صنعتصنعت، معدن، تجارت

رصد و پایش تحولات اقتصادی جهان و ایران ( خرداد ماه ۱۳۹۷ )

متوسط قیمت هر انس طلا در خرداد ماه ۱۳۹۷ بالغ بر ۱۲۹۳ بوده که نسبت به ماه قبل ۴/۱ درصد کاهش داشته است. دلیل این امر تداوم بهبود شاخص های اقتصاد آمریکا و احتمال افزایش مجدد نرخ بهره آن کشور بوده که موجب افزایش ایندکس دلار و کاهش قیمت طلا شده است.
این در حالی است که در بازار داخلی بیم تحریم ها و همچنین افزایش تقاضای سفته بازی موجب رشد ۲/۱۸ درصدی قیمت سکه شده و علی رغم تلاش بانک مرکزی همچنان با حباب مواجه است.
متوسط شاخص کل بورس در خرداد ماه ۱۳۹۷بالغ بر ۹۸۱۲۷ واحد بوده که نسبت به ماه قبل ( ۱/۴ %) افزایش داشته است و شاخص صنعت نیز بالغ بر ۸۸۱۹۶ واحد بوده که نسبت به ماه قبل ( ۵/۴%) افزایش داشته است.
متوسط نرخ یورو در خرداد ماه ۱۳۹۷ بالغ بر ۷۷۶۲ تومان بوده که نسبت به ماه قبل ۶/۵ درصد ( ۴۱۲ تومان ) افزایش داشته است. دلایل افزایش نرخ ارز عبارتند از : اتخاذ سیاست های ناکارآمد ارزی، افزایش تقاضای سفته بازی به دلیل شرایط نا اطمینانی ناشی از تحریم ها، نا اطمینانی از جریان ورودی ارز به کشور، عدم توازن در عرضه و تقاضای ارز، افزایش تمایل به ثبت سفارش کالا و بهره مندی از مابه التفاوت نرخ ارز آزاد و دولتی، بیم تشدید تحریم ها و افزایش جریان خروج سرمایه از کشور
میزان صادرات کالا بدون احتساب نفت و تجارت چمدانی تا خرداد ماه سال ۱۳۹۷ بالغ بر ۱۱۶۱۸ میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۶/۱۵ درصد افزایش داشته است.
میزان واردات کالا بدون احتساب نفت و تجارت چمدانی تا خرداد ماه سال ۱۳۹۷بالغ بر ۱۱۲۵۳ میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۷/۲ درصد کاهش داشته است.
محرک های اصلی افزایش قیمت نفت در بازار :
کاهش مخازن نفت آمریکا و پیش بینی محدود شدن تولید آمریکا طی دو سال آینده
پیش بینی رشد یک میلیون بشکه ای تقاضای نفت خام در نیمه دوم سال ۲۰۱۸
تحریم های آمریکا بر ایران و و نزوئلا و کاهش تولید نفت لیبی
محرک های اصلی کاهش قیمت نفت در بازار :
تهدید چین به وضع تعرفه بر نفت آمریکا که موجب افت ۱۰ دلاری نفت ( WTI) نسبت به Brent شده است، فشار ترامپ بر اعضای اوپک برای افزایش تولید، توافق عربستان و روسیه برای افزایش سقف تولید.

همچنین بخوانید
منبع

ایدرو

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا