بورسبورس اوراق

صندوق های سرمایه گذاری، ضامن کنترل ریسک های بازار سرمایه

بر اساس رویه ها و قوانین بازار سرمایه، ایجاد چتر حمایتی برای فعالیت سرمایه گذاران به ویژه تازه واردین به بورس در شمول وظایف سازمان بورس و اوراق بهادار است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، مهرداد فرح آبادی، رییس اداره بازرسی نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار در این خصوص  گفت: حمایت از سرمایه گذاران و صیانت از حقوق آنها همواره رسالت سازمان بورس بوده و در این مسیر مهمترین موضوع کنترل ریسک های بازار سرمایه است.

رییس اداره بازرسی نهادهای مالی سازمان بورس ادامه داد: اولین راهکار کنترل ریسک بازار سرمایه، تسهیل دسترسی به ساز و کار سرمایه گذاری غیر مستقیم از طریق انواع نهادهای مالی جدید مانند صندوق های سرمایه گذاری است.

همچنین بخوانید

وی با تاکید بر اینکه صندوق های سرمایه گذاری کمک می کنند، ریسک های بازار سرمایه به نحو قابل توجهی مدیریت شود، گفت: صندوق های سرمایه گذاری نهادهای اقتصادی تخصصی تحت نظارتی هستند که زیر نظر مدیران حرفه ای در چارچوب قوانین و مقرارت فعالیت می کنند و این نشانه ها در کنار هم فضای مدیریت کنترل ریسک در بازار سرمایه را فراهم می کند.

رییس اداره بازرسی نهادهای مالی سازمان بورس با بیان اینکه در حال حاضر بیش از ۲۲۰ صندوق سرمایه گذاری در بازار سرمایه فعال است، افزود: پس از یک دهه تلاش سازمان بورس اکنون ارزش این صندوق ها به ۱۴۶ هزار میلیارد تومان رسیده و بیش از ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر واحد سرمایه گذاری این صندوق ها را خریداری کرده اند که از این میزان نزدیک به ۹۳ درصد آنها سرمایه گذاران حقیقی و ۷ درصد آنها سرمایه گذاران حقوقی هستند.

فرح آبادی با اشاره به اینکه طی یک ماه اخیر شاهد ثبت رکوردهای تاریخی بازار سرمایه بودیم و رشد این بازار مشوقی برای ورود سرمایه گذاران جدید به بورس است، گفت: ما این روز را پیش بینی می کردیم. بنابراین سازمان بورس فضای فعالیت صندوق های سرمایه گذاری را توسعه داد تا سرمایه های جدید به راحتی وارد بازار سرمایه شود.

رییس اداره بازرسی نهادهای مالی سازمان بورس با بیان اینکه ورود به بازار سرمایه مستلزم دانش و تخصص است، گفت: در حال حاضر ظرفیت پذیرش سرمایه های جدید در صندوق های سرمایه گذاری بیش از ۵۵ هزار میلیارد تومان است و ما به سرمایه گذاران توصیه می کنیم برای کاهش ریسک از طریق صندوق های سرمایه گذاری و مشاوران مجاز حرفه ای به بازار سرمایه وارد شوند.

وی افزود: زمانی که شاخص های بازار سرمایه روندی مثبت دارند، تعداد زیادی از سرمایه گذاران غیر حرفه ای که عمدتا با مکانیزم خرید و فروش، قوانین بازار سرمایه و ریسک های آن نا آشنا هستند به این بازار وارد می شوند. معمولا تازه واردین به جای تشکیل سبدی از سهام روی یک سهم تمرکز می کنند. این موضوع ریسک فعالیت در بازار سرمایه را افزایش می دهد. بنابر این اکیدا به سرمایه گذاران تازه وارد به ویژه آن دست از سرمایه گذارانی که از درجه ریسک پذیری کمتری برخوردارند، توصیه می کنیم از طریق مشاورین حرفه ای یا صندوق های سرمایه گذاری به بازار سرمایه وارد شوند.

رییس اداره بازرسی نهادهای مالی سازمان بورس با اشاره به اینکه بعضا بازدهی برخی صندوق ها از شاخص نیز فراتر رفته ادامه داد: می توان گفت اغلب صندوق ها در دوره سه ماهه گذشته اصطلاحاً بازار را بیت (Beat) کرده اند. یعنی بازدهی آنها بالاتر از بازدهی شاخص بوده و دلیل آن اینست که پورتفوهای خود را به خوبی مدیریت می کنند. کارشناسان فعال در صندوق ها به خوبی آگاه هستند که به چه صنایعی ورود پیدا کنند و روندها و جهت های حرکتی بازار را می توانند به خوبی پیش بینی کنند و سهام مناسب را زودتر از بازار شناسایی و خریداری کنند به نحوی که بعضی از صندوق ها چندین برابر بازده بازار بازدهی داشته اند.

وی با اشاره به انواع صندوق های سرمایه گذاری عنوان کرد: سرمایه گذارانی که قصد ورود به بازار سرمایه را دارند می توانند بر اساس درجه ریسک پذری از صندوق های سهام، با درآمد ثابت یا مختلط استفاده کنند.

رییس اداره بازرسی نهادهای مالی سازمان بورس ادامه داد: ما به سرمایه گذاران توصیه می کنیم که حتماً از کانال صندوق های سرمایه گذاری مبادرت به سرمایه گذاری کنند تا ریسک ها مدیریت شود و دچار ضرر و زیان غیر قابل جبرانی نشوند.

در پایان فرح آبادی از روند جدید نظارت بر صندوق های سرمایه گذاری خبر داد و گفت: سازمان بورس همواره به دنبال ارتقای نظام انضباط مالی در صندوق ها بوده و به زودی نظام نظارتی جدیدی اعمال می شود که به افزایش شفافیت عملکرد صندوق های سرمایه گذاری کمک می کند.

 

منبع
SENA

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا