بانک و بیمهپرداخت الکترونیک

رشد صنعت بیمه در هند و تبدیل آن به مهد استارت‌آپ‌های اینشورنس

طبق گزارش‌هایی که در مورد صنعت بیمه هندوستان منتشر شده است، بازار بیمه این کشور تا سال ۲۰۲۰ قابلیت جذب سرمایه تا ۳۵۰ الی ۴۰۰ میلیارد دلار را دارد که رقمی قابل توجه برای فعالان این حوزه است. صنعت بیمه هندوستان، به عنوان دومین کشور پرجمعیت جهان، و برخورداری از فاکتور‌های دموگرافیکی همچون رشد قشر متوسط، جمعیت قابل بیمه جوان، صرفه‌جویی سرانه بالا و فاکتور‌هایی از این دست، حیطه‌ای پرمنفعت برای سرمایه‌گذاران است. به همین دلیل نیز شاهد افزایش روزافزون تعداد استارت‌آپ‌های اینشورنس هند در سال‌های اخیر هستیم.

هرچند که ظهور و رشد استارت‌آپ‌های اینشورنس هند با این سرعت چندان هم دور از انتظار نبوده است، اما باید متذکر شد که بسیاری از این کسب‌وکارها در حقیقت به‌عنوان گردآورنده یا اگریگیتور بیمه (insurance aggregator) فعالیت می‌کنند تا به‌عنوان شرکت‌هایی بیمه‌گر؛ به این مفهوم که اغلب این استارت‌آپ‌ها، به‌صورت سایت‌‌های مقایسه و خرید آنلاین بیمه، طیف وسیعی از اطلاعات بیمه‌گران، لیست شرکت‌های بیمه و مقایسه قیمت آن‌ها را گردآوری کرده و در اختیار کاربران قرار می‌دهند اما خود قابلیت اعطای امتیازات بیمه به بیمه‌گذاران را ندارد.

اینشورتک (InsurTech) که از عبارت فناوری بیمه (Insurance Technology) گرفته شده است، به نوآوری فناوری در بخش بیمه می‌پردازد و پس از سیستم‌های پرداخت بیشترین تعداد استارت‌آپ‌های هند را به خود اختصاص داده است.

عملکرد این استارت‌آپ‌ها را می‌توان ساختارشکنی در رویکرد شرکت‌های بیمه‌گر برای جذب و اعطای تسهیلات به بیمه‌گذاران در نظر گرفت، چرا که به جای ارتباطات سرد و رسمی نمایندگان بیمه، این کسب‌وکارها از تجزیه و تحلیل، کلان داده و حتی یادگیری ماشین برای معرفی محصولات بیمه به بیمه‌گذاران استفاده می‌کنند. بدون پرداختن به توضیح بیشتری در این خصوص، لیستی از مهم‌ترین استارت‌آپ‌های اینشورنس هند را ارائه می‌دهیم که می‌توانند چهره صنعت بیمه در این کشور را تغییر دهند.

کاورفاکس (Coverfox)

بنیان‌گذاران: وارون دوا (Varun Dua)، دِوندرا رِین (Devendra Rane)

استارت‌آپ‌های اینشورنس هند – کاورفاکس (CoverFox)

کاورفاکس در سال ۲۰۱۳ با شعار «بیمه آسان و ساده» کار خود را در ماهاراشترای بمبئی (Mumbai, Maharashtra) آغاز کرد. شرکتی که در ابتدا تنها متشکل از دو عضو در یک آپارتمان کوچک بود، اکنون بیش از ۲۰۰ کارمند دارد و توسط شرکت‌های سرمایه‌گذاری مطرحی چون اسِل پارتنرز (Accel Partners)، اس‌ای‌آی‌اف پارتنرز (SAIF Partners)، ان‌آر مورتیز کاتاماران ونچرز (NR Murthy’s Catamaran Ventures) و غیره حمایت می‌شود و تاکنون توانسته بالغ بر ۱۴ میلیون دلار جذب سرمایه کند. پورتال بیمه آنلاین کاورفاکس اگرچه در ابتدا کار خود را با ارائه بیمه سلامت به کاربران هندی آغاز کرده است، اکنون وارد سایر حوزه‌های بیمه نیز شده و در حال حاضر بخش عمد‌ه‌ای از انرژی خود را روی بیمه خودرو متمرکز کرده است.

کاربران هندی می‌توانند به راحتی و با استفاده از دسته‌بندی‌های ارائه شده در پورتال کاورفاکس که شامل بیمه‌های عمر، خودرو، سلامت و مسافرت می‌شود، قیمت‌ها و مزایای شرکت‌های مختلف بیمه را مقایسه کرده و نسبت به دریافت بیمه مورد نظر تصمیم‌گیری کنند. تمامی شرکت‌های معتبر بیمه در هندوستان، محصولات خود را از طریق این پورتال ارائه می‌دهند. هم‌چنین، نرم‌افزار تلفن همراه این پلتفرم نیز برای استفاده کاربران هندی در دسترس است.

پولایسی بازار (Policybazaar)

بنیان‌گذاران: آلوک بانسال (Alok Bansal)، یاشیش داهیا (Yashish Dahiya)

استارت‌آپ‌های اینشورنس هند

استارت‌آپ‌های اینشورنس هند – پولایسی بازار (Policybazaar)

پولایسی بازار یکی از نخستین شرکت‌هایی است که به جرگه گردآوران آنلاین بیمه در هندوستان پیوسته است. این شرکت که اکنون یکی از سرآمدان این حوزه در هندوستان است، در سال ۲۰۰۸ با سرمایه‌ای اندک راه‌اندازی شده، اما با توجه به پتانسیل‌های موجود در صنعت بیمه هند، طی سال‌های مالی ۲۰۱۶ الی ۲۰۱۷ سود خالصی بالغ بر ۵۰ کرور روپیه (۵۰۰ میلیون روپیه هند) برای آن گزارش شده است. شرکت‌های سرمایه‌گذاری بزرگی چون تایگر گلوبال منیجمنت (Tiger Global Management)، پرمجی اینوست (Premji Invest)، تماسک (Temasek) و غیره را می‌توان از جمله حامیان پولایسی بازار در هند دانست.

جذب سرمایه بالغ بر ۸۵.۳ میلیون دلاری در حوزه اینشورتک هند، رکوردی است که این شرکت از آن خود کرده و آن را به یکی از بزرگ‌ترین سهام‌داران بازار بیمه این کشور بدل ساخته است. به‌طوریکه چیزی در حدود ۷۰ درصد از سهام بازار در اختیار آن قرار داد.

پولایسی بازار به‌عنوان پیشتاز در عرصه گردآوری اطلاعات بیمه، با استفاده از تجزیه و تحلیل فاکتور‌های مقایسه‌ای، بهترین و مناسب‌ترین نوع بیمه را برای کاربران هندی ارائه می‌دهد. این فاکتور‌های مقایسه‌ای عمدتا شامل قیمت، کیفیت و مزایای کلیدی هستند و بر اساس اطلاعات ورودی کاربران تجزیه و تحلیل می‌شوند. همچنین به منظور تسهیل در اعطای بهترین نوع بیمه برای بیمه‌گذاران، سیستم‌های پرسش و پاسخ نولج پولایسی بازار (knowledge.policybazaar) و اَسک پولایسی بازار (ask.policybazaar) نیز در اختیار کاربران قرار گرفته است تا بتوانند سوالات خود را در حوزه بیمه و محصولات آن مطرح کنند.

همکاری این استارت‌آپ با غالب شرکت‌های بیمه‌گر از سراسر هند سبب تنوع محصولات ارائه شده در پورتال شده است، به‌گو‌نه‌ای که در حال حاضر می‌توانید نسبت به دریافت بیمه درمانی، بیمه عمر، بیمه خودرو، بیمه مسافرتی و بیمه‌های شرکتی و بخش‌های وام‌دهی از بزرگترین و معتبرترین شرکت‌های بیمه‌گر هند بهره‌مند شوید. ضمن این‌که نرم‌افزار موبایلی پولایسی بازار نیز از طریق گوگل پلی یا اَپ استور قابل دانلود و استفاده برای عموم کاربران است.

آکو (Acko)

بنیان‌گذاران: وارون دوا (Varun Dua)

استارت‌آپ‌های اینشورنس هند

استارت‌آپ‌های اینشورنس هند – آکو (acko)

شرکت بیمه آکو به‌عنوان شرکتی صرفا آنلاین در حوزه خدمات بیمه عمومی فعالیت می‌کند. این شرکت در سال ۲۰۱۷، توسط وارون دوا، موسس و مدیرعامل کاورفاکس، با سرمایه‌گذاری بیش از ۳۰ میلیون دلار در هند تاسیس شده است و تاکنون، پس از گذشت یک سال توانسته رویکرد‌های سنتی ارائه بیمه خودرو در کشور را پوشش دهد.

شرکت‌های سرمایه‌گذاری مهمی نظیر ان‌آر مورتیز کاتاماران (NR Murthy’s Catamaran)، کریس گوپالاکریشان (Kris Gopalakrishnan)، اسِل پارتنرز (Accel Partners) و اس‌ای‌آی‌اف پارتنرز (SAIF Partners) از آکو حمایت مالی می‌کنند و در صورتی که این شرکت بتواند سرمایه‌گذاری آمازون، غول تجارت الکترونیک و بازار خرده‌فروشی جهان را نیز جذب کند، به شرکتی سرآمد در میان استارت‌آپ‌های اینشورنس هند تبدیل خواهد شد.

اقتصاد اینترنتی (internet economy) عنوان طرحی است که آکو قصد دارد با همکاری آمازون آن را به اجرا درآورد. تجارت الکترونیک، سیستم‌های حمل و نقل و مسافرتی بدون مجوزی همچون اوبر (Uber) و محصولات بیمه مربوط به مسافران از جمله خدماتی است که این طرح روی آن متمرکز شده است. با استفاده از طرح اقتصاد اینترنتی آکو، رانندگان اوبر و سیستم‌هایی نظیر آن می‌توانند برای تاخیر‌های مجاز خود (به علت ترافیک و غیره) یا تصادفات بیمه شوند.

بانک بازار (BankBazaar)

بنیان‌گذاران: عادیل شتی (Adhil Shetty)، آرجون شتی (Arjun Shetty) و راتی شتی (Rati Shetty)

استارت‌آپ‌های اینشورنس هند

استارت‌آپ‌های اینشورنس هند – بانک بازار (bankbazaar)

بانک بازار یک فروشگاه اینترنتی است که به کاربران خود اجازه می‌دهد تا در کنار استفاده از خدمات بانکی، وام‌ها و کارت‌های اعتباری، از سایر محصولات مالی شخصی نظیر انواع بیمه‌ها نیز برخوردار شوند. این استارت‌آپ که در سال ۲۰۰۸ توسط برادران شتی در چنای هند تاسیس شده است، کار خود را تنها با سرمایه ۴.۵ میلیون روپیه و با گروهی متشکل از شش نفر آغاز کرده و اینک خدمات گسترده خود را از طریق وب و نرم‌افزار تلفن همراه به کاربران هندی عرضه می‌کند. بسیاری از موسسات مالی پیشتاز هند و اغلب شرکت‌های ارائه دهنده بیمه در این کشور با بانک بازار مشارکت دارند. ضمن این‌که سرمایه‌گذاران مطرحی همچون آمازون، والدن اینترنشنال (Walden International)، سکویا کپیتال (Sequoia Capital) و فایدلیتی گروس پارتنرز (Fidelity Growth Partners) از آن حمایت مالی می‌کنند. این استارت‌آپ توانسته طی سه دوره، بالغ بر ۷۹ میلیون دلار جذب سرمایه داشته باشد.

ارائه بیمه عمر کوتاه مدت، بیمه خودرو، بیمه سلامت، بیمه مسافرت و برخی دیگر از انواع خدمات بیمه، از جمله محصولاتی هستند که می‌توانید از طریق این پلتفرم کسب کنید.

ایزی پولایسی (Easypolicy)

بنیان‌گذاران: آلوک بهاتنگار (Alok Bhatnagar)، نیراج آگاروالا (Neeraj Aggarwala) و دیویانشو تریپاتی (Divyanshu Tripathi)

استارت‌آپ‌های اینشورنس هند

استارت‌آپ‌های اینشورنس هند – ایزی پولایسی (easypolicy)

ایزی پولایسی در سال ۲۰۱۱ به عنوان یک شرکت گردآوری اطلاعات بیمه عمر آنلاین در شهر نویدا (Noida) تاسیس شد. همان‌طور که از نام این کسب‌وکار نیز برمی‌آید، مهم‌ترین هدف آن تسهیل فرایند‌های مقایسه و انتخاب بیمه برای کاربران است و در همین راستا، انواع خدمات بیمه از معتبرترین و بزرگ‌ترین شرکت‌های ارائه دهنده بیمه هندوستان در وب‌سایت ایزی پولایسی قابل دسترسی است.

نیراج آگاروالا و دوستانش زمانی تصمیم به راه‌اندازی پلتفرم خود گرفتند که قوانین تنظیم مقررات و توسعه بیمه (IRDA) در سال ۲۰۱۰ در حال تغییر و تحول بود و تیم طی تحقیقات خود به این نتیجه رسیده بود که تنها پلتفرمی آنلاین می‌تواند جایگزینی مناسب برای رویکرد سنتی ارائه بیمه به بیمه‌گذاران باشد. پلتفرمی که بتواند روند حاضر بیمه را تسهیل و تسریع کند. پس سیستمی طراحی و راه‌اندازی شد که به کاربران با توجه به نیاز‌هایی که دارند بهترین نوع و شرکت بیمه را معرفی می‌کند.

امروزه این شرکت به‌عنوان یکی از مهم‌ترین و محبوب‌ترین استارت‌آپ‌های اینشورنس هند در دو حوزه بیمه عمر و بیمه عمومی فعالیت دارد و انواع خدمات بیمه خودرو، بیمه درمانی و سلامت، طرح‌های کودک، طرح‌های بازنشستگی و غیره را پشتیبانی می‌کند. جذب سرمایه‌ای بالغ بر ۱۰.۲ الی ۱۲.۲ میلیون دلار از سرمایه‌گذاران بنامی چون رونی اسکروالا (Ronnie Screwvala)، آنیل جین (Anil Jain) و غیره گویای سیر صعودی رشد این استارت‌آپ در هند است. توسعه کانال‌های همتا به همتا و نرم‌افزار موبایلی نیز نقش مهمی در گسترش ایزی پولایسی ایفا کرده است.

ری‌نیوبای (RenewBuy)

بنیان‌گذاران: بالاچاندار سخار (Balachander Sekhar)، ایندرانیل چاترجی (Indraneel Chatterjee)، ساندیپ ناندا (Sandeep Nanda)، دِوش جوشی (Devesh Joshi) و هارمان پریت سینگ (Harman Preet Singh)

استارت‌آپ‌های اینشورنس هند

استارت‌آپ‌های اینشورنس هند – ری‌نیوبای (RenewBuy)

این استارت‌آپ که در سال ۲۰۱۵ فعالیت خود را آغاز کرده است، ادعا می‌کند که با استفاده از تکنولوژی ویژ‌ه‌ای کمترین حق بیمه را برای خدمات بیمه خودرو و عمر ارائه می‌دهد. ری‌نیوبای به‌عنوان یک کارگزار بیمه آنلاین خودرو، از کاربران خود می‌خواهد تا با تکمیل برخی جزئیات فردی در مورد خودشان (که تنها چند دقیقه زمان می‌برد)، کم‌هزینه‌ترین و مقرون به صرفه‌ترین بیمه را دریافت کنند.

طراحان پلتفرم ری‌نیوبای، رمز موفقیت خود و وجه تمایزشان از دیگر استارت‌آپ‌های اینشورنس هند را فناوری منحصربفرد این پلتفرم معرفی می‌کنند و سرعت فوق‌العاده و سهولت عملکرد این سیستم را یک انقلاب در عرصه بیمه می‌دانند. اینکه در کمتر از ۱۰ ثانیه، و بر اساس اطلاعاتی مختصر از کاربران، حجم انبوهی از شرکت‌های بیمه‌گر معتبر کشور و خدمات آنها اسکن شده و بهترین آنها در اختیار کاربران قرار گیرد، مزیتی است که توانسته طی چند سال، ری‌نیوبای را به یکی از قدرتمندترین استارت‌آپ‌های هند در حوزه اینشورتک تبدیل کند.

جذب سرمایه ۱.۵ میلیون دلاری طی دوره‌های سرمایه‌گذاری، با پشتیبانی شرکت سرمایه‌گذاری سنگاپوری الاصل به نام مانت ناتان ادوایزورز (Mount Nathan Advisors) می‌تواند یکی از نشانه‌های موفقیت این کسب‌وکار در سطح کشور باشد.

تورتیل‌مینت (Turtlemint)

بنیان‌گذاران: دیرندرا ماهیاوانشی (Dhirendra Mahyavanshi)، کونل شاه (Kunal Shah) و آنند پرابودسای (Anand Prabhudesai)

استارت‌آپ‌های اینشورنس هند

استارت‌آپ‌های اینشورنس هند – تورتیل‌منت (turtlemint)

این استارت‌آپ که در سال ۲۰۱۵ آغاز به کار کرده است را می‌توان پلتفرمی آنلاین برای کاربران معمولی در نظر گرفت که توسط فارغ‌التحصیلان انستیتو فناوری هندوستان (IIT) و انستیتو مدیریت هندوستان (IIM) تاسیس شده است. با این امتیاز که برخی از کارکنان اسبق شرکت‌های معتبر و بنامی چون یاهو و ای‌بی نیز در راه‌اندازی و موفقیت آن مشارکت داشته‌اند. استارت‌آپ تورتیل‌مینت را می‌توان اولین پلتفرم آنلاینی معرفی کرد که شبکه آفلاین تسهیل کننده خدمات بیمه را ارائه داده است.

سرمایه‌گذاری‌های جسورانه‌ای از سوی شرکت‌هایی مانند بلوم ونچرز (Blume Ventures) یا نکسوز ونچرز پارتنرز (Nexus Ventures Partners) متوجه تورتیل‌مینت بوده و این شرکت را از لحاظ مالی حمایت کرده است. هرچند که نرخ دقیق این سرمایه‌گذاری‌ها هنوز منتشر نشده است، اما طبق برآوردها چیزی در حدود ۲ الی ۳ میلیون دلار جذب سرمایه صورت گرفته که رقمی قابل توجه برای حوزه اینشورتک است.

کل فرایند تکمیل جزئیات، جست‌وجو و انتخاب در عرض مدت زمانی کوتاه، به‌صورت آنلاین و تنها با چند کلیک ساده صورت می‌گیرد و در کنار این فرایند، تیمی از کارشناسان تورتیل‌مینت نیز به‌صورت آنلاین از طریق چت، به‌صورت تماس تلفنی یا شخصا، آماده ارائه مشاوره به کاربران و پاسخ‌گویی به سوالات آن‌ها هستند.

بیمادایرکت (Bimadirect)

بنیان‌گذاران: آمیت پاندی (Amit Pandey) و آتول پاندی (Atul Pandey)

استارت‌آپ‌های اینشورنس هند

استارت‌آپ‌های اینشورنس هند – بیمادایرکت (bimadirect)

بیمادایرکت، یک برنامه خرده‌فروشی و مقایسه آنلاین است که خدمات بیمه فردی و گروهی را برای کاربران هندی ارائه می‌دهد. اخیرا پنجاه درصد از سهام شرکت به ارزشی که هنوز نرخ دقیق آن فاش نشده است به شرکت سودیپ باندیوپادیای (Sudip Bandyopadhyay) مستقر در بمبئی فروخته شده است. هرچند که طبق اخبار منتشره از منابع سرمایه‌گذاری، میزان سرمایه اختصاص یافته به این خرید بالغ بر ۷ الی ۸ میلیون دلار تخمین زده می‌شود.

انواع مختلف بیمه‌های سلامت و درمانی، خودرو، موتور سیکلت، خانه، بیمه‌های عمر، تصادفات شخصی، کسب‌وکار و مسافرت با استفاده از این پلتفرم قابل دسترسی و مقایسه است. بسیاری از شرکت‌های معتبر ارائه دهنده بیمه هندوستان، خدمات خود را از طریق این استارت‌آپ به کاربران عرضه می‌کنند.

سکورناو (SecureNow)

بنیان‌گذاران: کاپیل مِهتا (Kapil Mehta)، آمیت سینها (Amit Sinha) و آبیشک بوندیا (Abhisek Bondia)

استارت‌آپ‌های اینشورنس هند

استارت‌آپ‌های اینشورنس هند – سکورناو (securenow)

استارت‌آپ سکورناو را می‌توان فنآورانه‌ترین مورد در میان استارت‌آپ‌های اینشورنس هند نامید، چرا که این شرکت، با تمرکز روی فناوری، راهکار‌های بیمه‌ای مفید و کلی مناسبی برای شرکت‌ها، به‌ویژه شرکت‌های کوچک و متوسط (SMEs) ارائه می‌دهد.

این پلتفرم به شرکت‌ها و نهادها کمک می‌کند تا از مزایای بیمه‌های کارکنان، بیمه مسئولیت و سایر راهکار‌های بیمه در مورد قرض و … بهره‌مند شوند. سرمایه‌گذار جهانی الور اکوئیتی (Elevar Equity) یکی از مهم‌ترین سرمایه‌گذاران این استارت‌آپ است.

در حقیقت سکورناو توانسته خلا و شکاف بین شرکت‌های معتبر و عظیم با شرکت‌های کوچک را از بین ببرد. طی سالیان، دسترسی شرکت‌های کوچک و متوسط به بیمه‌های تجاری محدود بوده است، حال این پلتفرم با توزیع یکنواخت بیمه‌های تجاری میان شرکت‌ها، پایداری و ثبات بازار را افزایش خواهد داد.

تعداد ۶۰۰۰ مشتری می‌تواند مبین میزان موفقیت و محبوبیت این پلتفرم نزد کاربران باشد، هرچند که این تعداد با استقبال بالای کاربران روزبه‌روز نیز در حال افزایش است.

ایندیافیرست لایف اینشورنس (IndiaFirst Life Insurance)

استارت‌آپ‌های اینشورنس هند

استارت‌آپ‌های اینشورنس هند – ایندیافیرست لایف اینشورنس (IndiaFirst Life Insurance)

ایندیافیرست لایف اینشورنس که در سال ۲۰۱۰ راه‌اندازی شده است، جوان‌ترین استارت‌آپ هند در حوزه بیمه عمر است و تنها پلتفرمی است که به‌عنوان بیمه‌گر، نه به‌صورت گردآورنده خدمات بیمه، در این لیست معرفی می‌شود.

این استارت‌آپ که حاصل سرمایه‌گذاری مشترک بانک آو بارودا (Bank of Baroda) به میزان ۴۴ درصد، آندرا بانک (Andhra Bank) به میزان ۳۰ درصد و  گروه لگال اند جنرال گروپ (Legal & General Group) به میزان ۲۶ درصد است، طیف گسترد‌ه‌ای از محصولات بیمه گروهی نظیر بیمه مسئولیت و غیره را ارائه می‌دهد.

سرمایه‌گذاران این شرکت با سابقه خدمت بیش از ۳۶۰ سال در حوزه خدمات مالی، بالغ بر ۸۰۰۰ شعبه و بیش از ۵۰ میلیون کاربر را در سراسر هندوستان مدیریت می‌کنند و از این رو می‌توان، این پلتفرم را یکی از کارآمدترین استارت‌آپ‌های اسنشورنس هند تلقی کرد.

منبع

راه پرداخت

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا