بانک و بیمهپرداخت الکترونیک

رواج یک باور غلط در بین پزشکان

هشتگ‌های #پزشک_فراری_از_مالیات و #پزشک_فراری_از_کارتخوان در روزهای اخیر در توئیتر به راه افتاده‌اند. به عقیده مدیر واحد پرداخت تسکا، در این کمپین‌ها یک حقیقت پنهان شده است. مهدی عبادی در این باره بیان می‌کند: «مابین کارتخوان و تراکنش‌های آن و نحوه محسابه مالیات هیچ ارتباطی وجود ندارد. نتیجه چنین کمپین‌هایی این خواهد بود که پزشکان به عدم استفاده از کارتخوان اصرار بیشتری بورزند. اگر این باور غلط بین پزشک‌ها قوت بگیرد که مالیات به کارتخوان مرتبط است، آنها مقاومت بیشتری خواهند کرد.»

به عقیده مدیر واحد پرداخت تسکا، رواج کنار گذاشتن کارتخوان‌ها توسط دکترها به خاطر یک باور غلط صورت گرفته است. مهدی عبادی می‌گوید: «وقتی عده زیادی از افراد این باور غلط را داشته باشند، تصمیمات بر اساس همان باور گرفته می‌شوند و کسی هم اقدام به مطالعه در آن زمینه نمی‌کند. در مورد این مسئله باور بین پزشکان این است که تراکنش‌های آنها مورد رصد قرار می‌گیرد و مالیات از آنها کسر می‌شود که یک باور غلط است.»

همچنین بخوانید

به گفته عبادی، نه اداره مالیات نه هیچ جای دیگری به مبالغ تراکنش‌ها دسترسی ندارند و نمی‌توانند به صورت دقیق بررسی کنند.

او ادامه می‌دهد: «حساب‌های مرتبط با یک واحد تجاری به شکل خود اظهاری به مودیان مالیاتی اعلام می‌شود و اداره مالیات هیچ دسترسی به لیست حساب‌های بانکی صاحبان آن واحد تجاری ندارد.»

مثال دیگری که عبادی به آن اشاره می‌کند، رفتاری است که در برخی شرکت‌های خصوصی کوچک اتفاق می‌افتد و آن دو دفتره بودن آن شرکت‌هاست. به گفته او، با اینکه تمامی تراکنش‌های دفتر دوم نیز در حساب‌های بانکی نقل و انتقال می‌یابد، اما مالیاتی برای درآمدهای دفتر دوم که از دید اداره مالیات پنهان است وضع نمی‌شود.

عبادی در ادامه اضافه می‌کند: «در مورد قانونی بودن یا غیرقانونی بودن و انسانی بودن یا غیرانسانی بودن این رفتار در شرکت‌های خصوصی و همچنین رفتار پزشکان صحبت نمی‌کنم اما ارتباطی بین تراکنش‌های انجام شده روی یک دستگاه کارتخوان با محاسبه میزان مالیات در هیچ سازمان تجاری بزرگ و کوچک ارتباطی وجود ندارد. این باور غلط باعث شده تا پزشکان کارتخوان‌ها را جمع کنند و مشکلاتی برای بیماران ایجاد کنند.»

در روزهای اخیر در توئیتر کمپین‌های #پزشک_فراری_از_مالیات و #پزشک_فراری_از_کارتخوان به راه افتاده‌اند. عبادی عقیده دارد که در این کمپین‌ها چند نکته وجود دارد که باید به آن نکات توجه کرد.

عدم استفاده پزشکان از کارتخوان و ایجاد مشکل برای بیماران، عدم ارتباط تراکنش‌های کارتخوان به محاسبه مالیات و فرار مالیاتی پزشکان، که یک مطالبه به حق است، مواردی هستند که عبادی به آنها اشاره می‌کند.

به عقیده مدیر واحد پرداخت تسکا، در این کمپین یک حقیقت نادیده گرفته شده است. عبادی تصریح می‌کند: «مابین کارتخوان و تراکنش‌های آن و نحوه محسابه مالیات هیچ ارتباطی وجود ندارد. نتیجه چنین کمپین‌هایی این خواهد بود که پزشکان به عدم استفاده از کارتخوان اصرار بیشتری بورزند. اگر این باور غلط بین پزشک‌ها قوت بگیرد که مالیات به کارتخوان مرتبط است، آنها مقاومت بیشتری از خود نشان خواهند داد.»

نکته دیگری که از نظر عبادی قابل تأمل است، صرف عدم استفاده از کارتخوان در بین صنف پزشکان است. او در این باره می‌گوید: «چرا دیگر اصناف این کار را نمی‌کنند؟ چرا باور غلط ارتباط کارتخوان با مالیات در میان باقی اصناف وجود ندارد؟ می‌خواهم این را بگویم که این باور غلط فقط در یک صنف اتفاق افتاده و اگر بقیه اصناف هم به این باور اعتقاد پیدا کنند، همه کارتخوان‌هایشان را جمع‌آوری خواهند کرد.»

به گفته عبادی، ساختار سامانه‌های مدیریت ریسک در بانک‌ها باید وجود باشد. مدیر واحد پرداخت تسکا اظهار می‌کند: «در کشورهای پیشرفته نرم‌افزارهای سامانه‌های ریسک تراکنش‌هایی که از شکل عادی خارج هستند را تشخیص داده و بسته به جنس و مبلغ تراکنش یک عکس‌العملی نشان می‌دهند. در آن کشورها این سامانه‌های مدیریت ریسک به سازمان‌های مالیاتی هم متصل هستند. به طور مثال اگر من قصابی داشته باشم و گردش مالی من در یک ماه بیش از یک میلیارد تومان باشد، طبیعی است که مدیریت ریسک هشدارهایی را تولید می‌کنند. این هشدارها سازمان‌هایی مثل پلیس یا اداره مالیات را خبردار می‌کند و آنها قضیه را بررسی می‌کنند؛ اما سامانه‌های این چنین در بین بانک‌های ما کمتر یافت می‌شود.»

منبع

راه پرداخت

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا