انرژی

اژدهای قرمز پشت ما ایستاد

چین به طور میانگین روزانه ۶۵۰ هزار بشکه نفت از ایران خریداری می‌کند و قصد توقف تجارت با ایران به دلیل تحریم‌های آمریکا را ندارد.

به گزارش آرمان اقتصادی، با وجود شرایطی نه چندان مناسب اقتصادی راه‌حل‌های ایران برای مقابله با تحریم‌های آمریکا زیاد است. روز گذشته پایگاه آماری صندوق بین‌المللی پول اعلام کرد که تا چهار سال آینده اقتصاد ایران ۲ تریلیون دلاری خواهد شد و از رده هجدهم بزرگ‌ترین اقتصادهای جهان به رده پانزدهم صعود می‌کند. شرایط ایران نسبت به تحریم‌های قبلی بسیار بهتر است؛ چرا که در آن زمان اجماعی جهانی علیه ما بود، اما امروز چنین وضعی وجود ندارد. اتحادیه اروپا، روسیه، چین، هند، ترکیه و بسیاری دیگر از کشورها از ما حمایت کرده‌اند.

چین که با خرید روزانه حدود ۶۵۰ هزار بشکه نفت از ایران، عنوان بزرگ‌ترین مشتری نفت ایران را یدک می‌کشد، با وجود تهدیدهای آمریکا همچنان پای نفت ایران ایستاده و اگرچه پکن موافقت کرده خرید نفت از ایران را افزایش ندهد، اما درخواست آمریکا برای توقف واردات نفت از ایران را رد کرده است. منطق هم حکم می‌کند که چینی‌ها در واردات نفت، خود را به کشورهای محدودی، وابسته نکنند و گزینه‌های بیشتری داشته باشند.

سرنوشت فاز ۱۱ پارس جنوبی چه می‌شود؟

بعد از اینکه آمریکا از برجام خارج شد تحریم‌های نفتی علیه ایران را در دستور کار قرار داد که باعث شد برخی تعاملات نفتی ایران تحت تاثیر قرار بگیرد که شاید مهم‌ترین آن خروج توتال از توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی بود. بر این اساس طبق مفاد قرارداد اعلام شد شرکت ملی چین (CNPCI) جایگزین توتال خواهد شد و اگر این اتفاق رخ دهد سهم این شرکت چینی به ۸۰.۱ درصد می‌رسد.

راه‌های پیش روی اقتصاد ایران از دید بلومبرگ

عقب‌نشینی قابل انتظار دونالد ترامپ- رئیس جمهور آمریکا از برجام باعث شده است تا تهدیدهایی متوجه اقتصاد این کشور شود. از دید اقتصاددانان و کارشناسان اما راه‌حل‌هایی برای به حداقل رساندن آسیب‌ها وجود دارد: بلومبرگ به مقامات ایرانی برای بهبود وضعیت اقتصادی ۵ توصیه کرد. کاستن از سیاست‌های کنترل ارزی سختگیرانه، تسهیل مبادلات با دوستان، پرداختن به مشکلات نظام بانکی، کاهش تصدی‌گری دولت و رسیدن به اجماع در سیاست‌گذاری از جمله این راهکارها عنوان شده است.

بازار طلا چرخید/ سکه ارزان شد

در حالی که از روز چهارشنبه اخیر (۱۷ مرداد) قیمت طلا و سکه روند افزایشی گرفته بود، امروز بازار آرامش بیشتری داشت و روند قیمت‌ها معکوس شد. دیروز سکه تمام طرح جدید سه میلیون و ۹۲۱ هزار تومان قیمت داشت که امروز بیش از ۱۸۰ هزار تومان کاهش یافته است. به گفته رئیس اتحادیه فروشندگان طلا و جواهر، تا ساعت ۱۳:۰۰ امروز (یکشنبه) سکه تمام طرح جدید سه میلیون و ۷۴۰ هزار تومان و سکه تمام طرح قدیم سه میلیون و ۵۲۰ هزار تومان معامله شده است. نیم‌سکه و ربع سکه نیز به ترتیب به یک میلیون و ۸۵۰ هزار تومان و ۹۳۰ هزار تومان قیمت دارند که نیم سکه ۳۱ هزار تومان ارزان شده و ربع سکه ۱۱ هزار تومان کاهش را تجربه کرده است.

آخرین وضعیت معاملات ارزی در صرافی‌ها

با وجود آزادشدن فعالیت رسمی صرافی‌ها برای معاملات ارزی در بازار آزاد همچنان بسیاری از آنها تابلوهای “خرید و فروش ارز نداریم” را برنداشته و برای معامله در چارچوب ضوابط تعیین شده وارد نشده‌اند. این صرافی‌ها شرایط موجود را برای فعالیت مناسب نمی‌دانند و نسبت به آن معترض‌ هستند. گزارش میدانی ایسنا از بازار آزاد ارز را در این لینک بخوانید.

نیمه خاکستری بازار مسکن+ قیمت

نیمه جنوبی شهر تهران از جهش بازارهای موازی، تاثیر کمتری نسبت به شمال پایتخت گرفته است. میانگین قیمت مسکن در مناطق هفت تا ۲۲ متری چهار میلیون و ۶۵۰ هزار تومان است که دو میلیون و ۳۰۰ هزار تومان پایین‌تر از حد متوسط شهر تهران و ۱۰ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان کمتر از منطقه یک محسوب می‌شود. همچنین از بین مناطق جنوبی تهران، بازار خرید و فروش تنها در مناطق ۱۱، ۱۴ و ۱۵ تا حدودی گرم است و سایر مناطق کماکان در رکود به سر می برند. به همین دلیل از ظرفیت رشد قیمت کمتری نسبت به میانگین شهر تهران برخوردار هستند. اگر به دنبال مسکن ارزان قیمت هستید در این خبر می‌توانید مظنه قیمت مسکن و وضعیت بازار مسکن در مناطق ارزان قیمت تهران را مشاهده کنید.

آقای وزیر برای تامین”بطری” آستین بالا زد

قرار بر این است که تشکل‌های صنایع آب معدنی و آشامیدنی، ماءالشعیر و مالت، نوشابه، لبنیات، روغن نباتی و مواد شوینده و بهداشتی به طور مستقیم جلسه‌ای را با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت برگزار کنند تا علاوه بر مسائل مورد نظر در خصوص قیمت‌گذاری محصولات پتروشیمی با توجه به تغییرات نرخ ارز، پیشنهاد خود را در خصوص حذف مرحله خرید تولیدکنندگان پریفورم از بورس ارائه کنند. با توجه به مسائل مختلفی که در ارتباط با قیمت محصولات پتروشیمی به وجود آمده، نوسان قیمت ارز موجب شده تا تولیدکنندگانی که به مواد اولیه بطری به عنوان مبنای کار خود نیاز دارند، با مشکلات عدیده‌ای روبرو شوند که کمبود و گرانی ماحصل آن است. بنابراین با توجه به تدوین بسته ارزی جدید دولت، تشکل‌های فوق در جلسه‌ای که با حضور محمد شریعتمداری برگزار می‌شود، در مورد محصولات پتروشیمی مرتبط با این صنایع سیاست‌ها و راهکارهای خود را ارائه خواهند کرد.

ایرلاین‌های خارجی چه بازی‌ای را با مسافران ایرانی آغاز کرده‌اند؟

پس از آنکه قیمت ارز در ماه‌های گذشته افزایشی قابل توجه در ایران پیدا کرد و با بی‌نظمی‌های شکل گرفته در بازار عملا شرایط را برای بسیاری از سرمایه‌گذاران و مسافران در تصمیم‌گیری‌های آینده خود دشوار کرد، حالا به نظر می‌رسد که برخی شرکت‌های هواپیمایی خارجی توانسته‌اند از آب گل‌آلود، ماهی‌های بزرگی صید کنند و با تغییر سیاست‌هایشان مطابق با آنچه در ایران به وجود آمده شرایط را برای سودآوری بیشتر خود فراهم کنند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا