بورسبورس اوراق

شاخص کل بورس ۱۳۷۹ واحد آب رفت/ ضعف نقدینگی، عامل اصلی بی‌تحرکی بازار

 

در جریان عرضه‌های اشخاص حقیقی، امروز نیز بورس تهران صحنه جدال برای شناسایی سود از سوی این گروه بود. از این رو شاخص کل برخلاف شاخص هم‌وزن با عقبگرد ۱۳۷۹ واحدی مواجه شد. اما نکته قابل توجه بازار امروز افت مجدد ارزش معاملات خرد تا سطح ۵۰۰ میلیارد تومان بود. گفتنی است عرضه‌های پُرحجم در نمادهای گروه شیمیایی و فلزی به دلیل بلاتکلیفی حاصل از نبود دستورالعمل مشخص قیمت‌گذاری محصولات پتروشیمی و فلزی در بورس کالا از سوی وزات صمت است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، بورس تهران پس از یک روز صعودی، امروز مجددا وارد کانال ریزشی شد و افت هزار و ۳۷۹ واحدی را تجربه کرد. در این بین اغلب نمادهایی که روز گذشته در تقویت شاخص نقش اصلی را بازی کردند، امروز در سمت مخالف ایفای نقش کردند و بیشترین افت را بر شاخص تحمیل کردند. اما در ساعت پایانی بازار شاهد افت محسوس عرضه از سوی حقیقی ها بودیم که این امر سبب شد شاخص کل از ریزش بیشتر در امان بماند و ۲۰۰ واحد از افت خود را جبران کند.

از سوی دیگر اما با عقب نشینی نمادهای مطرح و با اهمیت بازار شاهد بازگشت اقبال به کوچکترها بودیم. از این رو در گروه بانکی و ساختمانی بودیم. در گروه بانکی که به لیدری «وبملت» سبزپوش شده بودند، در ادامه این نمادو نماد بانک تجارت صف خرید را تجربه کردند و سایر نمادهای بانکی نیز با اقبال حقیقی ها در محدوده های مثبت قرار گرفتند. حقیقی ها امروز بیش از ۳.۱ میلیارد تومان سهم از نمادهای این گروه خریدند.

در گروه ساختمانی «ثالوند» و «ثتران» پیشتاز رشد قیمتی در گروه بودند و سبب مثبت شدن سایر نمادهای این گروه شدند. در این گروه اما «کرما» به دلیل شرایط نامساعد پرتفوی همچنان از هم گروهی های خود جا می ماند.

اما در آن سوی بازار و در گروه شیمیایی، نمادهای پتروشیمی، روز سختی را پشت سر گذاشتند. در این گروه که ریزش ها با معاملات منفی «فارس» آغاز شد و به سایر نمادها سرایت کرد. در این بین حقیقی ها در نماد «پارس» بیش از ۵.۸ میلیارد تومان سهم فروختند. در مجموع امروز شاهد تغییر مالکیتی چهار میلیارد تومانی از حقیقی به حقوقی در گروه شیمیایی بودیم. در این گروه اما «شپترو» با اقبال مواجه شد و صف خرید را تجربه کرد.

در دیگر گروه نفتی اما معاملات به نحوه دیگری جریان یافت. در این گروه نیز بر اساس شفاف سازی پالایشگاه شیراز،همچنان مبنای قیمت گذاری محصولات نرخ ۴۲۰۰ تومانی است و همین موضوع سبب معاملات منفی نمادهای این گروه در ابتدای صبح بود. از سوی دیگر «شاوان»  که روز گذشته با افزایش عرضه افت بیش از ۶ درصدی را تجربه نموده بود امروز تغییر جهت داد و صف خرید را تجربه کرد.

در گروه فلزی که این روزها در بالتکلیفی تصمیم وزارت صمت مبنی بر تجدید نظر در دستورالعمل قیمت‌گذاری محصولات در بورس کالا به سر می برند، امروزنیز شاهد بازدهی منفی ۲.۳ درصدی این گروه به لیدری «فولاد» بودیم. البته پس از افزایش تقاضا و رشد قیمت در نماد «کاوه» که با توجه به فروش صادراتی قابل توجه مورد اقبال سهامواران بود، «هرمز» نیز با افزایش تقاضا در پایان بازار به صف خرید رسید. اما از سویی دیگر، عرضه تختال فولاد مبارکه و فولاد خوزستان به قیمت پایه نیز تا حدودی به جو منفی گروه دامن زد.  اما از بورس کالا به گوش می رسد فولاد  خوزستان  امروز ۳۰ هزار تن تختال C با قیمت پایه ۲۳,۳۱۰ ریال (۳.۸ درصد پایین تر از پایه قبلی)  به ازای هر کیلو در این بازار عرضه کرد،که ۲۶ هزار تن از این محصول در قیمت پایه معامله شد. فولاد  جنوب کاوه  نیز امروز ۱۰ هزار تن شمش بلوم با قیمت پایه ۲۱,۸۴۰ ریال (۶.۶ درصد کمتر از پایه قبلی) به ازای هر کیلو در بورس کالا عرضه کرد که در  سقف قیمت ۲۲,۹۳۲ (۵ درصد بالاتر  از پایه) معامله شد. فولاد مبارکه اصفهان هم امروز ۱۹۵۰۰ تن تختال SM با قیمت پایه ۲۳,۳۱۰ ریال عرضه کرد که تمامی حجم عرضه شده در قیمت پایه معامله شد. فولاد سیرجان  امروز ۱۰ هزار تن آهن اسفنجی با قیمت پایه ۱۲,۵۶۷ ریال ( ۵ درصد بالاتر ازپایه قبلی) به ازای هر کیلو در بورس کالا عرضه کرد،که به قیمت پایه معامله شد. البته گفتنی است که عرضه محصولات فولادی روز گذشته در بورس کالا کنسل شد.

به نظر می رسد دلیل اصلی افت این روزهای شاخص کل بورس، ضعف نقدینگی در بازار است. از سویی وزارت صنعت، معدن و تجارت در ابلاغ دستورالعمل جدید قیمت‌گذاری اهمال و کندی به خرج می دهد و از سوی دیگر فعالان و سرممایه گذارن نیز منتظر شنیدن اخبار جدید اقتصادی هستند تا بتوانند با اطمینان بیشتر وارد شوند. گفتنی است یکشنبه هفته آینده در جلسه ای قرار است در مورد قیمت های جدید محصولات فلزی-معدنی در بورس کالا تصمیم گیری شود. همین امر سبب شده تا کلیت بازار و سرمایه‌گذاران منتظر شنیدن اخبار مساعدی در زمینه قیمت‌گذاری بوده و پس از آن می توان انتظار سرازیر شدن موج جدید نقدینگی به بورس را داشت.

در مجموع امروز شاخص کل با عقبگرد هزار و ۳۹۷ واحدی در میانه های کانال ۱۲۸ هزار واحد آرام گرفت. شاخص هم وزن اما همانطور که گفته شد به جهت اقبال به سهام کوچکتر بازار در محدوده های مثبت نوسان کرد و با افزایش ۳۶ درصدی (۰.۱۹ درصد) وارد کانال ۱۹ هزار واحد شد. در این بین روز جاری یک میلیارد و ۶۶۸ میلیون ورقه بهادار به ارزش ۳۷۹  میلیارد تومان دادوستد شد که از این میزان ۳۵۳ میلیارد تومان به معاملات خرد سهام و حق تقدم در بورس اختصاص داشت.

گزارش خرید و فروش حقیقی ها نیز نشان دهنده خروج سه میلیارد تومان نقدینگی از بورس و فرابورس بود. در این بین بیشترین خرید این گروه در نمادهای «شسپا»، «رمپنا» و «فاراک» اتفاق افتاد. از سوی دیگر بیشتین تحرک حقوقی ها در نمادهای «فولاد»، «فملی» و «پارس» اتفاق افتاد. در مجموع بیشترین خروج حقیقی ها در گروه شیمیایی، فلزات اساسی و کانه های فلزی بود.

در بین گروههای بزرگ بورس نیز فلزات اساسی، شیمیایی و فرآورده های نفتی بیشترین ارزش دادوستدها را به خود اختصاص دادند. در این میان نمادهای همچون «فولاد»، «فملی» و «فارس هرکدام به ترتیب ۲۶۶، ۱۹۰ و ۱۸۶ واحد شاخص را عقب کشیدند. از طرفی دیگر اما نمادهای «رانفور»، «رمپنا» و «وبملت» تا حدی از ریزش بیشتر بازار جلوگیری کردند.

در فرابورس هم آیفکس اندکی افت را تجربه کرد و با عقبگرد هشت واحدی به رقم یکهزار و ۴۸۳ واحد رسید. در این بازار نیز ۶۶۵ میلیون ورقه بهادار به ارزش ۳۱۵ میلیارد تومان دادوستد شد که از این میزان ۱۴۸ میلیارد تومان به معالمات خرد سهام و حق تقدم در فرابورس اختصاص داشت.

در بین نمادهای با اهمیت فرابورسی، «ذوب» نوسانات بزرگی را تجربه کرد. در ابتدای بازار با افزایش فشار عرضه، شاهد صف فروش بود. بعد از این نماد، «زاگرس» و «دماوند» بیش از سایرین افت را به فرابورس تحمیل کردند.

 

منبع
اقتصادآنلاین - مریم علیزاده

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا