صنعت، معدن، تجارت

فرهنگ مشارکت برای خلق ثروت نداریم

رئیس اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه فرهنگ مشارکت برای خلق ثروت در کشور نداریم، گفت: جاده میان بخش‌خصوصی و دولت در اقتصاد باید مرمت شود.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، غلامحسین شافعی در همایش روز تشکل‌ها گفت: وابستگی به نفت و درآمدهای نفتی یکی از معضلات اصلی اقتصاد ایران است که ما را با واقعیت‌های اقتصادی بیگانه کرده است، بر این اساس نفت و درامدهای نفتی سطحی از کیفیت زندگی را برای ایرانیان فراهم کرده است که مشارکتی در به وجود آمدن آن نداشته است و به همین دلیل ایرانیان یاد نگرفته‌اند که در مشارکت با هم، خلق ثروت کنند.

رئیس اتاق بازرگانی ایران افزود: در این میان ارزشهای مادی و حقوقی تولید صرفا مدنظر نیست، بلکه باید مشارکت معنا و مفهوم یابد و عده‌ای از افراد یا سازمانها با هم مشارکت واقعی داشته‌ باشند تا خلاقیت و نوآوری ارزشمندی بروز کند که در این زمینه نیز با کمال تاسف، در سیر نزولی حرکت کرده و تولید کشور روز و حال خوشی ندارد.

وی تصریح کرد: اگر دانش جامعه بر هم انباشته گشته و ارزهای اصیل آن مدنظر قرار گیرد، سرمایه اجتماعی تلقی شده و این مهم بدون فراهم آوردن محیط مناسب برای تشکل‌ها و انجمن‌های مردمی و محیط بحث و گفتگو امکان‌پذیر نیست. سال‌های سال است که کشور به سمت اقتصاد مقاومتی و جامعه تولیدمحور است، ولی کمتر به اهمیت تشکل‌ها و سازمان‌هایی که معنا و مفهوم مشارکت را در سطح جامعه گسترده می‌کنند، پرداخته شده است.

شافعی ادامه داد: در اقتصاد ایران از بخش خصوصی زیاد صحبت می‌شود و همگان خواستار مشارکت بخش‌خصوصی در فعالیت‌های اقتصادی هستند، در حالیکه از این بخش می‌خواهند که در برنامه‌های توسعه‌ای کشور، تنها مجری امور باشند.

وی افزود: باید زمینه‌سازی لازم برای ورود تشکل‌ها به حیطه قانونگذاری‌ها به منظور تامین منافع ملی و صنفی صورت داد و این تنها در سایه یک اجماع فراگیر و گسترده در میان فعالان اقتصادی و تشکل‌ها، قابل دستیابی خواهد بود، لذا باید بیش از هر چیزی به دنبال ایجاد صدای واحد در اقتصاد باشیم. از هر صدایی که تفاوت دیدگاهها را بروز دهد، در خانه‌های اتاق حل و فصل کرده و با یک دیدگاه کارشناسی فراگیر به مذاکره و رایزنی بپردازیم.

شافعی گفت: امروز نباید شبی را که تا صبح به سر می‌بریم به جای اینکه برای فرداصبح منتظر گشودن گره از اقتصاد باشیم، نگران از مانع جدیدی پیش روی فعالان اقتصادی باشیم. زمان آن رسیده است که بخش خصوصی زمینه‌ساز حضور موثر در اقتصاد باشد. البته بخش خصوصی هم باید قبول کرده و تعهد دهد که اگر مورد مشورت قرار گرفته و مسئولیت پذیرفت، منافع بلندمدت جامعه را مدنظر قرار داده و سخن حق بگوییم.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا