انرژی

سرنوشت فاز ۱۱ پارس جنوبی چه می‌شود؟

بعد از اینکه آمریکا از برجام خارج شد تحریم‌های نفتی علیه ایران را در دستور کار قرار داد که باعث شد برخی تعاملات نفتی ایران تحت تاثیر قرار بگیرد که شاید مهم‌ترین آن خروج توتال از توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی بود. بر این اساس طبق مفاد قرارداد اعلام شد شرکت ملی چین (CNPCI) جایگزین توتال خواهد شد و اگر این اتفاق رخ دهد سهم این شرکت چینی به ۸۰.۱ درصد می‌رسد.

به گزارش آرمان اقتصادی، یکی از دستاوردهای برجام و معرفی قراردادهای جدید نفتی امضای قرارداد توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی با کنسرسیومی متشکل از شرکت فرانسوی توتال با سهم ۵۰.۱، شرکت چینیCNPC  با سهم ۳۰ درصد و شرکت ایران پتروپارس با سهم ۱۹.۹ درصد بود. این کنسرسیوم بعد از امضای قراردادکار خود را آغاز کرد و طی زمانی که توتال در ایران فعالیت کرد اولین جکت فاز ۱۱ پارس جنوبی توسط شرکت‌های ایرانی ساخته شد، دفتر توتال در ایران شروع به کار کرد، کار توتال در فاز ۱۱ طبق زمان بندی پیش رفت،   مناقصه برگزار شد و توتال  ۹۰ میلیون دلار در فاز ۱۱ هزینه کرد .با خروج ترامپ از برجام فعالیت توتال در پارس جنوبی متوقف شد و هرچند مدیرعامل این شرکت از مذاکره با ترامپ برای ادامه فعالیت در ایران خبر داد و زنگنه (وزیر نفت) هم به توتال فرصت ۹۰ روزه داد، اما این غول نفتی فرانسوی سرنوشتی جز خروج از فاز ۱۱ نداشت.

از همان زمان که زمزمه های خروج توتال به گوش رسید مسئولان نفتی اعلام کردند در صورتی که توتال از قرارداد خارج شود، طبق مفاد شرکت چینی جایگزین آن خواهد شد. شرکتی که به گفته غلام‌رضا منوچهری، معاون مدیرعامل شرکت ملی نفت مشکلی در تامین سرمایه طرح ندارد. این شرکت چینی در زمینه تکنولوژی هم توانایی لازم برای بهره‌برداری از فاز ۱۱ را دارد و ممکن است در زمینه به کارگیری سیستم تقویت فشار که قرار بود توسط توتال صورت بگیرد و الگوی سایر فازهای پارس جنوبی شود دچار مشکل شود. البته تا رسیدن به این مرحله زمان زیادی باقی مانده است.

همچنین بخوانید

بر اساس این گزارش، خروج توتال از فاز ۱۱ قطعی شده اما هنوز جایگزینی شرکت چینی قطعی نشده است، هرچند به گفته مسئولان مناقصات فاز ۱۱ برگزار شده و کار در آن طرح با سرعت بیشتری در حال پیگیری است .در این راستا محمد مصطفوی، مدیر سرمایه گذاری و کسب و کار شرکت ملی نفت ایران گفته است: ایفای نقش اعضای کنسرسیوم در طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی مطابق مفاد قرارداد است و هنوز به طور رسمی تغییری در آن ایجاد نشده است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا