بانک و بیمهپرداخت الکترونیک

مزایا و خطرات استفاده از ارزهای رمزنگاری‌شده در معاملات املاک و مستغلات

با توجه به روند ادامه‌دار ارزهای رمزنگاری‌شده، بسیاری از خریداران املاک و مستغلات تمایل فراوانی نسبت به استفاده از ارزهای دیجیتالی همچون بیت‌کوین در معاملات از خود نشان می‌دهند. قبل از پذیرش ارزهای رمزنگاری‌شده در معاملات املاک و مستغلات و در حالت کلی سیستم پرداخت، لازم است فروشندگان به صورت کامل از مزایای این نوع ارزها در کنار خطرات احتمالی آن کسب اطلاع کنند.

معاملات املاک و مستغلات با استفاده از ارزهای رمزنگاری‌شده نیز فرایندی مشابه با معاملات معمول دارند

ارزهای رمزنگاری‌شده در معاملات املاک و مستغلات به طرفین قرارداد این امکان را می‌دهند تا مبالغ بالایی از وجوه را با درصدهای پایین کارمزد و کمترین میزان دخالت طرف سوم انتقال دهند. بیت‌کوین، متداول‌ترین و محبوب‌ترین نوع ارزهای رمزنگاری‌شده، یک ارز دیجیتال متن باز (open-source) در معاملات املاک و مستغلات است که با استفاده از سیستم‌های پرداخت مستقیم نظیر به نظیر خود به کاربرانش اجازه می‌دهد تا پرداخت‌های‌شان را بدون نیاز به هیچ‌گونه سیستم بانکی انجام دهند.

از منظر فنی، می‌توان فرایند خرید املاک و مستغلات با ارز رمزنگاری‌شده بیت‌کوین را شبیه یک خرید تمام نقد در نظر گرفت، با این تفاوت که در این روش به جای پرداخت وجه نقد به فروشنده، خریدار ارز رمزنگاری‌شده مورد نظر را از کیف پول دیجیتالی خود به کیف پول دیجیتالی فروشنده انتقال می‌دهد.

کل فرایند انتقال بیت‌کوین می‌تواند به سرعت و در عرض مدت زمانی کمتر از ۱۰ دقیقه صورت پذیرد.

در صورتی که فروشنده مایل به دریافت وجه مورد معامله به صورت بیت‌کوین نباشد، امکان تبدیل ارز رمزنگاری‌شده به وجه نقد در درگاه‌های پرداخت بیت‌پی (BitPay) به هنگام فروش نیز وجود دارد. چنین معاملاتی که با تبدیل ارز رمزنگاری‌شده به پول نقد صورت می‌گیرند، توسط برخی شرکت‌ها ضمانت می‌شوند.

استفاده از ارزهای رمزنگاری‌شده در معاملات املاک و مستغلات منجر به تسریع فرایندها می‌شود

مهم‌ترین و اصلی‌ترین مزیت استفاده از ارزهای رمزنگاری‌شده در معاملات املاک و مستغلات، انجام فرآیندها در مدت زمان کم است. فارغ از اعتماد به سیستم‌های بانکی، پرداخت می‌تواند پس از مذاکره و انعقاد و امضای قرارداد در کمتر از ۱۰ دقیقه انجام شود. این سرعت فوق‌العاده در انجام فرایند پرداخت، دردسرهای هر دو طرف معامله، اعم از خریدار و فروشنده را نیز کاهش می‌دهد. ضمن این‌که، پردازش پرداخت خارج از محدوده سیستم‌های بانکی، میان‌برهایی را در اختیار خریداران قرار می‌دهد تا از منابع متعدد یا حساب‌های بین‌المللی نیز استفاده کنند.

به‌علاوه، برخی از خریداران و فروشندگان بر این باورند که استفاده از ارزهای رمزنگاری‌شده در معاملات، روشی بی‌نظیر، یکپارچه و بسیار ایمن برای نقل و انتقالات مالکیت و وجه در سایه فناوری بلاکچین است. بلاکچین، به عنوان یک دفتر کل عمومی توزیع‌شده، معاملات ارزهای رمزنگاری‌شده را قابل پیگیری می‌کند. تایید، ضبط و ضمانت تراکنش‌ها با استفاده از ماهیت وجودی فناوری بلاکچین صورت می‌گیرد. استفاده از این فناوری در معاملات املاک و مستغلات، می‌تواند در سایه دسترسی بالای فناوری بلاکچین و دقت فوق‌العاده آن، فرایند ضبط تراکنش‌ها را تسریع کرده و تناقضات را به حداقل برساند.

حامیان و پشتیبانان فناوری بلاکچین، درصدد توسعه استفاده از این فناوری کارآمد و مدرن در معاملات املاک و مستغلات هستند. در شهر برلینگتون جنوبی (South Burlington) در ایالت ورمانت (Vermont) آمریکا، یک پروژه آزمایشی در مورد استفاده از فناوری بلاکچین در معاملات املاک و مستغلات در حال اجرا است. پروپی (Propy)، استارت‌آپی از سان فرانسیسکو، در ماه مارس سال جاری، با ارائه نرم افزاری برای قراردادهای هوشمند مبتنی بر فناوری بلاکچین، اولین ضبط رسمی یک معامله املاک و مستغلات بر مبنای بلاکچین را اعلام کرد. ضمن این‌که، ورمانت و آریزونا، هر دو اجازه استفاده محدود از فناوری بلاکچین را در حوزه معاملات املاک و مستغلات صادر کرده‌اند.

با وجود این‌که اغلب حوزه‌های قضایی هنوز هم به حضور موسسات مالی سنتی در معاملات املاک و مستغلات نیازمند هستند، اما شاهد رشد روزافزون بلاکچین در این زمینه هستیم.

پذیرش ارزهای رمزنگاری‌شده در معاملات املاک و مستغلات فروشندگان را به مشکلاتی نظیر تقلب، عدم ارزش‌گذاری یا مشکلات واگذاری دچار می‌کند

فروشندگان هنگام پذیرش ارزهای رمزنگاری‌شده در معاملات املاک و مستغلات نیاز به دقت بیشتری دارند؛ چرا که ارزهای رمزنگاری‌شده، هنوز به اندازه کافی قانون‌گذاری نشده‌اند و احتمال هک یا سرقت در آن‌ها وجود دارد. علاوه بر این، رمزنگاری فراپرده این ارزها، تقریبا تشخیص منبع واقعی پرداخت را برای فروشنگان غیر ممکن می‌سازد. این ویژگی که سبب برخی استفاده‌های نادرست از ارزهای رمزنگاری‌شده، به‌ویژه در حوزه پول‌شویی شده است، می‌تواند مساله ساز شود.

در فقدان قوانین سیستم‌های بانکی، فروشندگان به پذیرش ارزهای رمزنگاری‌شده در معاملات املاک و مستغلات، مستعد کلاهبرداری از سوی خریداران و نقل و انتقالات جعلی و غیرقانونی هستند. برای مقابله با این احتمالات، فروشندگان باید کاملا شرط احتیاط را رعایت کرده و خریداران بالقوه خود را به‌صورت کامل ارزیابی کنند. با وجود این‌که بررسی‌های صورت گرفته روی این ارزها، به منظور قانون‌گذاری‌های جدید و افزایش ایمنی به تازگی شدت یافته است، اما تا ارائه مقرراتی جامع و قابل اطمینان، فروشندگان ملزم به رعایت احتیاط در این حوزه هستند.

ارزهای رمزنگاری‌شده، خطرات احتمالی دیگری را نیز برای فروشندگان در پی دارند. با توجه به این‌که ارزش این ارزها به‌صورت متناوب در حال نوسان است، اختلاف ارزش‌گذاری زمان انعقاد قرارداد و زمان پرداخت ارز می‌تواند مشکل ساز شود. با کاهش ارزش ارز رمزنگاری‌شده مورد معامله، پس از مذاکره و قبل از بسته شدن کامل قرارداد و پرداخت، به ضرر فروشندگان می‌انجامد، به علاوه افزایش ارزش ارز مورد معامله در زمان بین مذاکرات و امضا و اتمام قرارداد نیز می‌تواند انگیزه‌ای باشد برای گریز خریداران از پای قرارداد که این نیز به نوبه خود به ضرر فروشندگان تمام خواهد شد.

برای جلوگیری از مشکلاتی که نوسانات مذکور به وجود می‌آورند، طرفین قرارداد ملزم به تعریف و تعیین وجه مورد معامله بر اساس دلار رسمی ایالات متحده و روش پرداختی ثابت و تضمین شده‌ای هستند که در قرارداد فروش نیز به ثبت می‌رسد. همچنین، طرفین می‌توانند برای به حداقل رساندن مشکلات عنوان شده، با انعقاد قراردادی با یکی از بانک‌های سرمایه‌گذاری، در مورد تثبیت ارزش ارز رمزنگاری‌شده مورد معامله کسب اطمینان کنند. در چنین شرایطی، ریسک نواسانات ارز در هنگام انعقاد قرارداد تا بسته شدن آن به کمترین میزان خود خواهد رسید.

هم‌چنین باید در نظر داشت که استفاده از ارزهای رمزنگاری‌شده در معاملات املاک و مستغلات اغلب به دلیل نا آشنا بودن شرکت‌های درگیر در چنین معاملانی با فناوری‌های مدرن دشوار است چرا که چنین شرکت‌هایی قادر به پردازش صحیح معاملات دیجیتال نیستند. در معاملاتی که با استفاده از ارزهای رمزنگاری‌شده صورت می‌گیرند و در آن‌ها ارزهای دیجیتال قبل از انتقال به فروشنده به پول نقد تبدیل نمی‌شوند، ممکن است طرفین معامله با برخی از مفاد قرارداد از قبیل بیمه نامه، انتقال مالیات، حق وکالت، هزینه ارزیابی، کمیسیون کارگذاری و غیره مشکل داشته باشند.

ضمن این‌که دریافت وجه معامله به صورت ارز رمزنگاری‌شده (بدون این‌که به وجه نقد تبدیل شده باشد) می‌تواند مالیات سنگینی را به فروشندگان تحمیل کند که طبیعتا سبب کاهش ارزش معامله و سود دریافتی از آن برای آن‌ها خواهد شد. از آن‌جا که دولت ایالات متحده آمریکا ارزهای رمزنگاری‌شده را به‌عنوان دارایی می‌شناسد نه پول نقد، لذا فروشندگان ملزم به گزارش معاملات خود با استفاده از این ارزها در هنگام تسلیم اظهار نامه مالیاتی‌شان هستند.

به دلیل این‌که به مروز زمان قانون‌گذاری‌های بیشتر، حقانیت و مشروعیت ارزهای رمزنگاری‌شده‌ای نظیر بیت‌کوین را افزایش می‌دهد، احتمال استقبال خریداران آتی املاک و مستغلات از این ارزها و بهره‌مندی از مزایای آن‌ها نیز فزونی می‌یابد. اما بدیهی است که قبل از پذیرش ارز رمزنگاری‌شده در ازای فروش املاک و مستغلات، فروشندگان نیاز به کسب اطلاعات جامع در مورد قرارداد و صحت و سقم اطلاعات خریداران دارند و نگه داشتن جانب احتیاط در هنگام مذاکره بسیار مهم و ضروری است.

منبع: Medium

منبع

راه پرداخت

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا