صنعت، معدن، تجارت

مقابله با تحریم به «روش سایپا»

شیوه سایپا برای عبور از تحریم‌ها چند نکته محوری شامل خودباروی و تزریق روحیه امید، گسترش همکاری با شرکای جدید، توسعه برند داخلی و تقویت همدلی داخلی و نگاه به توسعه صنایع قطعه‌ساز است.

به گزارش بازرگانی خبرگزاری مهر، خسرو دلشاد در یادداشتی به سیاست گروه خودروسازی سایپا در برابر تحریم های امریکا اشاره کرده که از نظرتان می گذرد:

 پس از انقلاب آمریکا در سال ۱۹۸۰ تحریم های اقتصادی وسیعی را در واکنش به تصرف سفارت آمریکا در تهران علیه ایران وضع نمود. بعدها نیز در سال ۱۹۹۵، بیل کلینتون رئیس جمهور وقت آمریکا اقدام به وضع تحریم‌هایی نمود که به موجب آن شرکت‌های نفتی آمریکایی از سرمایه‌گذاری در طرح‌های نفت و گاز ایران منع شده بودند. همچنین روابط بازرگانی با ایران نیز یک‌جانبه قطع گردید.

همچنین بخوانید

این موارد نشان می‌دهد که ایرانیان با واژه «تحریم» بیگانه نیستند و در طی سال‌های متمادی در سایه‌ی تحریم بوده‌اند. در کنار تمام این تحریم‌ها ایرانیان روش‌های گوناگونی را هم برای مقابله با اثرات تحریم آزموده‌اند. حال پس از بازگشت دور جدید تحریم‌های یکجانیه توسط آمریکا اقتصاد ایران باید یکبار دیگر خود را در مظان امتحان سخت عبور از تحریم قرار دهد.

می‌دانیم که دور نخست تحریم‌ها با نشانه گرفتن سطح اشتغال در کشور؛ با تحریم صنعت خودرو از چند روز قبل بازگشت. شرکت‌های مختلف خودرویی هر کدام استراتژی خاصی برای کم رنگ کردن اثرات تحریمی انتخاب کردند در این بین استراتژی گروه خودروسازی سایپا در نوع خود بکر و بدیع به نظر می‌رسد.

مهندس جهرودی مدیر عامل این گروه صنعتی بارها و بارها تاکید کرده که «باید بتوانیم این تحریم‌ها را به یک فرصت مناسب برای کشور تبدیل کنیم» چنین عقیده‌ای که هم راستا با موضوع اقتصاد مقاومتی قرار دارد, شیوه‌ایست که می‌تواند صنعت خودروسازی ایران را در وضعیت مناسبی قرار دهد. اگر تمام جهان را آمریکا ندانیم هم اکنون بسیاری از شرکت‌های بین‌المللی حاضر آماده همکاری با ایران هستند. بنابراین به نظر می‌رسد شیوه سایپا برای عبور از تحریم‌ها چند نکته محوری دارد که عبارتند از:

·        خودباروی و تزریق روحیه امید

·        گسترش همکاری با شرکای جدید

·        توسعه برند داخلی

·        تقویت همدلی داخلی و نگاه به توسعه صنایع قطعه‌ساز

به نظر می‌رسد با اتخاذ چنین روش‌هایی گروه خودروسازی سایپا قادر است به توانمندی کافی برای عبور موفقیت آمیز از دوره تحریم‌ها دست پیدا نماید. 

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا