بورسبورس اوراق

«وبانک» ارج را می‌فروشد/ «شمواد» به دنبال افزایش سرمایه

سومین روز هفته با ۱۵ توقف و ۱۲ بازگشایی همراه بود که از این میان شش توقف ناشی از شفاف سازی شرکت‌ها بودند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، بیست و دومین روز از مرداد ماه امسال بازار کاهشی ۱۳۷۹ واحدی را تجربه کرد. در این روز شاهد شفاف سازی «وبانک» درخصوص فروش سهام شرکت ارج بودیم. همچنین «وامید» از کاهش ۱.۵ درصدی سود پیش بینی شده خود خبر داد.

بورس:

•    «وبانک» ارج را می فروشد: در راستای فراخوان عمومی صورت گرفته شرکت سرمایه گذاری گروه توسعه ملی در نظر دارد نسبت به واگذاری ۴۷.۸۳ درصد سهام تحت مالکیت خود در شرکت ارج به همراه قدرالسهم شرکت مدیریتی توسعه کشت وصنعت ملی جمعا معادل ۶۵.۲۸ درصد کل سرمایه شرکت ارج را به صورت یکجا و نقد طبق شرایط اعلامی به انضمام عرصه و اعیان دو قطعه زمین متعلق به شرکت سرمایه گذاری گروه توسعه ملی در محل کارخانه شرکت مذکور به صورت نقد و یا ضمانت نامه بانکی معتبر با سررسید حداکثر شش ماهه طبق شرایط اعلام شده به فروش برساند.

•    «ددام» حسابرس خود را تغییر داد: نماد معاملاتی شرکت داروسازی زاگرس فارمد پارس (ددام) امروز به دلیل تغییر حسابرس از اصلی به علی البدل به دلیل عنوان شده توسط موسسه حسابرسی نوین نگر مانا (ارزیابی های به عمل آمده از امکانات و ظرفیت کاری) متوقف شد.

•    سود سهام بانک سپه «وامید» را متوقف کرد: «خسارت تاخیر تادیه نسبت به سود سهام سنوات ۹۳ الی ۹۵» مورد مطالبه بانک سپه از شرکت گروه مدیریت سرمایه‌گذاری امید، به مبلغ ۴۵۳ میلیارد تومان٬ گواهی صادره کمیته سازش کانون کارگزارن بورس و اوراق بهادار به این شرکت ابلاغ شد. شناسایی هزینه فوق موجب کاهش ۱۵ تومان و یک ریال سود هر سهم برای عملکرد منتهی به ۳۱ دی ۹۷ این شرکت می‌شود، اما به دلیل برگزاری مجامع شرکت‌ها و قطعیت سود حاصل از درآمد سرمایه‌گذاری‌ها و سایر درآمدها، مبلغ پیش‌بینی سود هر سهم نسبت به پیش‌بینی قبلی از ۶۳ تومان و سه ریال به ۶۲ تومان و ۴ ریال (۱.۵%-) تغییر می‌یابد. طبق توافق انجام شده بین بانک سپه (به‌عنوان خواهان) و گروه مدیریت سرمایه‌گذاری امید (به‌عنوان خوانده) مقرر شد مبلغ مورد درخواست (۴۵۳ میلیارد تومان) با سازش طرفین تا پایان سال مالی شرکت گروه مدیریت سرمایه‌گذاری امید مورخ ۳۰ دی ۹۷ پرداخت شود. همچنین مقرر شد مبلغ وجه التزام توسط سه کارشناس که یک کارشناس منتخب بانک سپه٬ یک کارشناس منتخب سرمایه‌گذاری امید و یک کارشناس مرضی‌الطرفین است٬ مورد بررسی قرار گرفته و تعیین شود. این مبلغ ملاک پرداخت خواهد بود.

فرابورس:

•    «کیمیا» و دو مزایده انجام شده: نماد معاملاتی شرکت معدنی کیمیای زنجان گستران (کیمیا) به دلیل افشای اطلاعات با اهمیت درخصوص شرکت در مزایده سازمان صنعت معدن و تجارت استان زنجان متوقف شد. لازم به توضیح است که موضوع مزایده ذکر شده فراخوان پهنه اکتشافی هلیل آباد-نصرت آباد استان زنجان بوده است که به موجب آن شرکت ضمانتنامه‌ای به مبلغ ۱۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان را نزد سازمان صنعت معدن و تجارت استان زنجان را تسلیم کرده است. مقرر شده که واگذاری پهنه های اکتشافی هلیل آباد- نصرت آباد به مساحت ۲۵۲ کیلومتر مربع به این شرکت سپرده شود. ارزش این قرارداد پنج میلیارد و ۸۲۱ میلیون تومان عنوان شده است. همچنین «کیمیا» در مزایده پنج هزار تن دپو معدن مس چاه فراق سمنان نیز شرکت کرده که از سوی سازمان صنعت و معدن استان سمنان برگزار شده است. نتیجه این مزایده اعلام نشده است.

•    افزایش سرمایه در دست بررسی «شمواد»: نماد (شمواد) متعلق به شرکت تولید مواد اولیه الیاف مصنوعی امروز به جهت ارائه توضیحات درخصوص افزایش سرمایه مورد بحث در جلسه هیات مدیره شرکت، متوقف شد. در توضیحات این چنین آمده است که شرکت قصد انجام افزایش سرمایه از محل دارایی های ثابت و مشهود را دارد. گفتنی است مبلغ این افزایش سرمایه معین نشده و شرکت در حال انجام ارزیابی های لازم جهت تعیین تکلیف میزان افزایش سرمایه است.

•    «فسدید» و افزایش قیمت: نماد معاملاتی شرکت لوله و تجهیزات سدید (فسدید) امروز به دلیل ارائه توضیحات درخصوص افزایش ۳۷ درصدی قیمت متوقف شد. این شرکت در نامه منتشر شده خود در سامانه کدال مدعی شده که روند افزایش غیر منطقی قیمت سهام نسبت به قیمت قبلی به میزان ۳۷ درصد، دارای توجیه منطقی نبوده و با توجه به قطعی نبودن ورشکستگی این موسسه و اعتراض بانک های طلبکار از این شرکت، دارای دلیل موجهی نیست.

سایر رفت و آمدهای امروز بازار سرمایه ایران در جدول زیر آمده است:

13970522

 

منبع
اقتصادآنلاین - محمد امین خدابخش

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا