انرژی

چرا توتال از ایران خارج می شود؟

یک کارشناس حوزه مدیریت قراردادهای بین المللی نفت در پاسخ به این پرسش که چرا شرکت توتال از قرارداد نفتی با ایران خارج می شود، گفت: بخشی از موضوع به سبب طبیعت قراردادهای بالا دستی صنعت نفت است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، حمیدرضا نیکوگفتار در برنامه «چالش» رادیو اقتصاد افزود: چرخه اکتشاف تا تولید در قراردادهای بالادستی نفت در اختیار شرکت های بین المللی قرار می گیرد.

وی همچنین اظهارداشت: طبق معمول شرکت های مزبور در این خصوص با دو چالش بزرگ رو به رو می شوند.

همچنین بخوانید

این کارشناس حوزه مدیریت قراردادهای بین المللی نفت گفت: چالش نخست اینکه قراردادها در بلند مدت ثمرات خود را نشان می دهند یعنی در یک دوره ۲۰ تا ۳۰ ساله عملیات مدنظر انجام گرفته و عواید اقتصادی مورد حصول به طرفین میزبان و شرکت بین المللی نفت واصل می شود و چالش دوم اینکه پروژه های مزبور به سرمایه گذاری بسیار سنگینی نیازدارند.

وی افزود: این دو عامل موجب می شود هرچقد قرارداد با توتال محکم بسته شود شرکت مزبور به جهت ریسک عظیم مالی که نمی خواهد در بلند مدت تحمل کند در صورت تنش های سیاسی مایل به خروج از قرارداد می شود.

نیکوگفتار اظهارداشت: حال جمهوری اسلامی به عنوان میزان مملکن است بخواهد قیودی را در داخل قرار داد درج تا این خروج سخت تر شود.

وی همچنین گفت: کارشناسان وزارت نفت به دو مانع در این رابطه اشاره می کنند نخست اینکه قرارداد یک توافق بوده و شرکت های بین المللی نفت با سخت گیری بیش از اندازه برای پوشش ریسک های سیاسی مانند تحریم موافقت نخواهند کرد.

این کارشناس حوزه مدیریت قراردادهای بین المللی نفت افزود: دو م اینکه بازار شرکت های بین المللی نفت یک بازار در هم تنیده است بنابراین سخت گیری بر شرکت های بین المللی نفت باعث می شود در روزی که کشور نیازمند بازگشت آنان جهت حفظ سطح تولید به بازار داخلی است جلب رضایت و توافق دوباره این شرکت ها بسیار سخت خواهد بود.

وی اضافه کرد: مذاکره کنندگان از این نظر در طول زمان همیشه به دنبال یک نقطه تعادلی بوده اند که هم بتوانند ریسک های سیاسی را پوشش دهند و هم ریسک نگهداشت طرف قرارداد را متعادل کنند.

نیکوگفتار بیان داشت: از این منظر سخت گیری در قراردادها امکان پذیر نیست چرا که توافق دو طرف را لازم دارد و در عین حال شرکت های بین المللی به سبب سرمایه گذاری سنگین در بلند مدت از تمایل به خروج در صورت تنش های سیاسی برخوردارند.

وی اذعان داشت: اینکه گفته می شود توتال از ایران خارج نخواهد شد ولو هر اتفاقی حادث یا تحریم با شدت بیشتری برگردد خیلی به لحاظ حرفه ای قابل قبول نیست.

این کارشناس حوزه مدیریت قراردادهای بین المللی نفت در بخش دیگری از سخنان خود گفت: قراردادهای بین المللی نفت و گاز در نسل های مختلف اعم از امتیازی، مشارکتی و پیمانکاری نتیجه ضعف صاحبان مخزن در سه حوزه مشخص فناوری، تامین مالی و مدیریت عملیات یکپارچه است.

وی افزود: این ضعف طی ۱۰۰ سال گذشته همراه صنعت نفت ایران بوده و امروز نیز صنعت در سه حوزه مزبور به نسبت شرکت های بین المللی نفت مانند توتال احساس ضعف می کند.

نیکوگفتار در ادامه یادآورشد: همکاری با شرکت های بین المللی در کشور همواره قابل توجیه بوده و در دوران قبل و بعد از انقلاب نیز توسعه میادین نفتی ایران از سوی این شرکت ها انجام شده است.

برنامه «چالش» کاری از گروه صنعت و بازرگانی شبکه تخصصی رادیو اقتصاد است که از شنبه، دوشنبه و چهارشنبه هرهفته ساعت ۱۵ به مدت ۷۵ دقیقه به تهیه کنندگی «مطهره محرابی، الهام مصطفوی و حمیده رضا سلطانی» با هدف تضارب آرا و نظرهای متفاوت و گاهی اوقات متضاد میان کارشناسان و مسئولان نهادها، سازمان‌ها و بخش‌های مختلف با موضوعات مختلف کسب و کار، کشاورزی، صنعت، بازرگانی، اقتصادی و جامعه بر روی موج اف ام ردیف ۹۸ مگاهرتز قرار می‌گیرد و علاقمندان می‌توانند جهت دریافت فایل صوتی برنامه به سایت این رادیو مراجعه کنند.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا