امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

ده ها هزار نهال نخل به علت شوری آب در خوزستان از بین رفت

اهواز – رئیس نظام صنفی کشاورزی استان خوزستان گفت: در این چند وقت اخیر، ده ها هزار نخل تازه کاشته شده به علت شوری آب در خوزستان از بین رفته است.

به گزارش آرمان اقتصادی، مسعود اسدی پیش از ظهر امروز دوشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه عنوان کرد: خبر هولناکی چند وقت پیش در خصوص تغییر الگوی کشت خرما برای خوزستان از سوی یک شخصتی علمی و فنی منتشر شد، همین مسئله ضرورت توجه به نخیلات استان را پیش از پیش نشان می دهد. در این چند وقت اخیر ده ها هزار نخل تازه کاشته شده به علت شوری آب در خوزستان از بین رفته است. محصول خرمای استان نیز از لحاظ کیفی و کمی به پائین تری سطح ممکن رسیده است.

وی افزود: جامعه رسانه خوزستان باید این مسئله را به جد پیگیری کند و از مسئولان برای رسیدن به این وضعیت پاسخ بخواهد.

همچنین بخوانید

رئیس نظام صنفی کشاورزی استان خوزستان تصریح کرد: متاسفانه در این زمان در حوزه آبی زهره، مارون و جراحی، حدود چهار فصل زراعی کشاورزان آب نداشتند. باید برای این وضعیت چاره ای اندیدشید. چندین سال است که کشاورزان خوزستانی در این وضعیت دشوار اقتصادی کشت نداشته اند و معوض کشتی نیز دریافت نکرده اند. وضعیت  کشاورزان در این حوزه ها بحرانی است.

بی توجهی مطلق استانداری به کشاورزان

اسدی با اشاره به بی توجهی مطلق استانداری خوزستان به کشاورزان گفت: در هیچ دوره ای از تاریخ، کشاورزان استان این گونه مورد بی مهری این ارگان واقع نشده اند. باید بررسی شود که در بخش کشاورزی چه عواملی باعث شده که مسئولان استانی کشاورزان را این گونه تنها رها کنند.

رئیس خانه کشاورز استان خوزستان با بیان اینکه در شورای خشکسالی استان مقرر شده در صورتی که آب مورد نیاز به کشاورزان استان نرسد، در کمترین زمان ممکن باید خسارت آنها پرداخت شود، اظهار کرد: در استان اصفهان، چندین سال است که به علت کم آبی و عدم کشت از سوی کشاورزان، معوض کشت  به آنها پرداخت می شود. در همین راستا مصوبات بسیاری از سوی مدیران اصفهانی به هیات دولت ارسال و بودجه های مناسبی نیز به همین منظور تخصیص داده شده است.

اسدی تصریح کرد: مدیران نفتی خوزستانی به هیچ مصوبه ای از سوی شورای خشکسالی و بحران توجهی ندارند و تنها به فکر حفظ جایگاه خود در مرکز هستند.

وی گفت: درخواست تشکیل صندوق تامین معوض کشت به کشاورزان در شورای های مختلف در استانداری خوزستان مطرح شده که بودجه این صندوق از سوی صنایع نفتی و پتروشیمی بومی استان تامین خواهد شد. در همین راستا پیگیری هایی نیز صورت گرفته اما متاسفانه به دلایل مختلف این مصوبه بر روی کاغذ باقی مانده و تنها دو نامه در این زمینه از سوی استانداری خوزستان به وزارت جهاد کشاورزی ارسال شده است.

فاجعه سد گتوند فراموش نشود

رئیس نظام صنفی کشاورزی استان خوزستان اظهار کرد: این دو  نامه به هیچ نوع حالت درخواستی ندارد و جدیت موضوع را نشان نمی دهد، از سوی دیگر نیز  این نامه در بایگانی وزارت جهاد کشاورزی باقی مانده است. نحوه پیگیری این مصوبه نشان دهنده این است که استانداری خوزستان عزمی برای حل این موضوع در دستور کار خود ندارد.

وی اظهار کرد: کشاورزان قشر مظلوم و محروم جامعه هستند اما در این استان توجهی به آنها نمی شود. بی شک در صورت تداوم چنین وضعیتی در کنار مشکلات اقتصادی به مشکلات دیگری در حوزه های اجتماعی و امنیتی بر خواهیم خورد.

اسدی گفت: متاسفانه در این زمان سد گتوند به یک موضوع فراموش شده تبدیل شده اما متاسفانه این سد روز به روز وضعیت منابع آبی استان را دشوارتر می کند. این سد در آینده نزدیک باعث می شود جلگه خوزستان به شوره زار تبدیل شود. این روند از سال های پیش آغاز شده و کم کم نیز به سرانجام می رسد.

وی تصریح کرد: متاسفانه در چنین شرایطی، برخی کارشناسان و شخصیت های علمی استان با تغییر دولت ها نگاه انتقادی خود را به وضعیت بد این سد تغییر داده اند و سکوت پیشه کرده اند.

ابعاد جدیدی از معضل سد گتوند

رئیس خانه کشاورزان استان خوزستان گفت: پنج راهکار برای بهبود وضعیت سد گتوند از سوی موسسه آب اعلام شد اما مدیران این سد تنها روش مدیریت مخزن را برگزیدند، متاسفانه در این زمان از منبع آب سد گتوند نمی توان استفاده کرد.

اسدی اظهار کرد: یکی دیگر از معضلات این سد که تا کنون به آن اشاره نشده این است که در صورتی که ارتفاع آب در این سد از ۱۷۰  متر پائین بیاید و پس از آن نیز سیلاب وارد سد شود، به دلیل حجم بالای شوری آب باید دریچه های این سد را برای مدت زمان بسیار طولانی قفل کرد. وضعیت سد گتوند به گونه ای است که جای هیچ نوع دفاعی برای سازندگان آن وجود ندارد

وی با انتقاد از بی توجهی صدا و سیمای خوزستان به وضعیت کشاورزی استان گفت: متاسفانه در این زمان این سازمان از ارگان های دولتی حمایت مطلق دارد و در چنین شرایط دشواری در حوزه کشاورزی، از دریچه نگاه صدا و سیما استان خوزستان بهشت برین است.

اسدی همچنین با انتقاد از نحوه اعلام ممنوعیت های کشت در استان گفت:  متاسفانه در سال های اخیر بدترین شیوه ممکن برای اعلام ممنوعیت کشت در استان انجام می شود و برنامه های در این خصوص تنها با نصب یک بنر به کشاورزان اعلام می شود. هیچ نوع برنامه فرهنگی ای در این زمینه از سوی مسئولان جهاد کشاورزی صورت نگرفته و همین مسئله باعث می شود که کشاورزان نسبت به این موضوع بی اهمیت باشند.

وی در خصوص جایگزینی کشت برنج  در استان و مشکلات پیش آمده برای کشاورزان  اظهار کرد: تغیر الگوی کشت باید به تدریج و همراه با آموزش کشاورزان انجام شود.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا