بورسبورس اوراق

صعود شاخص با طعم نفت/ ورود نقدینگی جدید با هیجان گروه پترو-پالایشی

در جریان دادوستدهای داغ روز جاری، شاخص در دقایق ابتدایی با پرش ۲۶۰۰ واحدی مواجه شد. این در حالی است که شاخص هم وزن نیز با رشد ۱۰۳ واحد خود را به ۱۹ هزار و ۱۱۷ واحد رساند. گفتنی است انتشار خبر تصویب نرخ خوراک ۳۸۰۰ تومانی گروه پتروشیمی، سبب شکل گیری هیجان مثبت در بازار امروز شد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، امروز و با انتشار خبر تصویب نرخ خوراک پتروشیمیها برای چهار ماه ابتدایی سال جاری به قیمت دلار ۳۸۰۰ تومانی شاهد شکل گیری موج مثبتی در این گروه و سرایت آن به کلیت بازار بودیم. این درحالی است در ابتدای بازار، شاخص کل روند صعودی پُرشیبی را تا ۱۳۰ هزار واحد طی کرد. اما رفته رفته و با گذشت زمان از این هیجان کاسته شد. گفتنی است در میانه های بازار درج خبری از سوی رئیس انجمن کارفرمایی پتروشیمی مبنی بر افزایش احتمالی نرخ خوراک پتروشیمی‌ها، قیمت‌ها در این گروه کمی عقب نشستند. ولی با اخبار مثبت منتشر شده از گروه پتروشیمی شاهد ورود ۴۰ میلیارد تومان نقدینگی جدید در یک ساعت ابتدایی به بورس هستیم.

اما این نکته قابل ذکر است که این خبر فقط در حد یک نظر کارشناسی بوده و هنوز وزارت صنعت تصمیمی در خصوص افزایش نرخ خرواک پتروشیمی‌ها نگرفته است.  ولی از آنجاکه این روزها در بورس تهران بیشتر شاهد غلبه هیجان بر منطق و دلیل هستیم، نمیتوان انتظار رفتار منطقی از معامله گران داشت. همچنین نوسانات این روزهای شاخص نیز دلیلی بر این مدعا است.

در سوی دیگر بازار، گروه فلزی نیز روز کاملا مثبتی را سپری می کنند. در این گروه که تمام نمادها با افزایش قیمت روبرو شده اند، خبر کنسل شدن عرضه مس کاتد «فملی» در بورس کالا سبب تشکیل صف خرید در این نماد و افزایش هیجان مثبت در این گروه شد.

در گروه خودرو اما برخلاف انتشار اخباری مبنی بر موافقت وزیر صمت با افزایش قیمت خودروهای داخلی، اغلب نمادهای این گروه در محدوده‌های منفی معامله می شوند. شنیده می شود تصمیم نهایی افزایش نرخ خودرو به دلیل خاص بودن شرایط اقتصادی به روحانی سپرده شده است.

در گروه پالایشی‌ها اما تمام نمادهای این گروه در محدوده های مثبت قرار گرفتند. در این گروه «شاوان» و «شسپا» در تمام مدت بازار تا این لحظه صف خرید را تجربه می کنند.

در گروه قرمز پوش بانکی‌ها اما «وبلمت» که روزهای اخیر رشد عجیب و خیره کننده‌ای را تجربه کرده بود، امروز با کوچ حقیقی‌ها از گروه بانکی، در محدوده منفی تابلو در نوسان است.

در مجموع تا این لحظه شاخص کل با رشد ۲۶۴۳ واحدی خود را به ارتفاع ۱۳۱ هزار واحد رساند. شاخص هم وزن نیز با رشد ۱۰۱ واحدی به رقم ۱۹ هزار و ۱۱۵ واحد رسیده است. در این بین تاکنون یک میلیارد و ۱۶۰ میلیون ورقه بهادار به ارزش ۳۹۰ میلیارد تومان در بورس دادوستد شده است که از این میزان بیش از ۳۷۰ میلیارد تومان به معاملات خرد سهام و حق تقدم در این بازار اختصاص داشته است.

در بین نمادهای با اهمیت بورسی نیز «فملی»، «فولاد» و «فارس» بیش از سایرین در تقویت شاخص کل نقش داشتند. در سوی دیگر «وبملت» و «تجارت» تا حد اندکی از رشد بیشتر شاخص جلوگیری کردند.

در فرابورس هم آیفکس با رشد ۱۶ واحدی به کانال ۱۵۰۰ واحدی دست یافت. در این بازار نیز تاکنون ۴۸۰ میلیون ورقه بهادار به ارزش ۲۷۰ میلیارد تومان دادوستد شده است که از این میزان بیش از ۱۱۷ میلیارد تومان به معاملات خرد سهام و حق تقدم دراین بازار اختصاص داشته است. در بین نمادهای با اهمیت فرابورسی، «زاگرس»، «هرمز» و «ارفع» بیشترین نقش را در مثبت کردن آیفکس داشتند. از سوی دیگر اما «مارون» و «کوثر» مجموعا پنج واحد شاخص فرابورس را عقب کشیدند.

منبع
اقتصادآنلاین - مریم علیزاده

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا