خودروصنعت، معدن، تجارت

چرا ماشین گران شده است؟

رییس اتحادیه فروشندگان خودرو اصفهان با تاکید بر اینکه نوسان قیمت و وضعیت خودرو داخلی مربوط به دولت است، گفت: قیمت خودرو داخلی به نرخ دلار وابسته نیست، در واقع عدم تزریق آن در بازار عامل گرانی است.

به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از ایسنا، حمیدرضا قندی در خصوص وضعیت بازار خودرو، اظهار کرد: دلیل اصلی گرانی خودرو احتکار آن در پارکینگ، تحویل ندادن خودروها به مشتریان توسط ایران خودرو و سایپا و عدم تعادل بین عرضه و تقاضای خودرو در بازار است. سه ماه پیش اتحادیه نمایشگاه‌داران از نمایندگی های خودرو تقاضای دریافت خودرو کرد، اما هنوز بعد از گذشت چهار ماه، هیچ خودرویی دریافت نکرده است.

همچنین بخوانید

اختلاف قیمت خودرو صفر در بازار ۲ تا سه میلیون تومان است

رییس اتحادیه فروشندگان خودرو اصفهان با انتقاد بر اینکه سایت ها و افراد سودجو خارج از صنف اتومبیل، پول های سرریز را به خودرو تبدیل و احتکار کردند، گفت: در حال حاضر قیمت خودروها را نمی توان اعلام کرد، اما نرخ دلار را می توان روزانه اظهار کرد. اختلاف قیمت خودرو صفر در بازار ۲ تا سه میلیون تومان است. اما اختلاف قیمت خودرو تولید داخل در مدت یک هفته همانند ۲۰۶ تیپ ۲ و ساندرا، ۱۰ میلیون تومان رشد داشته است.

قندی با بیان اینکه در حال حاضر زمانی که مالک برای امضا قولنامه خودرو مراجعه می کند، با دیدن سایت و آگاهی از نرخ جدید، از معامله منصرف می شود، گفت: نمایندگان ایران خودرو، اتومبیل مشتری را به صورت دلالی می‌فروشند و مانع ورود آن به بازار و نمایشگاه ها می شوند.

نمایشگاه داران اتومبیل از ابتدای سال جاری دچار رکود و ورشکستگی شده‌اند

وی با انتقاد بر اینکه تعزیرات و بازرسان اصناف نمی‌توانند نظارت کنند و در واقع این کالا در دست تعدادی افراد سودجو قرار دارد، افزود: در حال حاضر نمایشگاه داران اتومبیل از ابتدای سال جاری دچار رکود و ورشکستگی شده‌اند و به علت نبود خودرو برای فروش، نمایشگاه‌های خود را تعطیل کردند. بخش دولتی نیز در این شرایط حاضر نیست توضیح دهد و بگوید چه اتفاقی در حال رخ دادن است. در واقع در چنین شرایطی همه در بلاتکلیفی به سر می‌بریم.

قیمت خودرو داخلی به نرخ دلار وابسته نیست

وی با تاکید بر اینکه قیمت خودرو داخلی به نرخ دلار وابسته نیست، در واقع عدم تزریق آن در بازار عامل گرانی است، اظهار کرد: در گذشته ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ اتومبیل تولید می شد، اما اکنون در کل کشور، روزانه ۲۰۰ تا ۳۰۰ خودرو تولید می شود.

قندی با بیان اینکه خودروسازان علت کمبود تولید خودرو را نبود قطعه و افزایش قیمت مواد اولیه وارداتی همراه با نوسان قیمت دلار می دانند، ادامه داد: اتحادیه نمایشگاه داران، دخالتی در تغییرات قیمت خودرو ندارد و تنها وظیفه خرید و فروش خودروهای موجود در نمایشگاه و خودروهای ثبت نام شده را به صورت سندی بر عهده دارند. به طور مثال گروه تولیدی بهمن، ۵۰۰ خودرو مزدا را برای ۲ تا سه ماه دیگر ثبت نام کرد، اما افرادی سودجو تعداد خودرو موجود در پارکینگ ها را به صورت نقدی، به فروش رساندند.

تا زمانی که اختلاف قیمت خودرو در کارخانه و بازار بین ۱۰ تا ۳۰ میلیون تومان است، دلالی و سودجویی ادامه خواهد داشت

وی ادامه داد: در حال حاضر نیز با وجود آشکار شدن تخلفات افراد سودجو، برای جلوگیری از تخلفات اقدامی صورت نگرفته است. افراد سودجو قیمت خودرو را به قیمت روز بازار شناور می کنند، بنابراین در چنین شرایطی مشتریان مجبور به خرید نقدی و مستقیم خودرو از کارخانه و شرکت ها می شوند. تا زمانی که اختلاف قیمت خودرو در کارخانه و بازار بین ۱۰ تا ۳۰ میلیون تومان است، دلالی و سودجویی ادامه خواهد داشت.

واردات خودروهای خارجی نیز به علت نوسان نرخ ارز، متوقف شده است

وی با بیان اینکه در گذشته تولید خودرو زیاد و عرضه و تقاضا متناسب بود، اما اکنون تقاضا بیش از تولید است، افزود: واردات خودروهای خارجی نیز به علت نوسان نرخ ارز، متوقف شده است، هم‌چنین تقاضای ماشین های کار کرده نیز افزایش یافته و قیمت آن نیز نسبت به نرخ خودروهای صفر رشد داشته است.

رییس اتحادیه فروشندگان خودرو اصفهان با اشاره به اینکه نوسان قیمت و وضعیت خودرو داخلی مربوط به دولت است، تاکید کرد: خودروسازان با عدم تحویل اتومبیل و اختلاف قیمت ۲۰ تا ۳۰ میلیون تومانی، دوباره خواهان افزایش بیشتر قیمت خودرو هستند. در چنین شرایطی، تمام منافع آن به جیب خودروسازان و دلالان می رود.

هیچ یک از نمایشگاه داران، خودروها را احتکار نکردند

وی با بیان اینکه نمایشگاه داران و مشتریان پول های سرریز را باخته اند، افزود:هیچ یک از نمایشگاه داران، خودروها را احتکار نکردند و اتومبیل های موجود در نمایشگاه ها ضمانت مشتری است که با تغییر روزانه قیمت ها توسط فروشندگان، در حال حاضر نرخ خودروها نامشخص است.  در چنین شرایطی، مردم راضی می شوند و افزایش قیمت را می پذیرند، اما باید توجه داشت که در صورت کاهش تقاضا، قیمت خودرو کاهش خواهد یافت.

منبع

اقتصاد.آنلاین

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا