بانک و بیمهصوتطلا و ارز

تعطیلی صرافی ها عامل رشد بازار دلالی

دبیر کل کانون صرافان ایران گفت: متاسفانه تعطیلی بیش از چهار ماهه صرافی های رسمی به سبب یک تصمیم غیر منطقی موجب رشد بازار دلالی ارز در کشور گردید.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، رضا ترکاشوند در گفتگو با رادیو اقتصاد افزود: شفافیتی که از قبل بواسطه سیستم سنا و دیگر ابزارهای نظارتی بانک مرکزی وجود داشت دوباره به سمت زیر پله ها و زیر زمین تغیرجهت داد و در یک کلام بازار گم شد.

وی اظهارداشت: مدتی طول خواهد کشید دوباره صرافی ها بتوانند جای خود را در بازار پیدا کنند چرا که مقاومتی امروز از طرف فروشندگان ارز در جامعه به چشم می خورد.

دبیر کل کانون صرافان ایران همچنین در پاسخ به این پرسش که دلالان ارزی تلاش برای «مدیریت معاملات فردای» دارند این موضوع از چه عواملی ناشی می شود، گفت: این مدیریت یک بخشی از همان بحث دلالی است بنابراین اگر بتوان خرید و فروش را شفاف و در عین حال امنیت لازم را در بازار ایجاد کرد بدون شک رغبت مردم به خرید نقدی، امروزی و شفاف بیشتر خواهد شد.

وی در ادامه ضمن اشاره به اینکه ۹۵ درصد درآمدهای ارزی حاصل از فروش نفت، گاز و میعانات گازی در اختیار نهادهای حاکمیتی اعم از دولت و غیره است، افزود: ارزی که از طریق صادرکنندگان جزء وارد بازار داخلی می شود پنج درصد از مجموع حجم معاملات ارزی کشور است.

ترکاشوند با اعلام اینکه نیاز خدمات واقعی مردم به ارز نیز در حد پنج درصد است، یادآورشد: این دو می توانند به نقطه تعادل برسند به شرط اینکه نهادهای نظارتی سیستم های دلالی را از بازار حذف کنند.

برنامه «روی خط بازار» کاری از گروه کشاورزی شبکه رادیویی اقتصاد بوده که از شنبه تا پنجشنبه هر روز ساعت ۱۱ به مدت ۵۵ دقیقه به تهیه کنندگی «نازنین کتابچی» با هدف ارائه یک تصویر بزرگ‌تر و کامل‌تر و قابل درک از رویدادهای مهم اقتصادی و رفع ابهامات اقتصادی بر روی موج اف‌ام ردیف ۹۸ قرار می‌گیرد و علاقمندان می‌توانند جهت دریافت فایل صوتی برنامه به سایت این رادیو مراجعه کنند.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا