امور زیربناییراه و ساختمان

پیشنهاد محدودیت تردد پراید به داخل شهر / تکیه بر مهارت بالای خلبان باعث سقوط هواپیما یاسوج شد/ مخالفت عجیب قمی‌ها با اجرای یک پروژه

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه خودروساز ها لابی گران با نفوذ هستند که می توانند مانع از تصویب قوانین شوند گفت: مطالعاتی درباره میزان سهم خودروهای تولید داخل در بروز سوانح در دست انجام است که شاید به این نتیجه برسیم پراید تنها باید تردد درون شهری داشته باشد.

همچنین بخوانید

به گزارش آرمان اقتصادی،، مهرداد تقی‌زاده در نشست خبری امروز با اشاره به افزایش خودرومحوری در کشورمان اظهار داشت: با خودرومحور شدن کشورمان به‌ سمت افزایش آلودگی‌های زیستی و افزایش تصادفات، افزایش ترافیک پیش می‌رویم که مشکلات متعددی برایمان ایجاد خواهد کرد.

وی با اشاره به تعریف خودرومحوری اظهار داشت: خودرومحوری به این معنا که مردم برای انجام سفرهای درون‌شهری و برون‌شهری استفاده از خودروهای سواری و شخصی را به استفاده از حمل و نقل عمومی ترجیح دهند. زمان سفر، هزینه سفر، راحتی و نظم سفر از عواملی هستند که نوع حمل و نقل را تعیین می‌کنند و در ایران انتخاب خودروی سواری و خودروی شخصی در اولویت‌ها قرار دارد.

معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه مردم بی‌تقصیرترین عامل در خودرومحوری‌ها هستند، ادامه داد: هنر مدیران این است که سیاست‌گذاری‌ها را به نحوی انجام دهند که حمل‌ونقل عمومی در اولویت مردم باشد.

وی با تاکید بر اینکه حمل‌ونقل جاده‌ای بالاترین ریسک در انجام سفرها و جابجایی‌ها را دارد، گفت: تعداد گزارش‌های جهانی حمل‌ونقل هوایی، ایمن‌ترین و پس از آن حمل و نقل ریلی در رتبه دوم، حمل‌ونقل‌های ایمن قرار دارد. بنابراین باید برای افزایش ارتقای ایمنی سفرهای جاده‌ای در سیاست‌گذاری‌ها بازنگری داشته باشیم.

تقی‌زاده با اشاره به اهمیت راه‌اندازی قطارهای حومه‌ای برای جابجایی مسافران از اطراف شهرها به کلانشهرها گفت: یکی از دلایل افزایش ترافیک تردد خودروها از پیرامون به سمت کلانشهرهاست که راهکار کاهش این ترافیک‌ها روزانه تشویق مردم به استفاده از حمل و نقل حومه‌ای – ریلی است.

معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه در تمام دنیا مشکل ترافیک ناشی از ترددهای حومه‌ای را با حمل و نقل ریلی حل کرده‌اند، اظهار داشت: در ایران هم از سال ۹۲ توجه ویژه‌ای به راه‌اندازی قطار حومه‌ای شده و حتی در پاسخ به تقاضای مردم ساکن در حومه کلانشهر تهران نسبت به چهارخطه‌سازی قطار پایتخت کرج و برعکس اقدام کرده‌اند.

وی افزود: توسعه قطارهای حومه‌ای در کلانشهر مشهد، تبریز و سایر شهرها در استان‌های مختلف هم در حال انجام است.

تقی‌زاده با اشاره به اهمیت ایجاد حمل و نقل ترکیبی و ترانزیت در کشور گفت: ترانزیت منجر به رونق اقتصادی می‌شود و برای تحقق رشد اقتصادی ناشی از درآمدهای ترانزیتی با وزارتخانه‌های مرتبط مانند امور خارجه، صمت و … مذاکراتی داشته‌ایم و سیاست‌گذاری‌هایی انجام شده است.

وی با تاکید بر اینکه با همکاری بخش خصوصی و دستگاه‌های مرتبط مشکلات و موانع پیش روی ارتقای این ترانزیت شناسایی شده، گفت: برای افزایش ترانزیت تنها با مشکلات سخت‌افزاری مواجه نیستیم و باید برای رفع مشکلات نرم‌افزاری هم تدابیری اندیشیده شود.

افزایش پنج درصدی تلفات سوانح رانندگی در سال‌جاری

معاون حمل و نقل و وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه طبق پیش‌بینی‌های انجام شده در این معاونت انتظار توقف سیل نزولی تلفات ناشی از سوانحه جاده‌ای را از سال ۹۶ داشتیم، گفت: پیش بینی شده بود که روند کاهش تلفات ناشی از سوانحه جاده‌ای در سال ۹۶ متوقف شود و سال ۹۷ این روند صعودی باشد اما شاهد آن بودیم روند صعودی تلفات ناشی از سوانح جاده‌ای از سال ۹۶ شروع شد و سال گذشته افزایش یک و نیم درصدی کشته‌های تصادفات جاده‌ای را تجربه کردیم.

وی تاکید کرد: سال ۹۷ تا به امروز هم شاهد افزایش پنج درصدی تلفات ناشی از تصادفات جاده‌ای نسبت به مدت مشابه در سال گذشته بودیم این درحالی است که توانسته بودیم در یک دوره‌ای تعداد تلفات سوانح جاده‌ای را از ۲۷ هزار نفر در سال به ۱۶ هزار نفر کاهش دهیم.

تقی‌زاده متذکر شد: تمام آمارها و مطالعات نشانگر این است که اگر اقدامات و سیاست‌گذاری صحیح در این حوزه انجام نشود شاهد رشد تلفات ناشی از تصادفات جاده‌ای خواهیم بود که بخشی از آن به موضوع افزایش تعداد خودرو در کشور بر می‌گردد. در حال حاضر ۳۰ میلیون خودرو در کشور ما پلاک گذاری شده که این رقم به ۵۰ میلیون خودرو خواهد رسید و اگر اقداماتی برای کنترل سوانح جاده‌ای اتخاذ نشود رشد کشته‌های جاده‌ای ادامه خواهد داشت.

معاون حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی گفت: سالانه دو میلیون خودرو به تعداد خودروهای کشور اضافه می‌شود که یکی از آسیب‌های خودرو محوری در کشورها موضوع افزایش تعداد کشته‌های جاده‌ای است. هرچه یک کشور خودرو محورتر باشد ریسک سوانحه جاده‌ای در آن کشور بالاتر است.

تقی‌زاده از تهیه نقشه‌راه برای کاهش سوانح جاده‌ای خبرداد و گفت: نقشه‌راهی تهیه شده که طبق آن تا ۱۰ سال آینده می‌توان تعداد تلفات ناشی از تصادفات جاده‌ای را از شانزده هزار نفر به نه هزار نفر کاهش داد. تحقق این برنامه‌ها مشروط به آن است که تمام اقدامات ذکر شده در نقشه‌راه اجرا و تمام دستگاه‌ها همکاری داشته باشد.

*پراید خودرو مناسب تردد درون شهری

تقی‌زاده در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر اینکه اجرای نقشه‌راه تهیه شده برای کاهش تلفات جاده‌ای به چه بودجه ای نیاز دارد، اظهار داشت: بودجه‌ای که برای اجرای این پروژه در طول ۱۰ سال در نظر گرفته شده ۲۸۰ هزار میلیارد تومان است که این مبلغ با قیمت‌های سال ۹۶ محاسبه شده و نرخ تورم روی آن اعمال نشده است. قبول داریم که این رقم، رقم پایینی نیست اما با این بودجه می‌توان یکی از معضلات اجتماعی و اقتصادی کشور را رفع کرد.

حبیب‌زاده در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ایلنا مبنی بر اینکه پایین بودن کیفیت خودروهای داخلی تا چه حد روی افزایش تلفات ناشی از سوانح جاده‌ای اثرگذار است، اظهار داشت‌: هرچند عوامل متعددی روی بروز یک سانحه نقش دارد اما مهمترین عامل در وقوع تصادفات جاده‌ای موضوع عامل انسانی است و بیشترین نقش را عامل انسانی ایفا می‌کند.

وی همچنین درباره سهم جاده‌ها در وقوع تصادفات جاده‌ای اظهار داشت: هرچند که ممکن است پیچ‌های خطرناک یا جاده‌های خطرناک هم وجود دارد اما این عامل انسانی است که تصمیم می‌گیرد در این جاده‌ها چگونه رفتار کند و در همه دنیا عامل انسانی مهمترین نقش را در وقوع یا عدم وقوع سوانح جاده‌ای دارد.

*نگهداری از جاده و راهداری در ایران استاندارد نیست

تقی‌زاده با بیان اینکه تمام جاده‌های کشور براساس استانداردهای بین‌المللی ساخته می‌شود، اظهار داشت: در غیر این صورت امکان بهره‌برداری از جاده‌ها وجود ندارد اما موضوع استاندارد نگهداری و راهداری جاده‌ها چیز دیگری است که معتقدم در تمام جاده‌های کشور بحث راهداری و نگهداری با استانداردهای بین‌المللی هم تراز نیست.

وی تاکید کرد: اخیرا تصمیمی گرفته شده که در قراردادهای ساخت جاده اعم از آزادراه، بزرگراه و … موضوع نگهداری هم گنجانده شود به این معنا که پس از بازگشت سرمایه ساخت به بخش‌خصوصی، بحث نگهداری و راهداری هم در قرارداد اضافه و برعهده بخش‌خصوصی باشد.

تقی‌زاده درباره سهم خودروهای تولید داخل در بروز تصادفات جاده‌ای اظهار داشت: در این‌باره در حال انجام مطالعاتی هستیم که اگر با این مطالعات به این نتیجه برسیم که کیفیت باید ارتقاء یابد خودروسازان را ملزم به ارتقاء کیفیت خودروهای ساخته شده خواهیم کرد.

وی ادامه داد: معتقدیم شاید این‌طور نیست که پراید ارابه مرگ بلکه پراید یک خودروی مناسب ترددهای درون‌شهری است که باید سرعت آن کاهش یابد. البته نتایج نهایی در این زمینه پس از اتمام مطالعات اعلام خواهد شد.

تقی‌زاده تاکید کرد: خودروسازان افراد بانفوذ بالا و لابی‌گر قوی هستند که حتی می‌توانند در تغییر مدیران و مسوولان تعیین کننده باشند.

وی با بیان اینکه خودروسازان می توانند مانع از به تصویب رسیدن ضوابط و قوانین باشند، گفت: تمام مسوولان خارجی که به ایران می آیند از بالا بودن  قیمت خودرو و پایین بودن نرخ سود در ایران تعجب می‌کنند .

*بانک مرکزی ارز دولتی دهد قیمت بلیط هواپیما افزایش نمی‌یابد

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به افزایش قیمت بلیط هواپیما گفت: پس از اینکه بانک مرکزی ارائه ارز دولتی به کشورهای هواپیمایی را متوقف کرد  انتظار افزایش قیمت بلیط هواپیما وجود داشت و امروز پس از اعمال سیاست های جدید بانک مرکزی قیمت بلیط هواپیما افزایش پیدا کرده است .

وی با بیان اینکه شرکت های هواپیمایی در حال ورشکستگی هستند و حاشیه سود بالایی ندارند گفت: اگر بانک مرکزی دلار دولتی در اختیار این لاین ها قرار دهد قیمت بلیط هواپیما به نرخ های قبلی بر می گردد.

*دردسر کامیونداران و کشتیرانی‌ها با تعطیلی صرافی‌ها

تقی زاده با اشاره به مشکلات اخیری که در حمل ونقل دریایی وجاده‌ای در بخش ترانزیت به وجود آمد گفت: به دلیل اینکه صرافی ها تعطیل بودند امکان تهیه دلار برای رانندگان ترانزیتی و خطوط کشتیرانی وجود نداشت و به همین دلیل با مشکلاتی مواجه شدند.

وی افزود: بسیاری از رانندگان کامیون ارز کافی برای خروج از کشور در اختیار نداشتند و همین تعطیلی صرافی ها باعث شد که نتوانند ارز مورد نیاز خود را تامین کنند و صف های طولانی در مرزهای کشورمان ایجاد شد  .

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه شاهد همین مشکل در بخش دریایی حمل نیز بودیم، گفت: یکی از مشکلات کشتیرانی ها این بود که کشتی هایی که وارد بنادر ایران می شدند امکان تبدیل دلار به ریال نداشتند چرا که صرافی ها تعطیل بودند. از سوی دیگر معاملات بر پایه دلار هم در بنادر ممنوع است به همین دلیل مشکلاتی در این بخش ها ایجاد شد.

*تکیه بر مهارت بالای خلبان باعث سقوط هواپیمای تهران – یاسوج شد

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به دلایل وقوع سانحه سقوط هواپیمای تهران – یاسوج اظهار داشت: پس از بررسیهای اطلاعات جعبه سیاه و مکالمات بین خلبان و کمک خلبان مشخص شد که تکیه بر مهارت بالای خلبان باعث وقوع این سانحه شده است به این صورت که کمک خلبان از خلبان می خواهد به علت  جوی فرود اضطراری در یکی از فرودگاههای نزدیک داشته باشد اما خلبان مدعی می شود که از این شرایط جوی عبور کند البته خلبان این هواپیما خلبان ماهری بود که همین مهارت هم باعث سقوط هواپیما شد.

تقی زاده ادامه داد: در مورد علت وقوع این سانحه مرجع؛ سازمان هواپیمایی است نظر سازمان هواپیمایی به عنوان مرجع و متولی را باید بپذیریم .

*سقف سرعت تردد خودرو تغییری نمی کند

تقی زاده با اشاره به موضوع تعیین سقف حداکثر تردد خودروها در آزادراه ها اظهار داشت: حداکثر سرعت در بین آزادراه از ۱۲۰ تا ۱۱۰ کیلومتر در ساعت است و قرار نیست حق حداکثر سرعت تغییر داشته باشد.

تقی زاده ادامه داد: البته اگر مطالعات نشان دهد که بیشترین تصادفات بین یک سرعت خاصی در یک مسیر خاص باشد می توانیم در آن مسیر حداکثر سرعت را کاهش بدهیم اما فعلا برنامه ای در این خصوص نداریم.

*قیمت خودرو سنگین در ایران از همه کشورها بالاتر است

معاون حمل ونقل وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه یکی از مشکلات موجود در حمل ونقل بار بالا بودن قیمت خودروهای سنگین است اظهار داشت: در ایران قیمت خودرو سنگین  در برخی از کشورها بالاتر است و این منجر به افزایش قیمت تمام شده حمل و نقل در کشور می شود.

وی تاکید کرد: معمولا در تمام دنیا قیمت خودرو پایین و هزینه استفاده از آن بالا است گفت: در تمام دنیا قیمت خودرو پایین اما نرخ سود بالا است و برای تردد خودروهای سنگین از تونل ، پل و … عوارض دریافت می شود اما در ایران این روال کاملا برعکس است و متاسفانه در مسیری حرکت می کنیم که هیچ یک از کشورها در این مسیر حضور ندارند.

*مخالفت عجیب مقامات محلی قم با اجرای یک پروژه

تقی زاده با اشاره به مخالفت مقامات محلی برای اجرای پروژه قطار سریع السیر از داخل شهر قم گفت: پروژه قطار سریع السیر تهران – قم – اصفهان از دو سمت تهران و اصفهان شروع شده است اما با یک اتفاق عجیب در شهر قم مواجه هستیم.

وی افزود: مقامات محلی شهر قم اجازه ساخت قطار سریع السیر از داخل شهر را نمی دهند و هنوز هم دلیل قانع کننده ای برای مخالفت خود اعلام نکردند.

این مقام مسئول با بیان اینکه در تمام دنیا سعی می شود ریل و راه آهن از مرکز شهر عبور کند اما در ایران در قم با مخالفت های سختی برای اجرای این پروژه مواجه هستیم، ادامه داد: در حالی که در شهر پاریس ۶ ایستگاه راه آهن برون شهری و در شهر لندن ۱۲ راه راه آهن برون شهری از داخل شهر عبور می کنند اما در شهر قم اجازه ساخت راه آهن از درون شهر را نمی دهند .

وی افزود: این درحالی است که ساخت راه آن در درون شهری هزینه های ساخت پروژه را افزایش می دهد و برای وزارت راه و شهرسازی به صرفه تر است که راه آهن را از بیرون شهر عبور دهد اما وزیر راه و شهرسازی به دلیل مزایای متعددی که عبور ریل از درون شهر برای مردم دارد مصر است این پروژه طبق استاندارد بین المللی ساخته شود.

*با پایین نگهداشتن کاهش نرخ سوخت به افزایش سرطان کمک کرده ایم

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه باید نرخ سوخت افزایش یابد تا حمل ونقل عمومی استقبال بیشتری شود گفت: با پایین نگهداشتن قیمت سوخت به اصطلاح مردم به انواع سرطان کمک کرده ایم .

وی افزود: کاهش استقبال از حمل ونقل عمومی یک فاجعه است که معتقدم این روال در ایران تغییری نخواهد کرد و اگر تدابیری اندیشیده نشود شاهد  کاهش بیشتر استفاده از حمل ونقل عمومی خواهیم بود.

تقی زاده با اشاره به کاهش استفاده مردم از حمل ونقل عمومی گفت: در حالی که در سال ۸۸ میزان جابجایی مسافران از طریق اتوبوس ۲۶۷ میلیون نفر بوده این رقم در سال ۹۶ به ۱۵۵ میلیون نفر کاهش می یابد .

این مقام مسئول گفت : یعنی در طول این مدت ۱۱۰ میلیون نفر از استفاده از حمل ونقل عمومی صرف‌نظر کردند .

وی ادامه داد: همچینن در حالی که از سال ۸۸ جابجایی مسافران از طریق قطار ۲۸ میلیون نفر بوده این رقم در سال گذشته به ۲۴ میلیون نفر کاهش می یابد که تنها مقدار کمی از این درصد ها جذب حمل ونقل هوایی شده و مابقی به سمت حمل ونقل شخصی و سواری سوق داده شده است.

منبع

ایلنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا