انرژی

تدبیر هندی‌ها برای دریافت معافیت از تحریم‌های نفتی آمریکا

منابع آگاه اظهار کردند هند که دومین مشتری نفتی بزرگ ایران است، ممکن است وارداتش را به منظور دریافت معافیت آمریکا و ادامه خرید نفت از تهران، ۵۰ درصد کاهش دهد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، بلومبرگ به نقل از منابع آگاه که به دلیل محرمانه بودن مذاکرات مایل نبودند نامشان فاش شود، نوشت: مقامات آمریکایی درباره مسئله معافیت مشروط از تحریم‌ها در آخرین گفت‌وگویی که ماه گذشته در دهلی‌نو داشتند، صحبت کردند. هند امکان پذیر نبودن توقف کامل واردات نفت از ایران که نرخ‌های رقابتی به این کشور عرضه می‌کند را ابراز کرده است. دهلی‌نو انتظار دارد ماه آینده که مذاکرات ازسرگرفته می‌شود، پاسخی در این باره دریافت کند.

دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا خریداران بزرگ نفت ایران شامل چین و هند که نیمی از صادرات نفت ایران را خریداری می‌کنند را برای توقف کامل خرید از تهران تحت فشار قرار داده است. واشنگتن اکنون اعلام کرده که انتظار دارد در اوایل نوامبر که تحریم‌های انرژی علیه ایران به اجرا گذاشته می‌شود صادرات نفت ایران ۵۰ درصد کاهش پیدا کند.

همچنین بخوانید

آمریکا همچنین با ژاپن و کره جنوبی برای توقف خریدشان از ایران مذاکره کرده و حتی متقاعد کردن کشورهای اتحادیه اروپا برای همراهی با تحریم‌ها برای واشنگتن دشوار بوده است. این ناکامی آمریکا را مجبور کرده است درخواست معافیت کشورها را به صورت موردی بررسی کند.

هند حتی پس از اینکه ترامپ در ماه مه اعلام کرد از توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ با ایران خارج می‌شود به خرید نفت ایران ادامه داد. شرکت ایندین اویل که بزرگترین پالایشگاه هند و بزرگترین مشتری ایران است، تاکنون بر مبنای قراردادهای سالانه نفت ایران را خریداری کرده و به گفته سانجیو سینگ، رئیس هیات مدیره ایندین اویل، محموله‌های نفت ایران را برای واردات در سپتامبر ثبت سفارش کرده است.

برآورد می‌شود هند ۲۲.۶ میلیون تن نفت ایران را در طول ۱۲ ماه منتهی به ۳۱ مارس در مقایسه با ۲۷.۲ میلیون تن در سال پیش از آن وارد کرده است. خرید این کشور از حدود ۱۱ میلیون تن در سال مالی ۲۰۱۷-۲۰۱۶ افزایش پیدا کرده است. پالایشگاه‌های هندی پس از اینکه دور قبلی تحریم‌ها در سال ۲۰۱۶ برچیده شد، به سرعت دست بکار شده و خریدشان از ایران را افزایش دادند.

اگرچه هند برای یافتن منابع دیگر تامین نفت مهیا می‌شود اما توقف خرید از ایران برای دهلی نو هزینه سنگینی خواهد داشت زیرا ایران حمل رایگان محموله های نفتی و مدت اعتبار طولانی‌تر برای پرداخت پول واردات را عرضه می‌کند.

هند که سومین مصرف کننده بزرگ نفت در جهان است بیش از ۸۰ درصد از نیازهای خود را از طریق واردات تامین می‌کند و ایران پس از عراق و عربستان سعودی سومین صادرکننده بزرگ نفت به هند است و حدود ۱۰ درصد از مجموع نیازهای این کشور را تامین می‌کند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا