امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

لزوم هوشمندسازی کشاورزی ایران/ ارزش صنعت کشاورزی هوشمند۴برابر شد

مدیرعامل مجمع ملی خبرگان کشاورزی ایران گفت: کشاورزی خرده پا و سنتی ما نمی تواند پاسخگوی نیاز جمعیت باشد و باید به سمت کشاورزی هوشمند حرکت کنیم.

به گزارش آرمان اقتصادی علی خانمحمدی مدیرعامل مجمع ملی خبرگان کشاورزی ایران با اشاره به برگزاری اولین همایش ملی کشاورزی هوشمند در ۳۰ آبان ماه ،گفت: کشاورزی کشور به علت خرده پا بودن و همچنین به این دلیل که تقریبا سنتی پیش می رود پاسخگوی تأمین نیاز جمعیت کشور نیست.

وی با اشاره به اینکه با توجه به افزایش روز افزون جمعیت، ما با دانشگاه صنعتی شریف و سازمان تحقیقات و آموزش و ترویج کشاورزی در این زمینه وارد مذاکره شده ایم، افزود: سرانجام به این نتیجه رسیدیم که باید کشاورزی هوشمند را در کشور شروع کنیم و به تدریج به این سمت برویم.

خانمحمدی با اشاره به اینکه کشاورزی هوشمند باعث افزایش بهره وری و تولید بیشتر به منظور پوشش جمعیت کشور خواهد شد، تصریح کرد: بهینه سازی کیفیت محصول، بهینه سازی منابع محدود آب، برق و نهاده های کشاورزی، کاهش اثرات زیست محیطی و اکولوژیکی، کاهش هزینه تولید و کاهش فرسایش خاک از دیگر مزایای کشاورزی هوشمند است.

وی اضافه کرد: سه پروژه کشاورزی هوشمند هم اکنون در کشور در حال اجراست که از جمله آن می توان به ۳۵۰ هزار هکتار از باغات انگور در استان قزوین، ۵۰۰ هزار هکتار در حوزه زراعت در استان زنجان و ۳ هزار هکتار در کرمانشاه اشاره کرد که مورد سوم در حال بررسی و مطالعه است. همچنین ما طرحی را برای استان خوزستان در نظر داریم که امیدواریم بتوانیم به زودی آن را کلید بزنیم.

در ادامه این مراسم، بهمن امیری لاریجانی، مدیر کل ترویج دانش و فناوری کشاورزی بااشاره به اینکه تا سال ۲۰۵۰، دو میلیارد و ۶۰۰ میلیون نفر به جمعیت جهان افزوده می شود، تصریح کرد: بنابراین سیستم سنتی نمی تواند پاسخگوی این جمعیت و تأمین فضای مورد نیاز آنها باشد.

وی با بیان اینکه باید دانش در هکتار را افزایش دهیم، گفت: ضروری است فناوری و تکنولوژی وارد بخش کشاورزی شود.

به گفته امیری لاریجانی ارزش صنعت کشاورزی هوشمند دنیا در سال ۲۰۱۶، ۱۰ میلیارد دلار بوده و این رقم در سال ۲۰۲۶ با افزایش ۴ برابری به ۴۰ هزار میلیارد دلار خواهد رسید.

مدیر کل ترویج دانش و فناوری کشاورزی با بیان اینکه باید پارامترهایی مثل آب، باد، خاک و هوا را در بخش کشاورزی تحت کنترل درآوریم تا بتوانیم تولید را مدیریت کنیم، گفت: خسارت هایی که هراز گاهی به کشاورزان وارد می شود و بیمه مجبور است بابت آن رقم چشمگیری را پرداخت کند ناشی از ناآگاهی و عدم پیش آگاهی است که می توان با مدیریت و کنترل مانع این مسئله شد.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا