صنعت، معدن، تجارت

اقتصاد را پیش بینی پذیر کنید

رییس اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه اقتصادباید برای فعالان اقتصادی پیش بینی پذیر باشد، گفت:دولت اگریک تصمیم راباچند روز تاخیر ابلاغ کند بهتر از اعلام آن بدون پشتوانه کارشناسی لازم است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، غلامحسین شافعی در همایش توانمندی های صنایع کوچک و متوسط، با تاکید بر اینکه حاکمیت در حمایت از صنایع کوچک نقش برجسته ای دارد، گفت: تا زمانی که حاکمیت به این جمع بندی نرسد که ورود صنایع کوچک به بازارهای جهانی بسیار حیاتی است، کار پیش نمی رود و اگر برخی موارد حمایتی به نقطه مطلوب نرسد امکان رشد اقتصادی نخواهد بود.

رییس اتاق بازرگانی ایران افزود: باید شاخص های اقتصاد کلان با ثبات و آرامش همراه بوده و اقتصاد پیش بینی پذیر شود، چراکه تولید نیازمند پیش بینی است. این در حالی است که اقتصاد نباید منتظر بماند چراکه سرمایه گذاری متوقف می شود.

وی تصریح کرد: وقتی اقتصاد پیش بینی پذیر نباشد سرمایه به سمت سرمایه گذاری تولیدی نمی رود و دلالی ارزشمند می شود؛ پس تا وقتی ثبات در اقتصاد نباشد صحبت از حمایت از تولید منطقی نیست.

به گفته شافعی، بازاریابی برای حضور صنایع کوچک در بازارهای جهانی بسیار مهم است و آنچه بعنوان حمایت مالی از صنایع مطرح می شود باید هدفمند باشد، سوال اینجاست که آیا حمایت از صنایع بلندمدت باشد یا اینکه کوتاه مدت پیش رود.

وی اظهار داشت: ما اعتیاد حمایتی مادام العمر نباید ایجاد کنیم اما باید حمایت هدفمند را در دستور کار قرار دهیم. اما در حوزه توسعه صنعتی باید به این نکته توجه داشت که با نگاه منطقه ای به توسعه صنعتی نگاه کرده و اولویت بندی کنیم. اکنون هنوز در استان های مختلف به جمع بندی برای اولویت سرمایه گذاری در مناطق نرسیده ایم.

رییس اتاق ایران ادامه داد: برخی مناطق صنعتی در برخی شهرها بلای جان اقتصاد شده اند و در نهایت ظرفیت سنجی در توسعه صنعتی باید در نظر گرفته شود و انحصارگرایی در یک رشته صنعتی باید مدنظر قرار گیرد.

وی با بیان اینکه شرایط اقتصادی کشور خاص است، گفت: اگر هر تصمیمی در شرایط فعلی با ده روز تاخیر ابلاغ شود ولی اثر مثبت داشته باشد این در حالی است که مصوبات اکنون به نحوی است که در اجرا با مشکلات مواجه می شود و بنابراین اگر با تاخیر چند روزه ابلاغ کنیم، ضررهایش کمتر از ابلاغ بدون پشتوانه کارشناسی و عملیاتی است.

وزارت صنعت این روزها تصمیم گیر نیست 

عزیز اکبریان، رییس کمیسیون صنایع مجلس نیز با بیان اینکه امیدوارم گوش شنوا برای شنیدن حرف های بخش خصوصی وجود داشته باشد، گفت: وزارت صنعت اکنون تصمیم گیر نیست؛ ضمن اینکه افراد غیرمسئول نباید کشور را اداره کنند، در غیر این صورت عاقبت به خیری در اقتصاد نخواهیم داشت.

وی افزود: صنایع کوچک از صنایع بزرگ رنج می برند و بنابراین باید با پول نقد و وام بانکی خرید کرده و کالا تولید کنند و به صنایع بالادستی تحویل دهند؛ این در حالی است که صنایع کوچک در رابطه با نرخ سود بالا نمی توانند کمر راست کنند.

اکبریان با بیان اینکه نرخ ارز باید در کشور تعیین تکلیف شود، گفت: از هر فرد عاقل و بالغ و راننده تاکسی و اقتصاددان پرسیدیم گفتند ارز ۴٢٠٠تومانی و قاچاق بودن معاملات اشتباه بود که نباید تکرار شود؛ پس موانع را باید برطرف کرد.

وی ادامه داد: دردرل مردم بدبختی که امروز در گرانی غوطه ور هستند باید شنیده شود؛ جامعه ای که خود اداره می شود مثل آبی است که می رود و اگر برگردد همه چیز را ویران می کند. باید جامعه را هدایت کرد چراکه  انقلاب به راحتی به دست نیامده است.

اکبریان با بیان اینکه در قرن بیستم نمی توانیم برق مورد نیاز کشور را تامین کنیم، گفت: اکثر شهرک های صنعتی کمبود برق دارند.

هر کسی در دولت برای خود جزیره درست کرده است اگرچه امسال ما از بحران برق عبور کردیم ولی باید دولت قول دهد برای تامین برق فکری کند.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا