امور زیربناییتعاون و اشتغال

پسر ربیعی و ماجرای باج گیری برخی نمایندگان

حواشی استیضاح ربیعی و یک دنیا سوال بی جواب؛

در جریان جلسه جنجالی استیضاح علی ربیعی، فارغ از نتیجه جلسه موارد و اتهاماتی از سوی وزیر کار و نمایندگان مطرح شد که در صورت روشن نشدن تکلیف آن‌ها تا مدت ها، فضای عمومی کشور را تحت تاثیر قرار خواهد داد و چه بسا به این نوع اتهام زنی‌ها به عنوان یک ناهنجاری سیاسی، دامن بزند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، در جلسه مذکور، فارغ از جنجال ابتدایی آن برای توقف استیضاح و ماجرای لابی‌های وزارت کار، حجت الاسلام حسن نوروزی، نماینده رباط‌کریم خطاب به وزیر رفاه گفت: «پسر حضرتعالی با پسر آقای تقی‌زاده معاون شما در دبی شرکت دارند، آیا این درست است و رابط‌شان هم آقای عبدالناصر موسوی الجزایری است، اگر این موضوع درست نیست حرف شما را قبول می‌کنیم، ولی درباره آن توضیح بدهید.»

محمدرضا پورابراهیمی، نماینده کرمان هم در موافقت با استیضاح ربیعی، از اینکه «جریان‌های وابسته به وزیر کار در سالن غذاخوری با تک تک نماینده‌ها صحبت کردند که از استیضاح انصراف دهند» صحبت کرد و در کنایه به لابی‌ای وزارت کار گفت: «ای کاش ربیعی را با این قدرت لابیگری وزیر خارجه می‌کردند!»

علی ربیعی، وزیر برکنارشده کار هم در واکنش به این اظهارات، ترجیح داد تا متقابلا پورابراهیمی را به نوعی باج گیری متهم کند. او گفت: «آقای پورابراهیمی شما آقای کهنوجی را می‌شناسید رزومه او دست من چه کار می‌کند؟ اگر ایشان مدیرعامل مس می‌شد مشکل شما اینچنین ادامه پیدا می‌کرد؟» وی افزود: «مطالبی که از ایشان در اختیار من است را خودم ننوشتم، این‌ها اطلاعاتی است که از طریق نیروی انتظامی به دست من رسیده است. آقای پورابراهیمی هر لیستی که برای هیات مدیره داده ایم شما من را بیچاره کرده اید. شما دائم در استان‌ها شبکه می‌چینید.» ربیعی افزود: «آقای مقصودی شما در نامه‌ای که به من دادید گفتید رئیس اداره بهزیستی سبزوار را بردارید وگرنه شما را استیضاح می‌کنم.»

همچنین بخوانید

در اظهارات پورابراهیمی نکته دیگری هم وجود داشت. او مسعود پزشکیان، نایب رئیس مجلس را که مخالف استیضاح وزیر کار بود، به نوعی به زد و بند با این وزارتخانه متهم کرد و گفت: «آقای پزشکیان شما تقوا را رعایت کردید؟ آیا شما مطمئن به روی ندادن تخلف در این وزارتخانه نیستید؟ وزارت اطلاعات و اطلاعات سپاه پرونده عریض و طویل اطرافیان ربیعی و مشکلات اقتصادی زیادی ناشی از این مسئله را بررسی کنند و به مردم گزارش دهند». وی خطاب به نایب رییس مجلس پرسید: «آقای پزشکیان، زهرا پزشکیان مسوول فاینانس پتروشیمی جم چه نسبتی با شما دارد؟»

علی ربیعی در جریان سخنان خود به این اظهارات هم پاسخ داد و گفت: «من نمی‌خواستم این حرف‌ها را بزنم، دختر آقای پزشکیان قبل از من آنجا پروژه داشته و این ربطی به من ندارد. شما یک دختر مسلمان، شاگرد اول فوق لیسانس که قبل از من در آنجا پروژه داشته است را به من ربط می‌دهید، اینچنین صحبت نکنید.»

این صحبت‌های پورابراهیمی باعث شد که پزشکیان بر اساس ماده ۷۹ آیین‌نامه تذکر آیین‌نامه‌ای را مطرح کند. وی گفت: «این صحبت‌ها نشانه بی‌اخلاقی و عدم تعهد است. ببینید این حرف‌ها چقدر غلط و دروغ است.» پزشکیان ادامه داد: «دختر من در پتروشیمی جم کار می‌کند، لیسانس ندارد بلکه دارای تحصیلات فوق لیسانس است. او مسئول نیست بلکه پروژه‌ای را گرفته است. در فضای مجازی گفتند که دختر من ۱۰ میلیون تومان حقوق می‌گیرد که باز هم درست نیست، او چهار میلیون تومان حقوق می‌گیرد.»

او افزود: «دختر من فوق لیسانس شیمی از دانشگاه شریف دارد که قبل از آنکه آقایان سر کار آیند در پتروشیمی کار می‌کرد. آیا این به آن معناست که من رانت‌خوار هستم؟ اگر قرار باشد ما هم مثل آقای پورابراهیمی حرف بزنیم، می‌خواهید بگوییم که بچه‌های آن‌ها و دار و دسته‌شان در این سیستم بیشتر درگیر هستند یا بچه‌های من؟ این حرف‌ها را که می‌زنند چه معنایی دارد.»

نایب رییس مجلس خطاب به لاریجانی گفت: آقای لاریجانی این حرف‌ها انصاف نیست که از پشت تریبون زده می‌شود. لاریجانی در واکنش اظهار کرد: حرف آقای پزشکیان درست است. نباید از پشت تریبون اسمی برده شود.

پورابراهیمی هم با فریاد‌هایی خواستار بیان تذکر با استناد به ماده ۷۹ را داشت و گفت: «ما برای آنکه یک بار باب قضیه بسته شود درباره ادعای آقای وزیر و یا صحبت‌های آقای پزشکیان به هیات نظارت شکایت می‌کنیم، البته متاسفانه خودشان هم رییس هیات هستند.»

همه این اتفاقات، باعث شده تا اکنون، فرزندان علی ربیعی، وزیر پیشین کار، دختر مسعود پزشکیان، نایب رئیس مجلس و نیز محمدرضا پورابراهیمی، نماینده کرمان در مظان اتهام قرار بگیرند. موضوع به همین سادگی هم نیست. اگر در این موارد از رانت ویژه‌ای استفاده شده و سوءاستفاده‌ای صورت گرفته باشد، باید با آن برخورد جدی شود.

علی لاریجانی در پاسخ به تذکرات نمایندگان بر لزوم بررسی موارد مطرح شده در جلسه در هیات نظارت تاکید کرد. اما طبیعی است که ورود مراجع نظارتی از جمله دستگاه‌های قضایی به این موضوعات ضروری است؛ اگر تخلفی صورت گرفته قطعا باید برخورد شود و اگر اتهامات نادرست بوده، باید با اتهام زنندگان برخورد شود. در غیر این صورت حتی اعتماد عممی به نهاد‌ها و مسئولین به شدت کاعش خواهد یافت.

موضوع دیگر اینکه اکنون تعدادی از مسئولان کشور در مظان اتهام هستند. حال اگر این مسئولان در روز‌های آینده به پیگیری این موضوع نپرداخته و مبرا بودن خود از اتهامات را اثبات نکنند، این موضوع در افکار عمومی صرفا یک معنی دارد و آن اینکه اتهاماتی که به آن‌ها وارد شده، صحت دارد. به طور صریح تر، اگر علی ربیعی یا مسعود پزشکیان اتهامات واردشده به فرزندان خود را به طور قانع کننده‌ای رفع نکنند، افکار عمومی نمی‌تواند آن‌ها را مبرا بداند. همین موضوع در خصوص نمایندگان مجلس که به آن‌ها اتهام اعمال نفوذ و نوعی باج خواهی نیز زده شده وجود دارد.

منبع
انتخاب

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا