارد تومان بود. گفتنی است، تالار صنعتی بعد از کنسلی عرضه‌های روز یکشنبه در این روز شاهد معامله ۱۰ هزار تن آهن اسفنجی و ۱۰ هزار تن شمش بلوم بود. در مجموع طی این روز ۱۰ هزار تن آهن اسفنجی و ۱۰ هزار تن شمش بلوم معامله شد. در این میان بیشترین ارزش معاملات به تختال «فخوز» در حدود ۶۰.۶ میلیارد تومان اختصاص یافت. قیمت این محصول نسبت به معامله قبلی خود ۸.۴ درصد کاهش داشت.

همچنین در این روز، «تختال» فولاد مبارکه اصفهان نیز ارزشی به میزان حدود ۴۵.۴ میلیارد تومان داشت. این محصول با قیمت کیلویی دو هزار و ۳۳۱ تومان بدون رقابت فروخته شد. معامله حاضر به طور سلف داد و ستد شد و نسبت به معامله قبلی خود افت ۹.۴ درصدی داشت.

«شمش بلوم» فولاد کاوه جنوب کیش هم طی معاملات روز جاری با ۵ درصد رقابت نسبت به قیمت پایه یعنی کیلویی دو هزار و ۱۸۴ تومان فروخته شد. ارزش این معامله حدود ۲۳ میلیارد تومان بود که به طور سلف داد و ستد شد و نسبت به معامله قبلی شاهد ۱۵ درصد کاهش قیمت بود.

بیشترین ارزش معاملات در تالار پتروشیمی هم طی این روز به «پلی پروپیلن نساجی» پتروشیمی مارون به میزان حدودی ۹.۲ میلیارد تومان تعلق گرفت. این محصول به قیمت کیلویی پنج هزار و ۵۲۶ تومان حدود ۵ درصد رقابت، نقدی فروخته شد و نسبت به معامله قبلی خود ۵ درصد کاهش قیمت داشت.

شایان ذکر است، «پلی وینیل کلراید» پتروشیمی بندر امام هم در این روز حدود ۹ میلیارد تومان ارزش داشت. این محصول هم با قیمت کیلویی چهار هزار و ۵۰۸ تومان با ۵ درصد رقابت نسبت به قیمت پایه به طور سلف فروخته شد. قیمت این محصول نیز نسبت به معامله قبلی خود ۲.۵ درصد افزایش داشت.

کاهش قیمت ۴.۷ درصدی اکستروژن «شکبیر» در روز سه شنبه

روز بعد (سه شنبه گذشته)، ارزش کل معاملات بورس کالا حدود ۴۶۵ میلیارد تومان بود؛ در این میان بیشترین ارزش معاملات به وکیوم باتوم «شبندر» در حدود ۴۱ میلیارد تومان اختصاص یافت. قیمت این محصول نسبت به معامله قبلی خود تغییری نداشت.

همچنین در این روز «وکیوم باتوم» پالایش نفت اصفهان هم حدود ۱۵ میلیارد تومان ارزش داشت. این محصول هم با قیمت کیلویی یک هزار و ۴۹۸ تومان با ۱۰ درصد رقابت نسبت به قیمت پایه (نقدی) فروخته شد. قیمت این محصول نیز نسبت به معامله قبلی خود تغییری نداشت.

طی این روز، «پلی‌اتیلن سنگین اکستروژن» پتروشیمی امیرکبیر (شکبیر) هم به قیمت کیلویی شش هزار و ۲۶۵ تومان با ۵ درصد رقابت نسبت به قیمت پایه به طور سلف معامله شد. این محصول حدود ۱۲.۵ میلیارد تومان ارزش داشت و نسبت به معامله قبلی خود ۴.۷ درصد کاهش قیمت داشت.

گفتنی است در این روز، شرکت ملی مس ایران عرضه برخی محصولات مهم خود ازجمله کاتد مس را کنسل و اعلام کرد این اقدام تا تعیین تکلیف قیمت ادامه خواهد داشت. بنابر گفته مدیر امور سهام، سرمایه‌گذاری و مجامع این شرکت: محصولات باید بر اساس نرخ ارز بازار ثانویه معامله شوند، اما متاسفانه وزارت صمت بر نرخ ۴۲۰۰ تومانی پافشاری می‌کند. بر همین اساس شرکت ملی مس هم زیر بار این نرخ گذاری نرفته و عرضه را متوقف کرده است. او همچنین با اشاره به اینکه قیمت‌گذاری محصولات، ظرف امروز یا فردا تعیین تکلیف خواهد شد، عنوان کرد: ما با رایزنی‌هایی که با ستاد تنظیم کالای وزارت صمت انجام داده‌ایم، تا به امروز موفق به نهایی کردن این مسئله نشدیم.

بیشترین ارزش معاملات تالار صنعتی در روز سه شنبه به «آهن اسفنجی» شرکت‌های «فولاد سیرجان ایرانیان» و «پارس فولاد سبزوار» هر کدام به میزان حدودی ۱۲.۶ میلیارد تومان تعلق داشت. این محصول به قیمت کیلویی یک هزار و ۲۶۷ تومان با رقابت ۵ درصدی نسبت به قیمت پایه در هر شرکت معامله شد. آهن اسفنجی «فولاد سیرجان ایرانیان» و «پارس فولاد سبزوار» به ترتیب هرکدام نسبت به مقابله قبلی خود با ۳.۵۷ درصد کاهش و ۶ درصد افزایش قیمت رو به رو بودند.

افت قیمت۷.۰۲ درصدی «استایرن منومر» پارس در روز چهارشنبه

طی روز گذشته، ارزش کل معاملات بورس‌کالا حدود ۲۲۰.۵ میلیارد تومان بود؛ در این میان بیشترین ارزش معاملات به «استایرن منومر» پتروشیمی پارس به میزان حدودی ۴۰ میلیارد تومان تعلق گرفت و نسبت به معامله قبلی خود ۷.۰۲ درصد کاهش قیمت داشت.

همچنین دیروز «وکیوم باتوم» پالایش نفت تهران (تندگویان) هم حدود ۳۶ میلیارد تومان ارزش داشت. این محصول هم با قیمت پایه کیلویی یک هزار و ۴۹۸ تومان به طور نقدی فروخته شد و قیمت این محصول نسبت به معامله قبلی خود تغییری نداشت.

طی روز گذشته «لوب کات سنگین» پالایش نفت تهران (تندگویان) هم به قیمت کیلویی دو هزار و ۳۱۶ تومان با ۱۰ درصد رقابت نسبت به قیمت پایه به طور نقدی معامله شد. این محصول حدود ۲۸ میلیارد تومان ارزش داشت و نسبت به معامله قبلی خود شاهد تغییری در قیمت خود نبود.

براساس این گزارش، دو کیلوگرم شمش طلا نیز در تالار محصولات صنعتی و معدنی مورد معامله قرار گرفت. شمش طلای ۹۹۷ معدن زرشوران امروز به قیمت گرمی ۳۵۹ هزار و ۹۰۱ تومان با ۱۶ درصد کمتر از قیمت پایه به طور نقدی معامله شد.

منبع
اقتصاد آنلاین - لیلی شهیر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا