بورسبورس اوراق

تکمیل فرآیند واگذاری سهام بنگاه‌های مشمول واگذاری

وزیر امور اقتصادی و داریی نوشت: ۱۳۹ بنگاه برای واگذاری آماده‌سازی و قیمت‌گذاری شدند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، مسعود کرباسیان در یادداشتی نوشت: تجربه اتفاقات اخیر نشان داد هراندازه بخش‌خصوصی مولد، شناسنامه‌دار و متعهد کشور توسعه پیدا کند، فرآیندهای اصلاحی و مسیر پیشرفت کشور هموارتر می‌شود.

وی با بیان اینکه، کارآفرینانی که زندگی و علاقه‌شان ریشه در این آب و خاک دارد، هیچ‌گاه منابع کشور را تنها در پی سود شخصی هدر نمی‌دهند، تاکید کرد: همین امروز هم میان لیست کسانی که ارز دولتی دریافت کرده‌اند، بیشترین تعهد و رفتار اخلاقی از صاحبان صنایع‌مولد و اشتغال‌آفرین دیده می‌شود که تمام وجودشان را برای توسعه و اشتغال‌آفرینی گذاشته‌اند.

همچنین بخوانید

امروز همان‌طور که اسامی متخلفان بیان و اعلام می‌شود، نام و نشان کارآفرینان و صاحبان اصیل کسب و کار هم باید سر زبان‌ها باشد و چه پرهیزی بدتر از اینکه، این الگوهای موفق و ملی را به جامعه معرفی نکنیم.

وزیر اقتصاد خاطرنشان کرد: در وزارت امور اقتصادی و دارایی دو اصل را به شکل جدی دنبال می‌کنیم؛ اول اینکه همسو با تاکیدات رهبر انقلاب و رئیس‌جمهور، دیدگاه‌های برنامه اقتصاد مقاومتی و برنامه‌های توسعه‌ای فرآیند خصوصی‌سازی واقعی ادامه یابد و دوم اینکه، بخش‌خصوصی واقعی مورد حمایت جدی قرار گیرد و تکریم و تقدیر شود. از دومین ماه که در وزارت‌اقتصاد حضور یافتم به‌صورت جدی موضوع تعریف پروژه‌های راهبردی را دنبال کردم، در نتیجه ۳۳ پروژه کلیدی تعریف شد که یکی از مهمترین آنها «تکمیل فرآیند واگذاری سهام بنگاه‌های مشمول واگذاری» بود.

خوشبختانه سال گذشته موفق شدیم هیچ‌گونه انتقال اصل سهام بابت رد دیون دولت نداشته باشیم و صددرصد واگذاری‌ها نیز به بخش‌خصوصی واقعی صورت گیرد. در ادامه این مسیر، ۱۳۹ بنگاه برای واگذاری آماده‌سازی و قیمت‌گذاری شدند که از این تعداد ۱۳۳ بنگاه به ارزش ۱۶ هزار میلیارد تومان عرضه شد.

کرباسیان با بیان اینکه، فرآیند واگذاری‌ها نیز با دقت رصد شد تا اصل شفافیت و اطلاع رسانی به موقع در مورد آنها رعایت شود، خاطرنشان کرد: گاهی در میان جامعه کارگری این نگرانی ایجاد می‌شود که واگذاری بنگاه به رفتارهایی خلاف مقررات مانند تعطیلی مجموعه و فروش تجهیزات و زمین کارخانه منجر شود ولی باید به جامعه کارگری اطمینان بدهم که اقدامات لازم درخصوص نظارت بر بنگاه‌های واگذار شده و در حال واگذاری، در بسترهای قانونی نظارت پس از واگذاری، با دقت انجام می‌شود.

به جهت حساسیت‌ها درباره شیوه واگذاری و خریداران، فرآیندهای بعدی به‌خوبی طی شده به‌طوری‌که اقساط حاصل از واگذاری‌ها به مبلغ ۱۶۴ میلیارد تومان پیگیری و وصول شده؛ همچنین اهداف درآمدی حاصل از واگذاری‌ها به مبلغ ۸.۳۱۰ میلیارد تومان هم محقق شده است.  باور قلبی ما این است که اقتصاد ایران بدون حرکت در مسیر خصوصی‌سازی به نقطه مطلوب نمی‌رسد و بخش خصوصی اصیل کشور ضامن سلامت اقتصاد است.

 

منبع
SENA

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا