بین الملل

تنش‌های ترکیه به بانک‌ها آسیب زد/وال‌استریت افت کرد

در پایان معاملات روز جمعه، درحالی که عمیق‌تر شدن بحران اقتصادی ترکیه به سهام بانک‌های جهان فشار آورد و باعث آغاز حرکت خروج سرمایه از سرمایه‌های ریسک‌دار نظیر سهام شد، سهام آمریکا افت کردند.

به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از رویترز، در پایان معاملات روز جمعه، درحالی که عمیق‌تر شدن بحران اقتصادی ترکیه به سهام بانک‌های جهان فشار آورد و باعث آغاز حرکت خروج سرمایه از سرمایه‌های ریسک‌دار نظیر سهام شد، سهام آمریکا افت کردند.

این هفته بعد از ۵ هفته متوالی سوددهی، شاخص‌های اس‌اندپی ۵۰۰ و داوجونز افت کردند؛ اما اس‌اندپی ۵۰۰ تنها ۱.۴ درصد پایینتر از رکورد تاریخی خود که در ۲۶ ژانویه ثبت کرده بود، باقی ماند.

همچنین بخوانید

سقوط سهام تکنولوژی به اوضاع پرتنش دیروز اضافه کرد. شاخص تکنولوژی اس‌اندپی در حالی ۰.۸ درصد افت کرد که پس از کاهش درجه سهام اینتل به «مناسب برای فروش»، توسط گلدمن ساکز، سهام این شرکت ۲.۶ درصد سقوط کرد.

سهام شرکت مایکروچیپ تکنولوژی، پس از گزارش درآمد ضعیف در ربع دوم سال، ۱۰.۹ درصد سقوط کرد.

سقوط لیره ترکیه هم پس از این‌که رییس‌جمهور ترامپ، تنش‌های میان آمریکا و ترکیه را با ۲ برابر کردن تعرفه‌های واردات فولاد و آلومینیوم ترکیه، بالا برد، بیشتر شد.

فرار سرمایه‌گذاران به سوی سرمایه‌های امن، باعث شد که قیمت دلار بالا برود و قیمت اوراق قرضه آمریکا افت کند.

شاخص مالی اس‌اندپی، ۱.۲ درصد سقوط کرد که این بزرگترین افت، در میان زیرشاخص‌های اس‌اندپی ۵۰۰ بود.

میانگین صنعتی داوجونز ۱۹۶.۰۹ واحد یا ۰.۷۷ درصد افت کرد و به ۲۵۳۱۳.۱۴ واحد رسید. اس‌اندپی ۵۰۰ هم ۲۰.۳ واحد یا ۰.۷۱ درصد از دست داد تا در ۲۸۳۳.۲۸ واحد بسته شود. کامپوزیت نزدک ۵۲.۶۷ واحد یا ۰.۶۷ درصد پایین‌تر و در ۷۸۳۹.۱۱ واحد بسته شد.

این هفته شاخص داو ۰.۶ درصد و اس‌اندپی ۰.۳ درصد افت کردند. شاخص نزدک با سود قدرتمند سهام تکنولوژی در طی این هفته ۰.۳ درصد رشد کرد.

سهام سیتی‌گروپ که جهانی‌ترین بانک مهم آمریکا است، ۲.۴ درصد سقوط کرد. سهام جی‌پی‌مورگان، ولزفارگو و بانک آمریکا هم افت کردند.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا