بانک و بیمهطلا و ارز

تخلف صرافی‌ها درعرضه ارز / صدای بلند دلالان ارزی در بازار تهران

بعد از مدت‌ها تعطیلی صرافی‌ها، این روزها بازار فردوسی تا راسته منوچهری جان تازه‌ای گرفته و جمعیت زیادی را به سمت خود کشانده است. اما در معاملات صرافی‌ها تخلفات زیادی دور از چشم بانک مرکزی و نهادهای نظارتی در حال انجام است.

اقتصادآنلاین– فاطمه اکبرخانی؛ امروز بازار فردوسی پر بود از متقاضیان دلار که به راحتی نمی‌توانستند ارز مورد نیاز خود را تهیه کنند چرا که با مراجعه به صرافی‌ها متوجه شدیم که صرافی‌ها به  مشمولان لیست منتشر شده توسط بانک مرکزی  دلار نمی‌دهند و فقط متقاضیان ارز مسافرتی می توانند تا سقف ۶ هزار دلار و معادل آن یعنی ۵ هزار یورو یا ۳۰ هزار لیر با ارائه پاسپورت و بلیت ارز بگیرند.

بسیاری از مردم از این وضعیت ناراضی و شاکی بودند. یکی از متقاضیان در این بازار که به دنبال دریافت دلار برای پرداخت هزینه دانشگاه فرزند خود بود گفت: تمامی مدارک من کامل است اما فقط ارز مسافرتی می‌دهند در حالی که برای هزینه دانشگاه ارزی تعلق نمی‌گیرد.

به گفته متقاضی دیگری که به صرافی‌ها برای دریافت ارز مسافرتی مراجعه کرده بود نرخ فروشی که در تابلو درج شده با آن چه که صرافی می‌فروشد حدود ۱۵۰ تومان تفاوت دارد و گران‌تر است.

با پیگیری این موضوع از صرافی‌ها متوجه شدیم هیچ یک از آن‌ها با قیمتی که در تابلوی خود ثبت کرده‌اند دلار را نمی‌فروشند و اگر از این موضوع شکایتی می‌کردیم می‌گفتند: "اصلا دلار نمی‌فروشیم و یا اصلا دلار نداریم بفرمایید بیرون!".

نکته جالب توجه دیگر این است که با داشتن بلیت و پاسپورت، دیگر محدودیت دریافت ارز وجود ندارد و با مراجعه به هر صرافی‌ می‌توان تا سقف ۶هزار، دلار دریافت کرد اما لازم به ذکر است که به گفته صرافان مالیات سنگینی برای این افراد وضع خواهد شد.

بنابراین پرداخت صرفا ارز مسافرتی و عرضه ارزی گران‌تر از نرخ تابلو، تخلفاتی است که نارضایتی بسیاری را به همراه داشته و جا دارد بانک مرکزی نظارت خود را بیشتر کند.

اما در بازار آزاد ماجرا متفاوت‌تر از معاملات صرافی‌ها بود. امروز زمزمه دلالان تبدیل به صدایی رساتر شده بود. در کنار خیابان بلند فریاد میزدند:" دلار دلار. چقد می‌خواهید؟ دلار ارزان‌تر از صرافی‌ دارم نمی‌خرید؟"

از معاملات سنگینی که در بازار آزاد در حال انجام بود مشخص است منابع ارزی دلالان بیش از صرافان است.

 امروز نرخ هر دلار آمریکا در تابلوی صرافی ها برای فروش ده هزار و ۶۸۰ و برای خرید ده هزار و ۵۸۰ تومان است. همچنین یورو در این تابلوها ۱۲۲۵۰ برای فروش و ۱۲۱۰۰ تومان برای خرید قیمت‍گذاری شده است. البته در تابلوی برخی صرافی‌ها دلار با نرخ کم‌تری نسبت به صرافی‌های دیگر درج شده بود که به گفته آن‌ها چون خرید و فروشی انجام نمی‌شود قیمت واقعی را نمی‌زنند اما اصلاح خواهند کرد.

اما در بازار آزاد نرخ هر دلار آمریکا برای فروش از ده هزار و ۶۰۰ تا ۷۵۰ برای فروش و ده هزار و ۵۰۰ تا ۶۰۰ برای خرید متغیر است.

منبع

اقتصاد.آنلاین

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا