بین الملل

حمایت‌های ویژه کرملین از کشاورزان روس در برابر آمریکا و اروپا

روسیه تلاش می­ کند تا با کاهش قیمت بذور گندم، در رقابت تجاری کشاورزی، از صادرکنندگان دیگری همچون امریکا و اتحادیه اروپا عقب نماند.

به گزارش مهر به نقل از  رویترز، روسیه از طریق اعطای یارانه به تولیدکنندگان بذر و ایجاد روش‌های تسهیل صادرات ازجمله تخفیف حمل‌ونقل ریلی درصدد کاهش قیمت داخلی بذر و دانه و افزایش میزان صادرات و نفوذ در بازارهای جهانی است. روسیه تلاش می­کند تا با کاهش قیمت بذور گندم، در رقابت تجاری کشاورزی، از صادرکنندگان دیگری همچون امریکا و اتحادیه اروپا عقب نماند.

بااینکه روسیه یکی از بزرگ‌ترین صادرکنندگان گندم در جهان است ولی قصد دارد با اتخاذ تصمیماتی در راستای حفظ ذخایر و افزایش تولید، زیرساخت­های انتقال و صادرات دانه و بذر گندم را تقویت و به حداکثر ظرفیت خود برساند تا رکورد جدیدی در این رابطه ثبت کند. بنا بر اظهار «ایگور کوزین»، معاون وزیر کشاورزی روسیه، سال ۲۰۱۸ دو میلیارد روبل (معادل ۳۴ میلیون دلار) برای تثبیت قیمت بازار داخلی (دانه و بذر) اختصاص داده می­شود. هم‌اکنون قیمت صادراتی سه کلاس گندم نسبت به سال گذشته ۲۰ درصد کاهش پیدا کرده است.

همچنین بخوانید

اتحادیه اروپا یارانه‌های صادراتی گندم روسیه را در WTO به چالش کشید

وزارت کشاورزی روسیه ادعا می‌کند که این حمایت­ها جزء تعهدات سازمان تجارت جهانی به‌عنوان بخشی از تلاش‌های این سازمان برای از بین بردن یارانه‌های صادراتی محسوب نمی‌شود. در همین راستا «ایگور کوزین» معاون وزیر کشاورزی روسیه اظهار کرد: «ما به صادرکنندگان یارانه پرداخت نمی­کنیم، ما به تولیدکنندگان یارانه می­دهیم». روسیه در بازار دانه و بذر با اتحادیه اروپا، اوکراین، آمریکا و چندین کشور دیگر رقابت دارد. در اکتبر ۲۰۱۷ اتحادیه اروپا به کمیته کشاورزی سازمان تجارت جهانی اعلام کرد که از منابع گوناگون اطلاعاتی داده‌هایی دریافت کرده است که ثابت می‌کند روسیه برای کاهش هزینه حمل‌ونقل ریلی دانه­ها و بذور از مناطق هفت‌گانه این کشور، مبلغ ۴.۴۳ میلیون یورو از این بخش حمایت کرده است.

اتحادیه اروپا در مورد مطابقت این اقدامات روسیه با تعهدات اعضای سازمان تجارت جهانی در مورد حذف یارانه‌های صادرات محصولات کشاورزی در WTO سؤال پرسیده بود و روسیه در پاسخ اظهار کرده بود که تخفیفات یادشده به‌تناسب جغرافیایی مناطق محدود بوده و تأثیر بسیار کمی بر بخش کشاورزی و صادرات دارد.

وزارت کشاورزی روسیه پیش‌بینی می­کند که روسیه در سال تجاری ۲۰۱۷/۲۰۱۸ که از ۱ جولای آغاز می­شود ۴۵ میلیون تن صادرات دانه و بذر داشته باشد. تا زمان ارائه این گزارش (۷ دسامبر ۲۰۱۷) حدود ۲۲ میلیون تن صادرات محقق شده است که ۳۰ درصد بیشتر از زمان مشابه سال گذشته این کشور است.

مجتبی پویان مهر-پژوهشگر و کارشناس حوزه اقتصاد مقاومتی

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا