امور زیربناییتعاون و اشتغال

اختصاص ۶۷ هزار میلیارد تومان اعتبار برای ایجاد یک میلیون شغل

رییس سازمان برنامه و بودجه از اختصاص بیش از ۶۷ هزار میلیارد تومان اعتبار از بخش های مختلف برای ایجاد یک میلیون فرصت شغلی خبر داد.

به گزارش آرمان اقتصادی، محمدباقر نوبخت در مراسم امضای تفاهم نامه همکاری بین سازمان برنامه و بودجه کشور و سازمان میراث فرهنگی اظهار کرد: مهم ترین ماموریت این سازمان بعد از برنامه ریزی بودجه ریزی است. بودجه یک پیش بینی از منابع است و برآورد هزینه هایی که باید در راستای سیاست ها برای دستیابی به اهداف صوت گیرد.

وی افزود: سال گذشته به وقت بودجه را به مجلس تقدیم کردیم. از آنجا که بودجه پیش بینی است باید دید منابع و مصارف بودجه به دستی پیش بینی می شود یا خیر. سال گذشته ۳۲۰ هزار میلیارد تومان منابع عمومی در بودجه پیش بینی شد و دقیقا همین میزان مصارف در سال گذشته انجام شد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه تصریح کرد: برای بودجه سال جاری علاوه بر اینکه تلاش کردیم به روش عملیاتی حداقل ۳۴ درصد از بودجه را از هزار دستگاه به قیمت تمام شده انجام شد، برای نخستین بار تلاش کردیم دقیقا سیاست های مورد نظر را در بودجه ۹۷ بگنجانیم.

نوبخت یادآور شد: با توجه به اینکه سیاست ما براساس اقتصاد مقاومتی بود که ایجاد اشتغال مولد از جمله سیاست های مدنظر در این بخش است و با عنایت به اینکه سال ۹۷ دومین سال اجرای برنامه ششم است و باید سالانه یک میلیون فرصت شغلی ایجاد کنیم، به همین جهت تبصره ۱۸در قانون بودجه ۹۷ گنجانده شد. این تبصره یعنی ایجاد یک میلیون فرصت شغلی.

وی افزود: ما برای ایجاد منابع برای این مساله از سوی دولت مقداری منبع، مقداری از نظام بانکی و مقداری منبع نیز از صندوق توسعه ملی در نظر گرفتیم.

رییس سازمان برنامه و بودجه کشور توضیح داد: ۳ هزار میلیارد تومان در یک ردیف ویژه برای ایجاد یک میلیون فرصت شغلی در بودجه اختصاص دادیم.

وی افزودک: همچنین ۲۰ درصد در حد ۱۴ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان از اعتبارات عمرانی را به این بخش اختصاص داده ایم.
معاون رییس جمهور افزود: از طرفی قرار شد از تبصره ۱۴ پنج هزار میلیارد تومان از سازمان هدفمندی را به حوزه اشتغال بیاوریم.

وی اظهار کرد: به این رقم ۲۲ هزارو ۳۰۰ میلیارد تومان، مبلغی در حد ۱۵ هزار میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی و ۳۰ هزار میلیارد تومان از منابع بانکی خواهیم گرفت.

نوبخت با بیان اینکه بجای توزیع پول بین بیکاران، بیکاران را در قواره سرمایه گذاری هایی که در تملک دارایی است صرف خواهیم کرد، گفت: به همین جهت از سازمان میراث فرهنگی به عنوان یک بخش دعوت به همکاری کردیم تا ۱۵۶ هزار فرصت شغلی در این حوزه ایجاد کنیم.

وی در ادامه با بیان اینکه ما همچنن خواهان بهبود با جهان هستیم، افزود: ما نیازی به دلسوزی ترامپ نداریم. ما ملت بزرگی هستیم.
نوبخت با بیان اینکه در سال جاری ۷۵۶ هزار نفر به بازار شغل وارد شدند، گفت: اما با این وجود هنوز ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تا ۳۰۰ هزار بیکار داریم که اگر سالانه یک میلیون شغل ایجاد شود سعی میکنیم نرخ بیکاری را تک رقمی کنیم.

رییس سازمان برنامه و بودجه کشور با اشاره به آمار صندوق بین المللی پول اشاره کرد و افزود: بنا بر گزارش این صندوق اقتصاد ایران به رتبه ۱۵ صعود خواهد کرد که فطعا این صندوق وجهه خود را خدشه دار نمی کنو و گزارش استباه نمی دهد. امیدواریم با تلاش به این جایگاه برسیم.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، در ادامه مرتضی شهیدزاده رییس صندوق توسعه ملی اظهار کرد: صندوق توسعه ملی بر اساس اساسنامه خود، سیاست های اقتصاد مقاومتی و برنامه های مصوب دولت موظف به پشتیبانی از طرح های مختلف اقتصادی و اشتغالزا است.
وی افزود: ما در فاز نخست این طرح که ایجاد ۱۵۶ هزا شغل را هدفگذاری کرده، پشتیبانی های مالی لازم را انجام می دهیم.
شهیدزاده ادامه داد: در ادامه نیز با اجازه سازمان برنامه بودجه منابع بیشتری برای توسعه بیشتر این بخش اختصاص می دهیم.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا