امور زیربناییراه و ساختمان

فقط سه درصد از مالکان، خانه‌های خود را بیمه کرده‌اند/ ۵ درصد ایرانی‌ها کارت اعتباری متصل به بازارهای بین المللی را دارند/با شعار خودکفایی، بازارهای بین المللی را به روی خود بستیم

پژوهشگر حوزه کسب و کار و اقتصاد با بیان اینکه با شعارهایی مانند خودکفایی، تحریم‌های داخلی برای فضای اقتصادی کشور ایجاد کردیم، گفت: در شرایط بحران اقتصادی عده‌ای از آب گل‌آلود استفاده می‌کنند و شاهد ظهور برندهای خاص در این دوره هستیم.

به گزارش آرمان اقتصادی،، ناصر پاشاپور در نشست خبری ارائه راهکارها برای خروج بنگاه‌های اقتصادی از شرایط بحران اظهار داشت: شرکت پژوهش بازار و رسانه امروز از گروهDNA  یونیون تحقیقات بین المللی استاندارد TGI درباره وضعیت بازارهای ایران و مقایسه آن با کشورهای خارجی انجام داده‌اند که نشان دهنده وضعیت کسب و کارها و بنگاه‌های اقتصادی در ایران است و شرایط برندها در بازارهای مختلف را بیان می‌کنند.ا

وی افزود: طبق این گزارش بین المللی ۶۲ درصد ایرانیان ساکن مناطق شهری از کارت‌های بانکی پول برداشت می‌کنند که این رقم در آلمان ۹۱ درصد و آمریکا ۷۱ و در مکزیک ۳ درصد است اما به رغم استفاده مختلف از کارت‌ها برای برداشت پول تنها درصد کمی از شهروندان ایرانی کارت اعتباری متصل به بازارهای بین المللی را دارند که این رقم به ۵ درصد می‌رسد در حالی که ۹۵ درصد چینی‌ها دسترسی به این کارت‌های بانکی دارند.

این پژوهشگر حوزه کسب و کار با اشاره به وضعیت بازار بیمه در ایران اظهار داشت: بهره‌برداری از خدمات بیمه و تعداد افراد استفاده کننده از این خدمات رابطه مستقیم با شرایط اقتصادی کشورها دارد از همین رو در ایران تنها ۱۶ درصد مردم از خدمات بیمه خصوصی استفاده می‌کنند که البته این آمار شامل افراد تحت پوشش بیمه درمان سازمان تامین اجتماعی، نیروهای مسلح و خدمات درمانی نمی‌شود.

وی افزود: این در حالی است که درصد استفاده از پوشش خدمات بیمه خصوصی در کشورهای مختلف از جمله اسلونی، اسلواکی، آمریکا و فرانسه به بیش از ۸۰ درصد می‌رسد کشورهایی مثل مجارستان و ویتنام با سه درصد پوشش خدمات بیمه خصوصی در پایین این جدول قرار دارند.

پاشاپور با بیان اینکه نفوذ و گستردگی ارائه و استفاده از بیمه‌های عمر، خودرو و منزل در کشورهای مختلف متاثر از عوامل متعددی مانند ثبات شرایط سیاسی، اقتصادی و اجتماعی حاکم بوده و نشات گرفته از نوع نگاه افراد به آینده است گفت: طبق گزارش EMRC فقط ۱۰ درصد ایرانیان دارای بیمه عمر هستند این در حالی است که نفوذ این نوع بیمه در کشور سوئد ۷۲ درصد است و در کشور اندونزی تنها به ۲ درصد می‌رسد.

وی همچنین با اشاره به نفوذ بیمه در بازار مسکن اظهار داشت: سه درصد ایرانیان مالک منزل شخصی نسبت به بیمه ساختمان و مسکن خود اقدام کردند که این رقم در کشورهایی مانند فرانسه و سوئد به بیش از ۹۰ درصد می‌رسد.

پاشاپور با بیان اینکه امروز ایران در یک شرایط بحران اقتصادی قرار دارد، گفت: این بحران اقتصادی گریبانگیر تمام کسب و کارها شده است و سه نوع نگاه فعالان اقتصادی در این شرایط به کسب و کار خود وجود دارد.  

این پژوهشگر حوزه کسب و کار و اقتصاد ادامه داد: برخی‌ها از آینده کسب و کار خود در ایران ناامید هستند دسته دیگر به دنبال راهکاری برای برون رفت از این شرایط می‌گردند و دسته سوم درصددد این هستند که از این شرایط به وجود آمده منتفع شوند.

وی ادامه داد: کسب‌وکارها و بنگاه‌های اقتصادی برای خروج از این شرایط بحرانی چهار سیاست و برنامه پیش رو دارند اول اینکه برای برون رفت از این شرایط درک درستی از وضعیت بازار داشته باشند. دوم اینکه به دنبال بازارهای تثبیت شده که همان بازارهای صادراتی است هستند و صادرات را گسترش می‌دهند. سومین راهکاری که برخی از شرکت‌ها اتخاذ می‌کنند این است که خطوط تولید را افزایش دهند و چهارمین سیاست افزایش زیرساخت‌ها در این شرایط است.

این پژوهشگر حوزه اقتصاد با تاکید بر اینکه با شعارهایی مثل خودکفایی بنگاه‌های اقتصادی کشور را محدود کردیم گفت: در واقع این سیاست‌ها باعث تحریم فضای اقتصادی ایران شده است و با شعاری مانند خودکفایی درهای بازارهای بین المللی را به روی خود بستیم و تحریم‌ها را خودمان به اجرا رساندیم.

وی افزود: معتقدم نگاه‌مان به کسب و کار، ثروت‌سازی و ایجاد ارزش افزوده باید تغییر کند.

پاشاپور ادامه داد: شاهد آن هستیم که در شرایط بروز بحران‌های اقتصادی در ایران برندهایی به یک باره به وجود می‌آیند که این برندها معمولا متکی به جریان‌های پرنفوذ هستند و پس از اتمام ادوره بحران اقتصادی هم از بین می‌روند یا فعالیت‌شان کاهش پیدا می‌کند.

وی تاکید کرد: وقتی فضای اقتصادی کشور را به بازارهای داخلی محدود می‌کنیم نباید انتظار ارتقای کیفیت خدمات و محصولات را داشته باشیم چرا که انگیزه‌ای برای رقابت وجود ندارد.

منبع

ایلنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا