بورسبورس اوراق

امکان دسترسی به زیرساخت های موازی ارسال سفارش معاملات برخط

به گفته مدیر فناوری اطلاعات سازمان بورس و اوراق بهادار، سازمان بورس مطابق با ماموریت ذاتی خود در رابطه با رشد و توسعه بازار سرمایه، چه در حوزه معاملات و چه در حوزه های پیش و پس از معاملات و همچنین مباحث مدیریت ریسک و ابزارهای جدید مالی، طی دو سال اخیر تمهیدات و ابزارهای مناسبی را فراهم آورده است. Multi OMS به عنوان یکی از زیرساختهای پرکاربرد حوزه معاملات، امکانی است که با رویکرد ایجاد رقابت برای تولید (ارائه) خدمات جدید و دسترس پذیرتر کردن آن‌ها، به توسعه بازار کمک می کند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، مطهره مروج، مدیر فناوری اطلاعات سازمان بورس با اشاره به بهره گیری از زیرساختهای موازی در بازار سرمایه، اظهار داشت: Multi-OMS امکان دسترسی هر شرکت کارگزاری به هسته معاملات از طریق بیش از یک سامانه مدیریت سفارش ارائه شده توسط شرکت های نرم افزاری فعال در بازار سرمایه را میسر می‌سازد.

وی در این خصوص ادامه داد: یکی از برنامه ‌های سازمان بورس و اوراق بهادار در سال ۱۳۹۷، امکان بهره برداری از Multi-OMS در بازار سرمایه بوده است. این موضوع در راستای استفاده همزمان شرکت‌های کارگزاری از چند سامانه معاملات برخط، براساس ابلاغیه اخیر مدیریت نظارت بر کارگزاران سازمان بورس خطاب به تمامی کارگزاران میسر شد.

نائب رئیس هیئت مدیره شرکت مدیریت فناوری بورس تهران افزود: با  Multi-OMSدر حال حاضر مشتریان شرکت‌های کارگزاری با بیش از یک سامانه معاملات برخط، امکان ارسال سفارش و انجام معاملات خود را دارند. این موضوع هم مطلوب سرمایه گذاران و هم مطلوب کارگزاران است. به گونه ای که آنها می توانند از بین محصولات ارائه شده توسط شرکت های نرم افزاری، خدمات متنوعی را در حوزه های معاملات کالا و اوراق بهادار انتخاب کنند.

مدیر فناوری اطلاعات سازمان بورس مزایای استفاده از Multi-OMS را افزون بر کمک به رشد فناوری اطلاعات در شرکت‌های کارگزاری، افزایش فضای رقابتی در حوزه ارائه نرم‌افزارهای مدیریت سفارشات دانست و خاطرنشان کرد: کاهش وابستگی شرکت‌های کارگزاری به خدمات ارائه شده توسط یک شرکت نرم افزاری از طریق انتخاب و مهاجرت بین زیرساختها، ارایه خدمات تخصصی و حرفه ای در حوزه های جدید مانند بازارگردانی خودکار، معاملات اختیار معامله، معاملات الگوریتمی وUI  اختصاصی، از دیگر مزایای استفاده از این روش است.

وی امکان دریافت انواع خدمات تخصصی و حرفه‌ای در حوزه‌های جدید و عدم نیاز به تغییر کارگزار در صورت تمایل به استفاده از یک OMS خاص را از مزایای بهره گیری از Multi OMS برای سهامداران برشمرد و گفت: جلوگیری از ایجاد فضای انحصار در حوزه ارائه خدمات معاملات بر خط و افزایش فضای رقابتی در حوزه ارائه نرم افزارهای مدیریت سفارشات با رویکرد توسعه بازار از دیگر مزایای این روش برای سازمان بورس و اوراق بهادار است.

نائب رئیس هیئت مدیره شرکت مدیریت فناوری بورس تهران، در زمینه تمهیدات سازمان بورس در خصوص اجرا و نظارت بهینه این روش تاکید کرد: یکی از الزامات بهره برداری بدون محدودیت Multi-OMS  در معاملات برخط اوراق بهادار در بازار سرمایه، نگهداری دارایی و ایجاد ارتباط بین سامانه های BackOffice کارگزاری ها است. بدین منظور برای هماهنگ سازی دارایی های نقد و اعتباری مشتریان، لازم است سیستم های BackOffice  به عنوان رجیستری و حسابداری متمرکز هر کارگزاری در سطح مشتری، نسبت به ارائه سرویس های لازم به یکدیگر اقدام کنند. این الزام در زمستان سال گذشته به شرکتهای خدمات دهنده ابلاغ شد.

به گفته مروج، در صورت عدم تحقق این امر، تنها راهکار ممکن جهت جلوگیری از ریسک عدم تطابق مانده مشتریان در BackOffice ها، تفکیک کامل مشتریان است؛ به نحوی که هر مشتری معاملات برخط اوراق بهادار تنها به یکی از سامانه‎های موازی کارگزاری دسترسی داشته باشد. این امر با مسوولیت و نظارت مستقیم خود کارگزاری‌ها میسر شده است.

این مقام مسوول ادامه داد: از اواخر سال ۱۳۹۶ دسترسی موازی به بیش از یک نرم افزار مدیریت سفارش به کارگزاری هایی که متقاضی انجام معاملات اختیار معامله، معاملات الگوریتمی و همچنین بازارگردانی خودکار بوده اند، اعطا شده است. به بیانی دیگر، اگر سامانه اصلی معاملات برخط کارگزاری، امکانات یاد شده را ارائه ندهد، سازمان بورس امکان دریافت این خدمات را از طریق برقراری اتصال موازی با سامانه معاملات برخط دیگر فراهم کرده است. همچنین در معاملات برخط مشتقه بورس کالا‌، بدون هیچ گونه محدودیت، امکان فعالیت موازی برای بیش از یک OMS به راحتی میسر شده است.

مدیر فناوری اطلاعات سازمان بورس و نائب رئیس هیئت مدیره شرکت مدیریت فناوری بورس تهران، در انتهای گفتگوی خود با “سنا” اظهار امیدواری کرد: امید می‌رود با راه اندازی و همه گیر شدن Multi-OMS در بازار سرمایه و ارائه API توسط شرکت‌های Backoffice ، ضمن رعایت تمهیدات لازم، شاهد رشد فناوری اطلاعات و افزایش رضایت مشتریان کارگزاری‌ها در بهره گیری از سامانه های متنوع معاملات برخط اوراق بهادار و کالایی باشیم.

منبع
SENA

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا