بانک و بیمهپرداخت الکترونیک

شاپور محمدی: زیرساخت معاملات ارزهای رمزنگاری‌شده در بورس فراهم است

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: «زیرساخت‌های لازم برای ورود ارزهای رمزنگاری‌شده به بورس فراهم‌شده است و مانعی دراین‌باره وجود ندارد.»

به گزارش خبرگزاری ایرنا، شاپور محمدی درباره پذیرش ارز رمزنگاری‌شده در بورس افزود: «اصل موضوع معاملات ارزهای رمزنگاری‌شده مربوط به بانک مرکزی و زیر نظر این بانک است اما سازمان بورس برای هرگونه همکاری آمادگی دارد.»

همچنین بخوانید

او ادامه داد: «امکان پذیرش ابزارهای جدید مالی به بورس وجود دارد، اما لازم است که سایر نهادهای مسئول نیز تصمیم‌های لازم را اتخاذ کنند.»

ارز رمزنگاری‌شده با «بیت‌کوین» در سال ۲۰۰۸ میلادی متولد شد اما به‌سرعت گسترش یافت؛ مزیت این ارز این است که تابع قوانین و استانداردهای بانک مرکزی هیچ کشوری نیست؛ هرچند همچون ارزهای کاغذی با نوسان قیمتی همراه است.

به‌طورکلی ارز رمزنگاری‌شده بر بستر شبکه جهانی اینترنت بین اشخاص مبادله می‌شود و هیچ بانک یا دولتی بر آن نظارت نمی‌کند؛ ازآنجاکه حساب‌ها شفاف و تراکنش‌ها قابل‌مشاهده و تأیید دیگران است، امکان تقلب ندارد اما معامله گران ارز رمزنگاری‌شده ناشناس باقی می‌مانند.

 

ارزهای رمزنگاری‌شده، ابزاری برای مقابله با تحریم بانکی

برخی کارشناسان بر این باورند با توجه به مشکلات تبادلات مالی با بانک‌های خارجی، می‌توان از مزایای تجارت الکترونیک و ارزهای رمزنگاری‌شده برای مقابله با تحریم‌ها بهره گرفت.

گرچه استفاده از ارزهای رمزنگاری‌شده ریسک‌های زیادی دارد اما با توجه به مشکلات پیش رو، استفاده از ارزهای رمزنگاری‌شده از مهم‌ترین ابزارها برای غیرقابل‌شناسایی کردن مسیر نقل‌وانتقال مالی با خارج از کشور است. مشکل عمده‌ای که تاکنون در مسیر استفاده از ارزهای رمزنگاری‌شده در کشور وجود داشته مربوط به مخالفت بانک مرکزی است که البته گفته می‌شود به‌زودی درباره این ممنوعیت، بازنگری انجام خواهد شد.

بانک مرکزی در بخشنامه‌ای، استفاده از ارز رمزنگاری‌شده خارجی همچون بیت‌کوین را ممنوع اعلام کرده اما قرار است تا پایان شهریورماه سیاست‌های بانک مرکزی درزمینهٔ ارزهای رمزنگاری‌شده یعنی به رسمیت شناختن یا رد آن اعلام شود.

 

دستور رئیس‌جمهوری درباره ارزهای رمزنگاری‌شده

با توجه به اهمیت ارز رمزنگاری‌شده در نقل‌وانتقال مالی با خارج از کشور، مطالعاتی درباره نقش این ارزها در شرایط تحریم انجام‌شده است که توصیه به رفع محدودیت‌ها دارد.

بر این اساس، محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز هفته گذشته گفت: «رئیس‌جمهوری دستور داده وزارت ارتباطات و بانک مرکزی جلسه مشترکی درباره ارز رمزنگاری‌شده داشته باشند و پیشنهادی را برای اتخاذ سیاست جدید ارائه کنند.»

او افزود: «رئیس‌کل جدید بانک مرکزی درگیر موضوع تثبیت نرخ ارز است اما تلاش می‌کنیم در هفته پیش رو این جلسه مشترک را داشته باشیم و تصمیم‌گیری کنیم.»

آذری جهرمی اضافه کرد: «سیاستی که تاکنون بانک مرکزی داشته، ممنوع کردن همه ارز رمزنگاری‌شده بوده است؛ بر این اساس، طبق درخواست بانک مرکزی همه سایت‌هایی که تبادل ارز رمزنگاری‌شده داشته‌اند، از طریق دادستانی مسدود شده‌اند.»

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: «به‌تازگی دیدگاهی در شورای عالی فضای مجازی و دولت مطرح‌شده که آن‌ها الزاماً تهدید محور نیستند و می‌توانند فرصت‌هایی را ایجاد کنند.»

منبع

راه پرداخت

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا