آموزشآموزش بورسبورسبورس اوراق

چرا باید در سامانه سجام ثبت‌نام کنیم؟

سجام مخفف عبارت “سامانه جامع اطلاعات مشتریان”، بستری منسجم و یکپارچه برای ثبت اطلاعات مشتریان در بازار سرمایه است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، طبق اعلام شرکت سپرده‌گذاری، افراد برای شروع فعالیت در همه بخش‌های بازار سرمایه تنها یک بار در این سامانه اطلاعات خود را ثبت نموده و پس از آن می‌توانند در بورس‌ها، نهادها و ارکان مالی بازار سرمایه (بدون نیاز به ثبت اطلاعات) سرمایه‌گذاری نمایند.

 

همچنین بخوانید

چرا باید در سامانه سجام ثبت‌نام کنیم؟

۱-سرمایه‌گذاران با ثبت‌نام در این سامانه دیگر نیازی به مراجعه حضوری به دفاتر کارگزاری‌ها و سایر نهادهای مالی بازار سرمایه برای احراز هویت و ثبت اطلاعات خود ندارند و ثبت‌نام ایشان فقط یک بار صورت می‌پذیرد.

۲-اطلاعات مشتریان در همه نهادهای مالی موجود در بازار سرمایه، یکپارچه خواهد شد.

۳-اطلاعات ثبت شده مشتری از جمله اطلاعات بانکی، هویتی و … به‌راحتی قابل ویرایش است.

 

مراحل ثبت‌نام برای اشخاص حقیقی

  • از طریق آدرس https://dara.csdiran.com/sejam وارد سامانه سجام شوید.
  • بیانیه مربوط به مزایا و خدمات سجام را مطالعه و در صورت موافقت تایید نمایید و به صفحه اصلی ثبت‌نام وارد شوید.
  • “ثبت‌نام اولیه” را انتخاب نمایید. شماره همراه خود را وارد نموده و پس از وارد کردن کد امنیتی، بر روی دکمه فعالسازی کلیک کنید. در این مرحله کد ۴ رقمی به شماره همراه ثبت شده شما، پیامک می‌شود. پس از ورود و تایید به مرحله بعد وارد شوید.
  • در این مرحله مشتری حقیقی را انتخاب نموده و پس از وارد کردن تابعیت و شناسه ملی وارد مرحله بعدی ثبت‌نام شوید.
  • در این بخش هزینه ثبت‌نام در سامانه سجام را به مبلغ ۱۰۰ هزار ریال از طریق درگاه اینترنتی بانک موردنظر خود پرداخت می‌نمایید.
  • پس از تایید پرداخت، فرم­‌های موردنیاز شامل اطلاعات هویتی، ارتباطی و مالی مطابق با موارد خواسته شده را تکمیل نمایید.
  • در مرحله آخر پس از ثبت کامل اطلاعات، کد رهگیری برای شما پیامک می‌شود. این کد باید تا زمان مراجعه به دفتر پیشخوان نگه‌داری گردد.

 

مراحل ثبت‌نام برای نماینده قانونی

مراحل اول تا پنجم همانند حالت قبل است. در مرحله ششم، شما باید گزینه‌ی نماینده قانونی را انتخاب نمایید.

سپس شما به‌عنوان نماینده قانونی فرد باید یکی از حالت‌های زیر را انتخاب کنید:

  • ولی قهری (پدر و پدربزرگ فرزندان صغیر زیر سن قانونی): باید تمام صفحات شناسنامه خود و فرد موردنظر را در سامانه بارگذاری نمایید.
  • قیم (کسانی که نیاز به سرپرست دارند و خودشان از نظر قانونی برای معامله مهجور تلقی می‌شوند): باید قیم‌نامه را در سامانه بارگذاری نمایید.
  • وصی (از نظر قانونی مامور به انجام کاری برای فرد متوفی است): باید وصیت‌نامه را در سامانه بارگذاری نمایید.
  • وکیل: باید وکالت‌نامه را در سامانه بارگذاری کنید.

باقی مراحل، همانند حالت قبل است. البته باید به این نکته توجه کرد که اگر بخواهید به‌عنوان نماینده قانونی در سیستم ثبت‌نام کنید، باید پیش از آن به‌عنوان فرد اصیل در این سامانه ثبت‌نام کرده باشید.

 

مراحل ثبت‌نام برای اشخاص حقوقی

مراحل اول تا سوم همانند دو حالت قبل است. در مرحله چهارم شما باید گزینه حقوقی را انتخاب کنید. سپس به صفحه پرداخت اینترنتی هدایت می‌شوید و بعد از پرداخت ۱۰۰ هزار ریال، باید مشخصات شخص حقوقی را وارد نمایید. پس از تکمیل فرم­‌ها و ذخیره آن پیامک کد پیگیری ۱۰ رقمی برای شما ارسال خواهد شد. در صورت ارسال نشدن این کد، اطلاعات وارد شده نیاز به ویرایش دارد. توجه به این نکته ضروری است که اشخاص حقوقی نیازی به حضور در دفاتر پیشخوان ندارند و ثبت آنها در سامانه سجام منوط به ثبت‌نام تمام اعضای هیئت مدیره، افراد دارای حق برداشت و اشخاص مجاز به سفارش در این سامانه است.

ثبت نام در سامانه سجام

 

نتیجه‌گیری

سرمایه‌گذاران و مشتریان پس از تکمیل و ثبت فرم‌ها در سامانه سجام می‌توانند فعالیت‌های موردنظر خود را مانند دریافت کد معاملاتی در همه بورس­‌ها، صدور واحدهای صندوق‌های سرمایه‌گذاری، صدور کد سبدگردانی، تغییر کارگزار و صندوق، دریافت سود سهام و … بدون نیاز به ثبت مجدد اطلاعات و احراز هویت در کارگزاری‌ها، فقط پس از ثبت نام در این سامانه انجام دهند.

منبع
باشگاه مشتریان آگاه

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا