امور زیربناییراه و ساختمانصوت

مشکل مسکن تنها با وام رفع نمی شود

 

نائب رئیس اول اتحادیه صنف مشاوران املاک کشور گفت: تنها با تسهیلات بانکی نمی توان مشکل مسکن را در مملکت رفع و رجوع کرد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، حسام عقبایی در برنامه «روی خط اقتصاد» رادیو اقتصاد افزود: ضرورت ایجاب می کند در کنار این روش از مدل های دیگر نیز استفاده شود چرا که تمامی دهک های نیازمند به مسکن با این روش صاحب خانه نخواهند شد.

همچنین بخوانید

وی در ادامه با اشاره به اینکه همواره جزء موافقان ارائه تسهیلات بانکی در حوزه مسکن بوده است، اظهارداشت: اعطای وام به متقاضیان در شرایط فعلی اقتصاد ایران از موجبات گرانی مسکن نیست.

نائب رئیس اول اتحادیه صنف مشاوران املاک کشور گفت: هم اکنون متوسط قیمت مسکن در تهران هفت میلیون تومان است.

وی افزود: قیمت یک آپارتمان ۶۰ متری در تهران امروز با این حساب بطور متوسط ۴۲۰ میلیون تومان تمام می شود.

عقبایی بیان داشت: سال گذشته در این برهه از زمان یک فقره وام ۸۰ تا ۱۰۰ میلیون تومانی ۵۰ درصد ارزش چنین آپارتمامی را پوشش می داد ولی در شرایط فعلی با توجه به کاهش ارزش پول ملی و رشد نامتعارف قیمت مسکن شاید کمتر از یک پنجم تا یک ششم ارزش اقتصادی یک آپارتمان حداقلی را بتواند تامین کند.

وی به رادیو اقتصاد گفت: ارقامی که بانک ها در خصوص تسهیلات بانکی امروز اعلام می کنند خیلی در افزایش قدرت خرید مردم موثر واقع نخواهد شد.

نائب رئیس اول اتحادیه صنف مشاوران املاک کشور ضمن اشاره به اینکه تزریق نقدینگی در بازار خود از موجبات تورم است، گفت: این یک اصل مورد پذیرش در تمامی اقتصادهای جهان است.

وی افزود: سال ها ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۲ علی رغم منع ارائه تسهیلات بانکی برای خرید مسکن در کشور طی این سال ها قیمت مسکن در شهر تهران ۱۲۰ درصد گران شد پس عدم ارائه تسهیلات بانکی نشان می دهد از موجبات کنترل قیمت مسکن نیست.

عقبایی بیان داشت: تسهیلات بانکی که طی چند ساله اخیر در حوزه خریدمسکن پرداخته شده با توجه به جمیع ایرادات مترتب بر آن از قبیل سود بالا، مبلغ کم، مدت بازپرداخت کم و بسیاری موارد دیگر روی هم رفته مزایایش بیشتر از معایبش بوده و به عبارتی در کمک به افزایش قدرت خرید مردم بی تاثیر نبوده است.

برنامه «روی خط اقتصاد» کاری از گروه کشاورزی شبکه رادیویی اقتصاد است که از شنبه تا پنجشنبه هر روز ساعت ۱۹ به مدت ۵۵ دقیقه به تهیه کنندگی «نازنین کتابچی و حسن سعید کلاهی» با هدف تحلیل و بررسی مهم‌ترین خبرهای اقتصادی ایران و جهان به منظور اطلاع رسانی و آگاه کردن مخاطبان بر روی موج اف‌ام ردیف ۹۸ مگاهرتز قرار می‌گیرد وعلاقه مندان می‌توانند برای دریافت فایل صوتی برنامه به سایت این رادیو مراجعه کنند.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا