بانکبانک و بیمه

نقش آفرینی بانک ملّی در بازار مسکن


بانک ملی ایران با هدف رونق بخشی به بازار مسکن و شکستن انحصار در حوزه تسهیلات این بخش، طرح ویژه مسکن خود را عملیاتی کرد.

به‌گزارش آرمان اقتصادی (armaneghtesadi.com)، طرح ویژه مسکن این بانک نیمه دی ماه سال گذشته رونمایی و اوراق تسهیلات مسکن بانک ملی ایران نیز اردیبهشت ماه امسال در سه نماد در بازار فرابورس ایران گشایش یافت.

طرح ویژه مسکن به نوعی انحصارشکنی در حوزه این تسهیلات است و قدرت تسهیلات دهی در نظام بانکی را نیز افزایش می دهد.
از سوی دیگر، تسهیلات گیرندگان نیز می توانند میان بانکی با اعتبار بانک ملی ایران و سایر روش های تسهیلات گیری، قدرت انتخاب داشته باشند.
بر همین اساس رقابتی میان بانک ها برای ترغیب مشتریان به خرید اوراق آن ها نیز ایجاد می شود که این اتفاق کاملا به نفع تسهیلات گیرنده خواهد بود.
در طرح ویژه مسکن بانک ملی ایران، متقاضیان می توانند با سپرده گذاری هر۱۸۲ میلیون ریال، به ازای هر یک ماه ماندگاری، یک برگ اوراق حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن دریافت کنند که هر برگ اوراق قابلیت تبدیل شدن به پنج میلیون ریال تسهیلات با نرخ سود ۱۷.۵ درصد را دارد. در این طرح به مبلغ سپرده مشتریان ۱۰ درصد سود سالیانه تعلق می گیرد.
سقف تسهیلات انفرادی در تهران به ازای هر نفر ۶۰۰ میلیون ریال به همراه ۱۰۰ میلیون ریال تسهیلات جعاله است و زوجین می توانند تا سقف یک میلیارد و ۲۰۰میلیون ریال از این تسهیلات استفاده کنند.
سقف این تسهیلات در مراکز استان و شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت برای زوجین ۸۰۰ میلیون ریال و در سایر مناطق شهری ۶۰۰ میلیون ریال است. همچنین سقف میزان تسهیلات جعاله در این مناطق همچنان ۱۰۰ میلیون ریال است.
از سویی بسیاری از ارائه دهندگان تسهیلات و تامین کنندگان مالی حوزه مسکن نسبت به سن تسهیلات گیرنده حساسند، بانک ملی ایران این امکان را فراهم کرده که حساب تسهیلات مسکن بدون شرط سنی افتتاح شود.
بر این اساس کودکان زیر ۱۸ سال نیز می توانند از امکانات این تسهیلات استفاده کنند، تا جایی که افتتاح حساب تسهیلات مسکن بانک ملی ایران از روز نخست تولد امکان پذیر است.
مزیت دیگر این تسهیلات، تعلق گرفتن آن به خرید خانه، بدون در نظر گرفتن شرط سنی ملک است. در واقع گیرنده تسهیلات خرید مسکن بانک ملی ایران می تواند بدون توجه به سن بنا از این خدمت استفاده کند.
با این وجود سن بنا باید به گونه ای باشد که تا پایان دوره بازپرداخت تسهیلات، ارزش آن از بین نرود.
یکی از دیگر علل استقبال مشتریان از طرح ویژه مسکن بانک ملی ایران، استفاده همزمان از مزیت دریافت سود سپرده و نیز بهره مندی از تسهیلات خرید و ساخت مسکن بوده است به طوری که این حساب قابلیت تبدیل به اوراق گواهی مسکن و خرید و فروش آن در بازار سرمایه را نیز دارد، به همین دلیل متقاضی در زمانی که به پول خود احساس نیاز کند، می تواند در کمترین زمان اصل و سود سپرده را دریافت کرده و اوراق را نیز با قیمت مشخص شده در بازار به فروش برساند.
تسهیلات ویژه مسکن بانک ملی ایران با مراجعه متقاضیان و تکمیل مراحل دریافت تسهیلات، قابل پرداخت بوده و اوراق این گواهی سپرده در فرابورس نیز قابل معامله است.

همچنین بخوانید

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا