بورسبورس کالا

رشد قابل توجهی عرضه فولادسازان در بورس کالا

عرضه میلگرد و مقاطع در مدت مشابه سال ۹۶ حدود ۴۸هزار و ۵۰۰ تن بوده اما امسال به ۱۰۸ هزار تن رسیده که ۱۲۴درصد رشد عرضه را شاهد هستیم. همچنین عرضه ۱۵۷ هزار تن شمش عرضه شده امسال به ۳۳۵ هزار تن رسیده که افزایش قابل توجهی به شمار می رود.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی از بورس کالای ایران، نایب رئیس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران شب گذشته در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما که به موضوع تنظیم بازار فولاد اختصاص داشت، گفت: براساس آمارها، عرضه انواع محصولات فولادی در بورس کالا برخلاف ادعای برخی صنایع پایین دست افزایش داشته است برای مثال عرضه میلگرد و مقاطع در مدت مشابه سال ۹۶ حدود ۴۸هزار و ۵۰۰ تن بوده اما امسال به ۱۰۸ هزار تن رسیده که ۱۲۴درصد رشد عرضه را شاهد هستیم. همچنین عرضه ۱۵۷ هزار تن شمش عرضه شده امسال به ۳۳۵ هزار تن رسیده که افزایش قابل توجهی به شمار می رود.

حمیدرضا طاهری زاده در خصوص روند معاملات بورس کالا نیز سخنان مدیرعامل بورس کالا در خصوص پوشیدن لباس تولیدکننده از سوی برخی صنایع پایین دست و لزوم تغییر نرخ ارز در قیمت های پایه بورس کالا را تایید کرد و گفت: امروز در بورس کالا به دلیل ارزان بودن قیمت ها، تقاضا افزایش یافته و محصولات بعضا به مصرف کننده واقعی نمی رسد که با برچیده شدن قیمت های دستوری شاهد افت تقاضا و رسیدن مواد به صنایع پایین دست واقعی، ترغیب بیشتر تولیدکنندگان به عرضه بیشتر و حذف فرصت های آربیتراژی خواهیم بود.

همچنین بخوانید

معاون امور معدنی وزارت صمت نیز با اشاره به ابلاغیه جدید این وزارتخانه برای تنظیم بازار فولاد گفت: دستورالعمل وزارت صمت برای تنظیم بازار فولاد از ۱۳۹۵.۰۵.۰۱ ابلاغ شده و از ۷ مرداد ماه اجرایی شده است. به عبارتی از اجرای بخشنامه تنها حدود دو هفته می گذرد و برای ارزیابی این دستورالعمل خیلی زود است.

جعفر سرقینی به موضوع تفاوت قیمت ها در بازار فولاد اشاره کرد و گفت: تفاوت قیمتی که در بازار وجود دارد ناشی از هجوم دلالان به بازار و نیز ورود افراد عادی به معاملات آهن و فولاد است که فکر می کنند می توانند از طریق معامله این کالا ارزش پول خود را حفظ کنند. این در حالی است که چنین تحلیلی اشتباه است؛ چرا که انتظار می رود قیمت فولاد در نیمه دوم سال روند کاهشی داشته باشد. چراکه عرضه فعلی محصولات فولادی در بورس برای مهر و آبان وارد بازار می شود و انتظار کاهش قیمت ها وجود دارد.

عرضه کل زنجیره فولاد در بورس کالا

وی ادامه داد: در حال حاضر از آهن اسفنجی تا لوله و پروفیل باید در بورس عرضه شود؛ بطوریکه هر خریدار آهن اسفنجی از بورس موظف است شمش تولیدی خود را در بورس عرضه کند؛ همچنین خریدار ورق نیز باید پروفیل خود را در بورس عرضه کند در غیر این صورت به سازمان تعزیرات حکومتی معرفی شده و جریمه می شود؛ ضمن اینکه از لیست خریداران بورس کالا نیز خارج خواهد شد.

به گفته معاون امور معدنی وزارت صمت، اگر محصولات کل زنجیره فولاد در بورس عرضه شوند، مشکلات موجود حل می شود؛ متاسفانه در حال حاضر بورس ناجوانمردانه مورد هجوم واقع شده و متهم شده است.

سرقینی تاکید کرد: در روزی که یک شرکت فولادی ۵۰ هزار تن عرضه یکجا در بورس داشت، قیمت میلگرد با هزار تومان کاهش قیمت مواجه شد. به عبارت بهتر اگر این عطش خاموش شود، قیمت های کشف شده در بورس عادلانه است.

وی با بیان اینکه برای تنظیم بازار آهن و میلگرد نیز برنامه داریم، اظهار کرد: در این رابطه با همکاری بورس در نظر داریم کالای موردنیاز را به دست مصرف کننده واقعی که سازنده ساختمان است، برسانیم. در همین راستا این روش از طریق طراحی یک سامانه، به افرادی که مجوز ساخت معتبر دارند، اجازه خرید از بورس داده می شود و این طرح یا با همکاری سازمان نظام مهندسی و یا شهرداری ها به اجرا در خواهد آمد.

وی با اشاره به ظرفیت بیش از نیاز لوله و پروفیل برای استفاده از سهمیه ورق تولیدی در کشور گفت: نسبت به سال گذشته ورق گرم بیشتری به تولیدکنندگان لوله و پروفیل اختصاص یافته و این در حالی است که مصرف  تولیدات این گروه در کشور بالا نرفته است. همچنین ظرفیت های تولید این محصولات نیز به اشتباه در کشور رشد کرده است.

تقویت عرضه ها در بورس کالا

سرقینی در ادامه سخنان خود گفت: در حال حاضر نیز روند معاملات در بورس با همکاری و هماهنگی که بورس کالا با وزارت صمت داشته، نسبت به گذشته تقویت شده به طوریکه علاوه بر افزایش عرضه ها، امروز تنها افرادی که مجوز و پروانه فعالیت دارند، می توانند محصول را خرید کنند.

وی گفت: هر دستورالعملی که تدوین شود، مشکلاتی دارد که باید رفع شود. در رابطه با این دستورالعمل نیز وزارت صمت تنها قیمت بیلت و اسلب را تعیین کرده و قیمت پایه مابقی محصولات با ضریبی نسبت به قیمت این محصولات در بورس تعیین و کشف قیمت خواهد شد. به عنوان مثال قیمت پایه میلگرد ۱.۱۱ درصد قیمت پایه بیلت در بورس خواهد بود.

معاون امور معدنی وزارت صمت با بیان اینکه عمده مشکل ما ناشی از دلالی است و کمبودی در عرضه محصولات فولادی در بورس در کشور نداریم، اظهار کرد: خریداران محصولات از بورس کالا باید ۷۵ درصد تولیدات خود را هم در بورس عرضه کنند که در غیر این صورت با متخلفان برخورد می شود.

حامد سلطانی نژاد مدیرعامل بورس کالای ایران نیز در برنامه گفتگوی ویژه خبری شب گذشته اعلام کرد که به دلیل عرضه ارزان قیمت مواد اولیه، برخی افراد از فرصت آربیتراژی به وجود آمده استفاده می کنند به جای تزریق مواد به چرخه تولید، به اقدامات بازرگانی و صادرات مواد مشغول هستند که تغییر سیاست ارزی در تعیین قیمت پایه محصولات این فرصت را از سودجویان سلب می کند.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا