ارتباطات و فناوري اطلاعاتامور زیربنایی

تحریم می کنند؛ ما سه پله صعود می کنیم!

ایران تا چهار سال دیگر از رده هجدهم اقتصادهای بزرگ جهان به رده پانزدهم صعود می‌کند و چین جای آمریکا را در رده اول می گیرد؛ این گزارش را امروز بانک اقتصاد جهانی اعلام کرده که نشان می دهد تلاشهای ترامپ برای زمین زدن ایران جواب نخواهد داد.

به گزارش آرمان اقتصادی، آمریکا ما را تحریم کرد، بیش از ۱۵۰۰ هزار میلیارد تومان غول نقدینگی که به دست خودمان ساخته بودیم از بازارهای ارز و سکه سر درآورد، قیمت دلار حدود ۱۵۰ درصد جهش کرد، تورم بنا به ادعای کارشناسان به ۴۵ درصد رسیده، با این حال بانک جهانی اذعان دارد که “ایران تا چهار سال آینده اقتصاد پانزدهم جهان می شود”. با توجه به عدم همسویی اروپا و جامعه جهانی با دیدگاههای ترامپ، افق مناسب اقتصاد ایران دور از ذهن نیست؛ حتی اگر بعضی مسوولان کشورهای عراق، کره جنوبی یا برخی کشورهای خلیج فارس با حذف دلار از معامله با ایران یا عدم واردات نفت ایران بخواهند خود را از چشم ما بیندازند.

همچنین بخوانید

به گفته پایگاه آماری صندوق بین المللی پول، ایران تا پایان سال ۲۰۱۷ با تولید ناخالص اسمی داخلی بر اساس شاخص قدرت خرید به ارزش ۱۶۴۴.۷۱ میلیارد دلار، هجدهمین اقتصاد بزرگ جهان بوده است. این رقم برای سال جاری و سه سال آینده نیز افزایشی خواهد بود و ایران تا پایان سال ۲۰۲۱ برای نخستین بار خواهد توانست به اقتصادی ۲ تریلیون دلاری تبدیل شود و تولید ناخالص داخلی آن بر اساس شاخص قدرت خرید به ۲۰۹۵.۱۱ میلیارد دلار برسد. بر اساس همین گزارش، چین تا پایان آن سال با تولید ناخالص داخلی ۳۲۱۱۰.۵۳ میلیارد دلار، بزرگ ترین اقتصاد جهان خواهد بود و آمریکا با ۲۳۰۴۴.۷۸ میلیارد دلار و هند با ۱۳۸۶۱.۰۱ میلیارد دوم، دومین و سومین اقتصاد بزرگ جهان خواهند بود.

شکست استراتژی آمریکا در منزوی کردن نفت ایران

آمار پیش‌ بینی شده از میزان صادراتی که در نتیجه اقدامات آمریکا متاثر خواهد شد، از ۷۰۰ هزار بشکه تا یک میلیون بشکه در روز متغیر است، اما همچنان مطابق با هدف آمریکا برای توقف کامل فروش نفت ایران نیست. طبق آمار بلومبرگ ایران به طور متوسط حدود ۲.۱ میلیون بشکه در روز طی یک سال گذشته نفت صادر کرده است.

بازار سکه همچنان ملتهب

در حالی که تا اواسط هفته‌ گذشته، قیمت طلا و سکه با کاهش روبرو بود، در روزهای پایانی هفته قیمت‌ها روند افزایشی گرفت و سکه تمام به بیش از چهار میلیون تومان رسید که امروز این قیمت مقداری تعدیل شده و سه میلیون و ۹۲۱ هزار تومان است. با این حال هنوز سکه حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان حباب دارد. طبق اعلام اتحادیه طلا و جواهر تا ساعت ۱۳:۳۰ امروز (شنبه) سکه تمام طرح جدید سه میلیون و ۹۲۱ هزار تومان و سکه تمام طرح قدیم سه میلیون و ۶۰۱ هزار تومان فروخته شده است. همچنین نیم‌سکه یک میلیون و ۸۸۱ هزار تومان و ربع سکه ۹۴۱ هزار تومان قیمت دارد.

اواخر هفته گذشته و در روز چهارشنبه که سکه‌های پیش فروش شروع به تحویل شد، قیمت سکه در بازار که چند روز بود تا مرز سه میلیون و ۱۰۰ هزار تومان نزولی شده بود، افزایش یافت و از چهار میلیون تومان گذشت. برخی تحلیلگران بازار معتقد بودند که در کنار افزایش قیمت دلار، نرخ بالای سه میلیون تومانی که بانک مرکزی برای سکه پیش فروش تعیین کرد، علامت خوبی به بازار نداد و از ظرفیت سکه بالای سه میلیون تومانی حکایت داشت.

از دلار چه خبر؟

امروز دلار در بازار آزاد بین ۱۰ هزار و ۵۰۰ تا ۱۰ هزار و ۷۰۰ تومان معامله می شد و به محدوده ۹۰۰۰ تومان روزهای قبل برنگشت. علت این موضوع ظاهرا به کند بودن روند پرداخت ارز از طریق سامانه نیما برمی گردد اما ممکن است در روزهای آینده این مشکل برطرف شود. از سوی دیگر، با وجود اینکه قرار بود طبق مصوبه دولت و در قالب بسته جدید ارزی، ارز مسافرتی در صرافی‌ها و با نرخی حدود یک درصد بالاتر از بازار ثانویه ارائه شود، اما با توجه به عدم آماده بودن ساز و کار لازم فعلا ارز مسافرتی با این نرخ‌ها وجود نداشته و هم‌قیمت با بازار آزاد است. گزارش ایسنا با عنوان “ارز مسافرتی هم‌قیمت بازار شد!” را در این لینک بخوانید.

تغییر نرخ دلار تورم ۴۵ درصدی ایجاد کرد

امروز احمد پورفلاح – عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران – با ایسنا مصاحبه کرده است. او گفته که افزایش نقدینگی در واحدهای صنعتی، معدنی و خدمات هم مشکل ساز شده است، به ویژه زمانی که به دفعات نرخ ارز کشور، نسبت به ۱۰ – ۱۲ سال گذشته ۳۰۰ درصد تغییر داشته و مستلزم این است که واحدهای صنعتی نیز با همین نسبت رشد کنند. علاوه بر این، رشد نقدینگی یعنی افزایش تورم و عامل اصلی تورم ۴۵ درصدی حال حاضر اقتصاد، تغییر نرخ ارز است. او ضمن تشبیه کردن نقدینگی به گردش خون در بدن که اگر بیش از حد تزریق شود ایجاد فشار می کند و اگر کمتر باشد مشکلات دیگر پدید خواهد آورد، تصریح کرد: بعد از سال‌ها سعی و خطا هنوز نتوانسته‌ایم، نیاز بخش اقتصاد به نقدینگی در گردش را درست محاسبه کنیم.

واردکنندگان خودرو دنبال این “نمد” نباشند

با توجه به سخنان وزیر صنعت، معدن و تجارت، راه رانت خواری احتمالی بعضی واردکنندگان خودرو مسدود شده است. محمد شریعتمداری در گفت و گو با ایسنا در پاسخ به اینکه این وزارتخانه چگونه بر عرضه کالاهای وارد شده با ارز ۴۲۰۰ تومانی نظارت می‌کند تا این کالاها از جمله خودرو، گران‌تر از نرخ مربوطه عرضه نشوند؟ اظهار کرد: “شرکت‌هایی که خودرو را با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد کرده‌اند، مشمول نظام قیمت‌گذاری بوده و باید خودروها را متناسب با نرخ ارز مربوطه عرضه کنند. واردکنندگان خودرو اگر می‌خواهند خودروهای وارد شده با ارز ۴۲۰۰ تومانی را با قیمت‌های حاشیه بازار عرضه کنند، باید مابه‌التفاوت آن را به دولت پرداخت کنند بنابراین این شرکت‌ها نمی‌توانند از این نمد کلاهی برای خود ببافند.“گفت وگوی ایسنا با وزیر صنعت را اینجا بخوانید.

اگر تخم‌مرغ را ارزان نکنند وارد می‌کنیم

قیمت تخم‌مرغ طی هفته‌های گذشته روند رو به رشدی را تجربه کرد و به شانه‌ای حدود ۲۰ هزار تومان هم در بازار تهران رسید. در این شرایط معاون وزیر کشاورزی اعلام کرد که اگر قیمت این محصول با توجه به وعده‌ای که تولیدکنندگان برای عرضه مستقیم آن داده‌اند، کاهش نیابد با واردات مجدد، قیمت‌ها را متعادل می‌کنیم، اما هیچ مشکلی در تولید و تامین تخم‌مرغ نداریم.

کالاهای اساسی که نباید گران شوند

در پی اعلام بسته جدید ارزی از سوی رئیس کل بانک مرکزی که گروه‌بندی‌های یک تا چهار بسته ارزی گذشته را ملغی می‌کرد، تنها ۲۵ قلم کالای کشاورزی، صنعتی و پزشکی مشمول دریافت ارز دولتی با نرخ ۴۲۰۰ تومانی شدند که دولت موظف است بر بازار آن‌ها نظارت دقیق داشته باشد. براساس این اطلاعیه، دولت برنج خارجی، گندم، گوشت قرمز منجمد (دام سنگین)، گوشت قرمز گرم (دام سبک) گوشت مرغ، تخم مرغ، کنجاله سویا، ذرت، جو، داروهای دامی ضروری، انواع کود شیمیایی، سموم تکنیکال شیمیایی، انواع بذر، شکر خام، روغن خوراکی نیمه جامد و مایع، روغن خام، حبوبات،‌ انواع دانه‌های روغنی (سویا)، لاستیک سنگین، کاغذ چاپ و تحریر، کاغذ روزنامه، خمیر کاغذ، چای خشک خارجی، دارو و تجهیزات و ملزومات ضروری پزشکی و نهایتا ماشین آلات و تجهیزات تولید کننده کالاهای اساسی مثل کمباین و نشاکار برنج را در ردیف کالاهای اساسی قرار داده است که ارز دولتی ۴۲۰۰ تومانی استفاده می‌کنند و به گفته رئیس جمهور نباید با افزایش قیمت مواجه شوند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا