بانک و بیمهطلا و ارز

ارزانی جهانی طلا، به بازار تهران رسید

بازار طلای تهران نتوانست در مقابل کاهش ۱۰ دلاری بهای هر اونس طلا در بازارهای جهانی مقاومت کند و امروز(چهارشنبه) بهای انواع مسکوکات طلا روند نزولی گرفت.

به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از ایرنا، فشار قدرت گرفتن شاخص دلار بر بازارهای جهانی سبب شده تا بهای طلا به پایین ترین قیمت خود از ژانویه ۲۰۱۷ تاکنون (دی ماه ۹۵) سقوط کند.
براساس اعلام خبرگزاری رویترز، شاخص دلار به بالاترین سطح ۱۳ ماهه خود رسیده است.
اکنون بهای هر اونس طلا در بازارهای جهانی با ۱۰ دلار کاهش به ۱۱۸۴ دلار در هر اونس رسیده است و به دنبال آن بهای هر گرم طلای خام ۱۸ عیار در بازار تهران امروز با ۳۸۱۰ تومان کاهش نسبت به پایان معاملات دیروز ۲۹۲ هزار و ۱۶۰ تومان عرضه شد.
بهای طلا در بازار ایران از ضرب نرخ جهانی هر اونس طلا در بهای دلار آمریکا محاسبه می شود؛ در ماه های اخیر که قیمت دلار در نوسان بود، این ارز بیشترین اثر را در تعیین قیمت طلای خام داشت اما در روزهای اخیر و با به رسمیت شناختن بازار ثانویه و معاملات ارز در صرافی ها، نوسان قیمتی آن کاهش یافته است و فعالان بازار طلا نیز این امید را دارند که با پایدار شدن بازار ارز، بازار طلا نیز به آرامش برسد.
با این حال، وضعیت بازار مسکوکات طلا به گونه دیگری است؛ به گفته «ابراهیم محمدولی» رئیس اتحادیه طلا و جواهر، قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در بازار آزاد نزدیک یک میلیون تومان حباب دارد یعنی بالاتر از بهای واقعی خود خرید و فروش می شود زیرا تقاضا برای خرید طلا با هدف ذخیره سازی آن هنوز از بین نرفته است.
بنابراین اگرچه تقاضا برای خرید انواع سکه طلا در بازار وجود دارد و نرخ ها را بالاتر از بهای واقعی نگه داشته است، اما سقوط بهای فلز زرد در بازارهای جهانی، امروز بازار مسکوکات طلا را تحت تاثیر قرار داد به شکلی که هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با ۸۰ هزار تومان کاهش، به سه میلیون و ۸۰۶ هزار تومان رسید و هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم با ۹۰ هزار تومان عقبگرد، سه میلیون و ۴۶۳ هزار تومان رقم خورد.
امروز همچنین هر نیم سکه را با ۳۰ میلیون تومان کاهش، یک میلیون و ۷۸۲ هزار تومان و هر ربع سکه با ۱۰ هزار تومان افت، ۹۲۱ هزار تومان داد و ستد شد اما سکه گرمی در رقم ۵۰۱ هزار تومان ثابت ماند.

منبع

اقتصاد.آنلاین

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا