بانک و بیمهپرداخت الکترونیک

سرمایه گذاری در فناوری اطلاعات شرط مشتری مداری

مدیر امور فناوری‌اطلاعات بانک ملت گفت: توسعه فناوری‌اطلاعات در صنعت بانکی ازطریق ایجاد نوآوری در به‌کارگیری فناوری‌های‌نوین و خلق ارزش در کسب‌وکار بانکی‌با سرمایه‌گذاری دراین حوزه ارتباط مستقیم دارد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، مرتضی ترک تبریزی در خصوص استفاده از حجم عظیم داده‌های مشتریان بانک‌ها، افزود: بخش‌های مختلف بانک ملت مکانیزه شده و در این روند حجم داده‌ها افزایش چشمگیری پیداکرده ضمن اینکه کیفیت خدمات نیز ارتقاء پیداکرده است.

کاهش مراجعات حضوری با مکانیزه شدن خدمات بانکی

وی اظهار داشت: با مکانیزه شدن خدمات بانکی میزان مراجعه حضوری مشتریان کاهش‌یافته و به‌طور متوسط روزانه ۱۰ عملیات بانکی را بدون مراجعه به شعب بانک انجام می‌شود.

تبریزی افزود: مشتریان در حال حاضر تنها برای آگاهی از گردش مالی و دریافت خدمات حضوری و تائید هویت به بانک مراجعه می‌کنند که این مهم نیز بااتصال بانک به ثبت‌احوال و تائید هویت اشخاص به‌صورت آنلاین قابل‌حل است که با آمدن تکنولوژی بلاک چین این روند به‌زودی عملیاتی می‌شود.

مدیر امور فناوری اطلاعات بانک ملت تصریح کرد: بخش توسعه فناوری اطلاعات در بانک‌ها با مکانیزه شدن سرویس‌ها کانال‌های زیادی را برای ارائه سرویس‌های بانکی فراهم کرده است.

وی یادآور شد: بخش فناوری اطلاعات بانک حداقل عملکرد مالی ۲۰ سال گذشته در حوزه مشتری و عملیات داخلی و همچنین ریز تراکنش‌های مشتریان را در اختیار دارد و بدنه IT بانک با در اختیار داشتن ابزارهای نوین و فناورانه، توان استفاده از این حجم عظیم داده و اطلاعات را برای تجزیه‌وتحلیل هر کاری در محیط کسب‌وکار دارد.

اتخاذ تصمیمات به شیوه سنتی چالش اصلی در بهره‌گیری نکردن از عظیم داده‌ها

ترک تبریزی خاطرنشان کرد: مشکل اصلی در استفاده نکردن از این داده‌ها اتخاذ تصمیم‌گیری‌ها با روش‌های سنتی است که دیگر پاسخگوی نیازهای مشتریان و مدیران بانک‌ها نیست.

وی بابیان این‌که در بانک ملت حجم عظیمی از اطلاعات مشتریان وجود دارد که هنوز مورداستفاده در بخش کسب‌وکار قرار نگرفته است، گفت: بهره‌گیری از این داده‌ها پیش‌بینی‌ها در خصوص رفتار مشتریان را افزایش می‌دهد و میزان جابه‌جایی وجوه از سوی مشتریان، میزان درآمد، تسهیلات دریافتی از بانک را مشخص می‌کند که با بررسی این داده ها درنهایت رتبه اعتباری مشتریان مشخص می‌شود.

ترک تبریزی با اشاره به انجام پروژه‌ای در بانک ملت خصوص شناخت صرافی، اظهار داشت: در این طرح شناسایی افرادی که بدون داشتن صرافی به این شغل اقدام کردند بررسی شد و این طرح رفتار یک صراف در سامانه ثبت و روندهای مشابه آن را کشف شد، که نتیجه درست بود.

مدیر امور فناوری اطلاعات بانک ملت تأکید کرد: بانک ملت اطلاعات کامل ۲۵ ساله مشتریان خود را در اختیار دارد که می‌تواند با بهره‌گیری از آن، رفتار و فعالیت مشتریان خود را تجزیه‌وتحلیل کند.

 وی با اشاره به نفوذ فناوری اطلاعات در تمام بخش‌های صنعت بانکداری، اذعان داشت: تحولات فناوری اطلاعات در حوزه داده‌های عظیم، موبایل بانکینگ و دیگر فناوری‌های نوین سرآغاز طلوع عرصه جدید در صنعت بانکداری شد که به آن بانکداری دیجیتال گفته می‌شود.

ترک تبریزی با اشاره به مفهوم بانکداری دیجیتال، تصریح کرد: ارائه اکثر خدمات بانکی به‌صورت غیرحضوری به مشتریان با استفاده از کانال‌های مختلف بخصوص تلفن‌های همراه هوشمند فرآیندی نوین برای رسیدن ارائه خدمات مالی و بانکی به مشتریان است.

کاهش هزینه‌های بانکی با سرمایه‌گذاری در فناوری اطلاعات

وی در پاسخ به این پرسش که امکان ارائه برخی عملیات بانکی ازجمله دریافت چک رمزدار به متقاضیان با استفاده از روندهای الکترونیک وجود دارد، گفت: سرمایه‌گذاری در بخش فناوری اطلاعات منجر به کاهش هزینه بانک‌ها و کاهش شعب فیزیکی می‌شود و توسعه و تقویت فناوری اطلاعات در صنعت بانکداری از طریق ایجاد نوآوری و خلاقیت در به‌کارگیری فناوری‌های نوین و خلق ارزش در کسب‌وکار بانکی با سرمایه‌گذاری و هزینه کرد در این حوزه ارتباط مستقیم دارد.

این کارشناس صنعت بانکی یادآور شد: بسیاری از بانک‌ها، داده‌ها را ذخیره و بعد از شش ماه دور می‌ریزند، درحالی‌که می‌توان از این داده‌های ساختاریافته یا غیر ساختاریافته بهره‌گیری‌های مناسبی انجام داد.

ترک تبریزی تأکید کرد: اگر بانک‌ها در بخش تجارت الکترونیک بلوغ لازم را کسب کنند و بهره‌گیری از فناوری اطلاعات در بانک‌ها الزامی شود شاهد توسعه خوبی در صنعت بانکداری هستیم.

وی تصریح کرد: حرکت به سمت بانکداری دیجیتال با جدیت در بانک ملت دنبال می‌شود البته این بلوغ مستلزم آموزش و فرهنگ‌سازی است و به‌منظور تحقق این هدف بدنه فناوری اطلاعات بانک ملت نیازمند همراهی بخش کسب‌وکار است.

حرکت به سمت کارمزد محوری از بانک‌ها آغاز شود

مدیر امور فناوری اطلاعات بانک ملت با تأکید بر تغییر شاخص‌ها در صنعت بانکداری گفت: شاخص‌هایی از سوی فناوری اطلاعات ارائه می‌شود از این به بعد باید قطب نمایی حرکت مؤسسات مالی باشد تا با بهره‌گیری مناسب از ابزارهای فناورانه شاهد توسعه محسوس در این بخش باشیم. از این‌رو اعطای تسهیلات باید با رویکرد بانکداری دیجیتال انجام شود تا سرمایه‌گذاری در بخش فناوری اطلاعات توجیه‌پذیر باشد.

ترک تبریزی بابیان این‌که درآمدهای بانک بیشتر از محل اعطای تسهیلات است، اظهار داشت: در سایر کشورها بیشتر درآمد بانک‌ها از محل کارمزد در قبال ارائه سرویس‌ها و خدمات بانکی است و بانک‌ها اروپایی بابت نگهداری پول از مشتری کارمزد دریافت می‌کنند درصورتی‌که در ایران به سپرده‌ها سود تعلق می‌گیرد.

وی تأکید کرد: حرکت به سمت کارمزد محوری در صنعت بانکی باید از خود بانک‌ها آغاز شود نو نباید در این بخش همواره منتظر تصمیم‌گیری‌ها در بانک مرکزی ماند.

سرمایه‌گذاری در فناوری اطلاعات شرط مشتری محوری است

این کارشناس صنعت بانکی خاطرنشان کرد: تسهیلات پرداختی بانک‌ها به مشتریان در اکثر مواقع بر اساس داده‌ها کامل نیست و این مهم منجر به بروز مشکلات عدیده‌ای در این بخش شده است و بهره‌گیری از عظیم داده‌ها و فناوری نوین می‌تواند این روندها اصلاح کند.

ترک تبریزی در پایان گفت: بدون توانمندی‌های ناشی از سیستم‌های فناوری محور، ذخیره و بازیابی حجم عظیم داده‌های مربوط به معاملات کسب‌وکار ممکن نیست و سرمایه‌گذاری در فناوری اطلاعات برای مشتری محور بودن شرطی ضروری است و مشتری محور بودن در دنیای امروز مزیتی رقابتی برای بانک‌ها است.

منبع

ایبِنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا