بانک و بیمهطلا و ارز

کاهش بهای جهانی طلا به پایین‌ترین قیمت ۱۸ماهه

قیمت طلا در معاملات روز چهارشنبه بازار آسیا تحت تاثیر قوی‌تر شدن دلار آمریکا به پایین‌ترین رکورد خود در یک سال و نیم اخیر سقوط کرد.

به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از ایسنا، هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز جاری بازار سنگاپور ۰.۴۵ درصد کاهش یافت و به ۱۱۸۸.۲۴ دلار رسید.

در بازار آمریکا هر اونس طلا برای تحویل در دسامبر با ۰.۴۷ درصد کاهش، به ۱۱۹۵ دلار رسید. بهای معاملات این بازار روز سه‌شنبه با ۱.۸۰ دلار یا ۰.۲ درصد افزایش، در ۱۲۰۰.۷۰ دلار بسته شد.

دلار آمریکا که طلا به آن قیمت‌گذاری می‌شود از ریزش ارزش یورو که ناشی از نگرانی‌ها نسبت به سرایت بحران مالی ترکیه به بانک‌های اروپایی بوده، تقویت شده و صعود کرده است. شاخص دلار در برابر سبدی از ارزهای بزرگ روز چهارشنبه به ۹۶.۸۶۲ واحد رسید که بالاترین حد از ۲۷ ژوئن سال ۲۰۱۷ بود.

به گفته هاریش وی، مدیر تحقیقات کالا در شرکت خدمات مالی جئوجیت، سرمایه‌گذاران ترجیح دادند از طلا فاصله بگیرند و پول خود را در دارایی‌های دیگر سرمایه‌گذاری کنند. اگر قیمت طلا پایین ۱۱۹۰ دلار بسته شود، ریزش قیمت تا سطح ۱۱۵۰ دلار یا حتی بیشتر ادامه خواهد یافت. انتظار نمی‌رود قیمت طلا بهبود چشمگیری پیدا کند، زیرا تمامی عوامل بنیادین برای طلا منفی هستند.

بر اساس گزارش رویترز، دلار همچنین تحت تاثیر نگرانی‌ها نسبت به درخواست‌های رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، برای کاهش نرخ‌های بهره و تیره‌گی روابط میان آمریکا و ترکیه در برابر لیر افزایش بیشتر پیدا کرد.

قیمت طلا از ابتدای سال میلادی جاری تاکنون حدود ۹ درصد به دلیل دورنمای افزایش بیشتر نرخ‌های بهره آمریکا، رشد ارزش دلار و ناتوانی برای سود بردن از جایگاه سنتی خود به عنوان یک دارایی مطمئن کاهش پیدا کرده است.

طلا معمولا به عنوان بیمه‌ای در برابر ناملایمات سیاسی و اقتصادی استفاده می‌شود اما امسال نتوانسته از تنش‌های ژئوپلیتیکی و تجاری سود ببرد. سرمایه‌گذاران در عوض به اوراق قرضه آمریکا به عنوان یک دارایی امن روی آورده‌اند که به معنای افزایش تقاضا برای خرید دلار بوده است.

ذخایر "اس پی دی آر گلدتراست" که بزرگترین صندوق سرمایه‌گذاری تحت پشتوانه طلا در جهان است، روز سه‌شنبه ۱.۰۱ درصد کاهش یافت و به ۷۷۶.۶۵ تن رسید. میزان این ذخایر به پایین‌ترین حد خود از فوریه سال ۲۰۱۶ رسیده و حدود ۱۱ درصد نسبت به اوج خود در آوریل کاهش نشان می‌دهد.

در بازار سایر فلزات ارزشمند، هر اونس نقره برای تحویل فوری ۰.۱ درصد افزایش یافت و به ۱۴.۹۷ دلار رسید. هر اونس پلاتین برای تحویل فوری یک درصد کاهش یافت و ۷۸۹ دلار معامله شد. هر اونس پالادیوم برای تحویل فوری با ۰.۶ درصد کاهش ۸۹۱.۴۱ دلار بود.

منبع

اقتصاد.آنلاین

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا