انرژی

هر متر مکعب آب چند؟

برای تامین و تولید هر متر مکعب آب در پایتخت ۲۵۰۰ تومان هزینه و تنها ۶۰۰ تومان از مشترک اخذ می شود و سه‌چهارم هزینه تولید آب را دولت در قالب یارانه پرداخت می‌کند؛ موضوعی که انتقادهای متعددی را به خود جذب کرده است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، شاید در نگاه اول این موضوع ساده دیده شود اما زمانی که میزان مصرف بالا می‌رود و اعداد و ارقام بزرگ می‌شود، تازه آن زمان است که می‌توان عمق ماجرا را درک کرد.

موضوع قابل توجه دیگر این است که ایران در یک منطقه خشک و نیمه خشک قرار گرفته و می‌توان آب را به عنوان طلای آبی نام گذاری کرد، طلایی که هر روز از حجم آن کاسته می‌شود و مشکلات زیادی را برای کشور رقم می‌زند.

همچنین بخوانید

در همین رابطه محمدرضا بختیاری، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران می گوید واقعی‌سازی بهای آب یکی از محورهای مدیریت تقاضا و نهادینه‌سازی رفتار درست در مصرف آب است چراکه یک بطری آب نیم لیتری را در تهران با قیمت ۱۰۰۰ تومان تهیه می‌کنند و این در حالی است که آبی که از سد لار در تصفیه‌خانه پنجم تهران تصفیه می‌شود و از باکیفیت‌ترین آب‌های جهان است، لیتری شش ریال به مشترکان تحویل می‌شود.

وی با اشاره به تنگناهای مالی این شرکت گفت: در غرب تهران تونلی از سد کرج به سمت تصفیه‌خانه شماره شش تهران احداث و تصفیه‌خانه‌ای نیز در شمال غرب تهران ساخته شده است که ۱۰۰۰ میلیارد تومان ارزش روز این تصفیه‌خانه است و اکنون فقط به ۱۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای تجهیز آن نیاز است، اما چون این اعتبار فراهم نشده، حدود شش سال است که این تصفیه‌خانه بدون استفاده مانده است و این امر باعث شده است ۱۰۰۰ میلیارد تومان سرمایه، بدون استفاده بماند و مستهلک شود.

البته چندی پیش بر اساس مصوبه شورای شهر، قیمت آب برای مشترکانی که زیر ۳۰ مترمکعب در ماه آب مصرف می‌کنند بین ۶ تا ۷ درصد و برای مشترکان پرمصرف ۱۵ درصد افزایش یافت.

با این حال وجود بحران آب و فاصله زیاد قیمت تمام شده و آنچه از مشترکان دریافت می‌شود موضوعی است که تصمیم گیری برای افزایش تعرفه آب را جدی تر می‌کند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا