صنعت، معدن، تجارت

شورای گفتگو تعطیل شد!/کرباسیان هم دیگر به جلسات نمی‌آید

ماههای متوالی است که مسعود کرباسیان، وزیر اقتصاد به عنوان رئیس، جلسات شورای گفتگوی دولت و بخش‌خصوصی را تشکیل نداده است؛شاید روحانی هم مثل احمدی‌نژاد دستور عدم حضور وزرا در جلسات را داده است.

به گزارش آرمان اقتصادی، ماهها است که جلسات شورای گفتگوی دولت و بخش‌خصوصی تشکیل نشده است؛ جلساتی قانونی که قرار بود به حل مشکلات و شکل‌گیری گفتگوهای پیش از تصمیم در دولت بپردازد. اکنون مسعود کرباسیان، وزیر امور اقتصادی و دارایی از ابتدای شکل‌گیری بحران‌های ارزی، ترجیح داده که دیگر به میان بخش‌خصوصی نیاید و از نزدیک با آنها تعاملی نداشته باشد.

تمام اینها در شرایطی است که شورای گفتگوی دولت و بخش‌خصوصی یکی از امیدواری‌های فعالان اقتصادی برای گفتگوی رو در رو با دولت و حل و فصل مسائل و مشکلات اقتصادی بوده است. در این میان اگرچه مسعود کرباسیان، وزیر امور اقتصادی و دارایی به عنوان رئیس شورا، جلسات را تشکیل می‌داد؛ اما در کمتر جلسه‌ای وزیر صنعت، شهردار تهران، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رئیس کل بانک مرکزی حضور می‌یافتند و همین امر منجر به اعتراض و نامه‌نگاری نمایندگان مجلس با رئیس جمهور شد.

حال حتی مجلس هم دیگر به عدم تشکیل جلسات شورای گفتگوی دولت و بخش‌خصوصی واکنش نشان نمی‌دهد و شاید این امر را خیلی برای خود حائز اهمیت نمی‌داند. در این میان بسیاری از فعالان اقتصادی، خاطرشان به روزهایی رفته است که به دلیل بالا گرفتن اختلافات فعالان اقتصادی و دولت دهم، محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور تمامی وزرای خود را از حضور در اتاق بازرگانی ایران و به خصوص در جلسات شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی که دبیری آن به عهده محمد نهاوندیان، رئیس وقت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، منع کرده است.

در این میان دولت حتی برای بسته جدید ارزی خود هم از نظر هیچ‌یک از تشکل‌های اقتصادی و اتاق بازرگانی نظرخواهی نکرده است و شاید هم دولت ترجیح داده که بیشتر نظرات خود را در مصوبات در نظر بگیرد و کمتر به شور و مشورت نیاز دارد.

عدم حضور مسعود کرباسیان در جلسات شورای گفتگوی دولت و بخش‌خصوصی در شرایطی است که علی طیب‌نیا، وزیر سابق امور اقتصادی و دارایی به صورت مرتبط و با رویکرد مشارکتی فعالانه، جلسات را برگزار می‌کرد و به اذغان فعالان اقتصادی یکی از دوره‌های موثر شورای گفتگوی دولت و بخش‌خصوصی را رقم زده است. از سوی دیگر دبیرخانه شورای گفتگو به صورت مرتب موضوع را پیگیری کرده و خواستار برگزاری جلسات شده است.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا