امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

حل مشکلات بهداشتی صنعت دام با استفاده از خوراک صنعتی

رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: استفاده از خوراک صنعتی می‌تواند در پایان دادن به بسیاری از مشکلات صنعت دام و طیور، از جمله باقی ماندن آنتی بیوتیک‌ها مؤثر باشد.

به گزارش آرمان اقتصادی علیرضا رفیعی‌پور، در مراسم افتتاحیه چهارمین نمایشگاه خوراک دام، طیور و آبزیان، با اشاره به شروع عملیات ردیابی از مزرعه تا سفره، اظهار داشت: اجرای این طرح در دستور کار ما قرار دارد و تحقق آن، با اتوماسیون و صنعتی شدن ممکن می شود.

وی اضافه کرد: معنای پروانه بهداشتی و بهره‌برداری که به تولیدکنندگان داده می‌شود، این است که مصرف‌کننده نهایی متوجه شود محصولی که مصرف می‌کند، از مزرعه تا چرخه مصرف تحت کنترل و نظارت است.

این مقام مسئول گفت: محصولات تراریخته را نیز در تولیدات صنعتی، به سهولت می‌توان رهگیری و کنترل کرد.

رفیعی پور با بیان اینکه حاکمیت به دنبال سیاست‌گذاری‌هایی است که تولیدات بخش خوراک به سمت صنعتی شدن حرکت کند، گفت: در این صورت در آینده مخاطرات بهداشتی ایجاد نخواهد شد.

وی تصریح کرد: برای کمک به افزایش امنیت غذایی در کشور، ایجاد زنجیره‌هایی که بتوانند اطلاعات خود را برای افزایش بهره‌وری و تولید محصول سالم‌تر در اختیار یکدیگر قرار دهند، ضروری است.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور با بیان اینکه ۷۰ درصد هزینه‌های تولید فرآورده‌های خام دامی مربوط به خوراک دام است، افزود: با صنعتی شدن این بخش می‌توان ضریب تبدیل را بالا برد که در نتیجه هزینه‌های تولید فعالان بخش خصوصی کاهش می‌یابد .

رئیس سازمان دامپزشکی با اشاره به مقاومت آنتی بیوتیک ها در دام و طیور گفت: در شکل غیرهدفمند تولید خوراک دام وطیور، امکان ردیابی آنتی بیوتیک‌ها وجود ندارد.

وی افزود: همچنین ممکن است مقاومت آنتی بیوتیکی در بدن دام ایجاد شده و یا با باقی ماندن آنتی بیوتیک در محصولات مواجه باشیم که همه اینها درنهایت برای سلامت جامعه مخاطره‌آمیز است.

رفیعی پور تصریح کرد: استفاده از خوراک صنعتی می‌تواند در پایان دادن به بسیاری از این مشکلات مؤثر باشد.

زهرا مهدوی

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا